اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

بسیجی در اردوجهادی خاک می‌خورد تا خاکی و با صفا شود

جهادگر برای رضای خدا می‌آید و گوشه چشمی هم به رضای بنده خدا دارد، می‌شود قطعاتی از بهشت را در همین اردو‌های جهادی دید. نشاط هست، گناه نیست، خستگی هست اما لذت هم هست، چیزهایی که جمع این‌ها را با همدیگر نمی‌شود پیدا کرد.

بسیجی در اردوجهادی خاک می‌خورد تا خاکی و با صفا شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، وقتی نام جهادگر به میان می‌آید ناخودآگاه گوشه ذهنمان چهره‌های خندان جوانانی را می‌بینیم که در حال بنایی هستند، سیمان درست می‌کنند، در حال تعمیر لوازم مردم هستند، مو اصلاح می‌کنند و یا به‌عنوان پزشک در حال خدمت‌رسانی هستند.

جهادگر نیازی به گذشتن از بروکراسی خاص اداری را ندارد، اصلاً همین دلیل باعث شده نامش را بگذراند بسیجی جهادگر چون نه برای پول می‌آید که نیازی به ثبت شماره کارتی داشته باشد و نه برای مقام و منصبی که نیاز به کپی از زیر و روی مدارک شخصی‌اش.

او برای رضای خدا می‌آید و گوشه چشمی هم به رضای بنده خدا دارد که البته می‌داند رضای خدا در رضای بنده خداست.

لذت را هم در سختی کشیدنش می‌داند، می‌داند اگر همه‌چیز جور باشد که نامش را نمی‌گذارند اردو جهادی، شاید نامش چیز دیگری می‌شد، لذتش را در دراز کشیدن کنار تپه ماسه می‌بیند، نهارش دیر شود و از گرسنگی با نان و تخم‌مرغ و گوجه املتی درست می‌کنند و میخورند و با همان ظهر را شب کند و در کنار کارش با اهالی روستا کمی فوتبال هم‌بازی کند.

شب در چادر بخوابد و اگر اولین بارش باشد شاید از ترس حشرات شب را تا صبح بیدار باشد ولی می‌داند همین‌ها برای هم لذت است و هم تجربه می‌داند، همین سختی‌ها از او یک جهادگر می‌سازد.

البته ناگفته نماند ذهنمان را در واژه جهادگر و اردو جهادی به سمت ساخت‌وساز نبریم، جهادگرهای متخصص کارشان جدا است و به قول بچه‌هایی که با خاک و سیمان سروکار دارند، کار آن‌ها باکلاس‌تر است!

یکی می‌آید تا دندانپزشکی کند و مردم روستا برای ویزیت این پزشک بسیجی صف می‌کشند، یکی هم اصلاح سروصورت می‌کند، جهادگران بانو هم که کارشان بیشتر فرهنگی و آموزشی است ولی برخی از آن‌ها هم می‌آیند که فقط بچه‌های روستا را سرگرم کنند و تا بتوانند با آن‌ها بازی می‌کنند.

خلاصه اینجا تنها جایی است که به جیب کسی پولی نمیرد و شاید هم  مجبور شوی برای کمک به اردو از جیبت هم پولی بدهی اما بازهم با همین‌ها لذت می‌بری.

لذت اردو جهادی را فقط کسی که از عمق جان بسیجی است می‌برد کسی این سختی را دوست دارد که عاشق مردم و کشورش باشد.

می‌شود قطعاتی از بهشت را در همین اردو‌های جهادی دید. نشاط هست، گناه نیست. خستگی هست اما لذت هم هست. چیزهایی که جمع این‌ها را با همدیگر نمی‌شود پیدا کرد.

اینجا خندهایش حلال است و گریه‌هایش نیز از جنس شادی است

شوخی، طراوت، کار برای خدا، گریه، خنده و در عین خنده، با برگزاری یک دعای کمیل، اشک‌ها از چشم‌ها جاری می‌شود. اردوی جهادی‌ای که در آن دعای کمیل و زیارت عاشورا نباشد جهادی نیست. شأن آن افت کرده است. در اردوی جهادی باید معنویت و خودسازی حاکم باشد و همه دست‌پر از آن بروند. آن چیزی که ورای ساختن مسجد، مدرسه و... مهم است که در جهادی ساخته شود، خود آدم است.

اصلاً بخشی از تعریف بحث‌های عملگی در اردوی جهادی، خودسازی است. درجایی بودن، خسته‌ شدن، عرق ‌ریختن، مریض‌ شدن، هفته‌ اول با شوق کار‌ کردن و هفته‌ دوم با بدن خسته و خالی کار‌ کردن. این است که اندک مرضی در هفته‌ دوم آدم را می‌اندازد. اصلاً این جهاد، جهاد خودسازی است.

هرکس باید کشیک نفسش را بکشد که می‌خواهد عمر و وقت خود را به چه چیزی اختصاص بدهد. گاهی می‌خواهیم احساس بدی را که به ما دست داده، در یک ۱۵ روز جبران کنیم. به‌ویژه هنگامی‌که تعلقات دنیوی زیاد می‌‌شود و می‌‌خواهد آدم را روی زمین بچسباند.

از سختی گفتیم که همین سختی انسان‌ساز است، سختی رفتن، وقتی قرار است بهترین ایام سال که عید نوروز است همه درگشت و گذار و دیدوبازدید هستند تو باید بروی به اردو جهادی این همان سختی است که باید از همه‌چیز دنیا و لذت‌هایش بزنی و بروی برای خدمت به خلق‌الله.

سختی کارش هم که به کنار، اگر مسئول هستی یا شان و جایگاهی در اجتماع داری، آنجا باید لباس مقدس کارگری را بپوشی و خودت را برای خدمت به مردم بشکنی تا ساخته شوی.

این است فلسفه اردو جهادی!

چهار هزار و ۹۰۰ پزشک بسیجی به مناطق محروم خراسان‌شمالی اعزام شدند

مسعود شمشیریان، مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد در رابطه با برنامه‌های هفته بسیج در این استان اظهار کرد: ۲۲ گروه پزشکی در قالب طرح شهید رهنمون شامل ۱۱۰ نفر، گروه تخصصی پزشکی در رزمایش فاطمی متشکل از ۳۰ نفر شامل متخصص زنان، داخلی و اطفال در طول این هفته به نقاط محروم استان اعزام و ارائه خدمات دارند.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون مجموعه بسیج جامعه پزشکی با اعزام ۸۳ گروه پزشکی در قالب طرح شهید رهنمون شامل دو هزار و ۵۹۶ نفر، اعزام ۳۶ گروه پزشکی تخصصی و فوق تخصص نیز در قالب یک هزار و ۵۳۹ نفر به مناطق محروم ارائه خدمات داشته است.

مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) افزود: علاوه بر این در هفت‌ماهه نخست سال جاری، ۲۳ گروه دندان‌پزشکی، شامل ۷۶۵ نفر برای ارائه خدمات کشیدن دندان، عصب‌کشی، ترمیم و جرم‌گیری دندان برای خدمت‌رسانی به مردم ساکن در مناطق محروم خراسان‌شمالی اعزام‌شده‌اند.

شمشیریان با اضافه به اینکه طرح ناصرین، از تاریخ یکم آبان ماه سال گذشته به همت بسیج اقشار راه‌اندازی شده است، گفت: در این طرح برای کلیه افراد نیازمند به خدماتی از قبیل مشکلات بهداشتی، درمانی، نیازمند به دارو و دستگاه‌های تنفسی، مشاوره مذهبی، اعزام مبلغ و مداح به مراسمات، مشکلات عشایر، و اعزام دامپزشک بخشی از امورات تحت پوشش این طرح است که ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این مشاوره پروژه‌های مهندسی و ساختمان، مشکلات صنفی و تعمیرات وسایل منزل، مشاوره در امور باغبانی و زراعت، کشاورزی و دام، مشاوره‌های شغلی و کارآفرینی، مشاوره در امور زنان و مشکلات خانواده، مشاور حقوقی، شناسایی نیازمندان و اعزام گروه‌های جهادی در مرکز استان و شهرستان‌ها از سایر خدمات ارائه‌شده در این طرح است.

مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان‌شمالی گفت: کلیه افرادی که تمایل استفاده از این خدمات دارند، در طول ساعت اداری با شماره‌گیری ۳۱۲۴ از ارائه خدمات بهره‌مند شوند.

وی بیان داشت: در اجرای طرح ناصرین در بازه زمانی سال گذشته تاکنون، ۷۵ دستگاه اکسیژن ساز تحویل خانواده‌های نیازمند، ۴۵ مشاوره تلفنی، ۳۱۸ مورد خدمات در منزل، اهدای یک هزار و ۳۰۰ بسته معیشتی، پیگیری ۲۴ مورد مشکلات ناباروری، ۷۳ مورد خدمات درمان ارجاع به درمانگاه و بیمارستان‌ها جهت گرفتن خدمات به همت بسیج جامعه پزشکی انجام‌شده است.

شمشیریان یادآور شد: در اجرای طرح نفس و جوانی جمعیت به همت این مجموعه برگزاری جلسات در دستگاه‌های سلامت با این موضوع، معرفی ۶ مربی آموزشی در رابطه با مشاوره قبل از ازدواج، کارگاه آموزشی نجات فرزند از سقط برای پرستاران بیمارستان امام علی و ماماهای بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد بخشی از برنامه‌های اجرایی شده در این طرح هستند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، با برگزاری ۳۴ ایستگاه سلامت به دو هزار و ۷۶۶ نفر خدماتی از قبیل کنترل فشارخون، تست قند خون و آموزش امورات بهداشتی ارائه‌شده است.

وی ادامه داد: با آغاز طرح شهید سلیمانی در ایام کرونا باهدف ره‌گیری، پیگیری و مراقبت از افراد مشکوک و مبتلابه کرونا قبل و بعد از بستری در بیمارستان و نزدیکان فرد مبتلا از ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شد.

شمشیریان یادآور شد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ با آغاز طرح شهید سلیمانی در خراسان‌شمالی، ۱۱۳ گروه مراقبتی در قالب ۲۶۷ نفر بسیجی، تعداد ۵۴۵ گروه حمایتی در قالب یک هزار و ۳۲۰ نفر بسیجی، تعداد ۲۲۰ گروه نظارتی در قالب ۲۸۹ نفر بسیجی در استان خراسان‌شمالی مشغول به ارائه خدمات بوده‌اند.

این مقام مسئول افزود: نکته قابل‌توجه این است که در ایام کرونا با راه‌اندازی شیفت ایثار و حضور داوطلبانه بسیجیان در مراکز درمانی کرونا ۲۱۰ نیروی بسیجی، یک هزار و ۱۷ شیفت در هشت بیمارستان و مرکز درمانی کرونا در استان برگزار شد.

بسیج سازندگی ۵۰ واحد مسکونی به محرومان خراسان‌شمالی تحویل داد

سرهنگ علی دارابی، مسؤول بسیج سازندگی سپاه جوادالائمه(ع) خراسان‌شمالی نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: این نهاد حمایتی ۵۰ واحد مسکونی بااعتبار ۱۱ میلیارد تومان احداث و در هفته بسیج امسال به محرومان این استان تحویل داد.

وی گفت: این واحدهای مسکونی در تمامی شهرستان‌های استان با مشارکت بنیاد مسکن و کمیته امداد امام خمینی(ره) ساخته و برای هر واحد ۲۲۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

 مسؤول بسیج سازندگی سپاه جوادالائمه(ع) خراسان‌شمالی افزود: همچنین ساخت ۵۰ واحد مسکونی بااعتبار ۱۱۰ میلیارد تومان برای محرومان مناطق کمتر برخوردار استان در دست‌ساخت است که از این تعداد ۲۰ واحد مسکونی بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مسؤول بسیج سازندگی سپاه جوادالائمه(ع) خراسان‌شمالی تصریح کرد: تفاهم‌نامه ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی برای محرومان و نیازمندان استان با بنیاد مسکن و کمیته امداد امام خمینی (ره) امضاءشده است که در مدت سه سال باید تحویل داده شود.

دارابی افزود: درمجموع هزار و ۶۰۰ خانوار نیازمند و محروم تحت پوشش سازمان حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) فاقد مسکن هستند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های موجود باید در چند سال اخیر صاحب مسکن می‌شوند.

وی بابیان اینکه گروه‌های جهادی در عرصه‌های محرومیت‌زدایی فعالیت می‌کنند، افزود: عمران، فرهنگ، اجتماعی، اشتغال، بهداشت و درمان، آموزش و دامپزشکی ازجمله عرصه‌های فعالیت این گروه‌ها است.

ما به این اردوها نیاز داریم تا خاکی و باصفا شویم

شاید بعضی از اهالی علم و افراد محتاط و جدی و اهل سیر و سلوک، فکر کنند که این اردوها وقت تلف کردن است و یا حداقل اولویت ندارد و خیلی امر مهمی نیست! اما حضور در این اردوها وقت تلف کردن نیست. بلکه از بهترین فعالیت‌های زندگی، حضور در همین اردوهای جهادی ساده است. ما به این اردوها نیاز داریم تا خاکی و باصفا شویم، نه اینکه مردم و اردو به ما نیاز داشته باشند. 

برای اینکه بفهمیم انقلاب اسلامی و اسلام و آرمان چیست، قبل از آن باید هویتمان را بسازیم. هویتی سختی پذیر و صبور، مقاوم، عاری از راحت‌طلبی و افسردگی و تنبلی و روزمرگی و کسی که چنین هویتی ندارد، انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی و امام و شهدا را درک نخواهد کرد، فلسفه‌ی خلقت را درک نخواهد کرد.

گزارش: نامور

پایان پیام/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول