اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

نگاه کتابفروشان به «سامانه خرید از کتابفروشی‌ها»

طرح «سامانه خرید از کتابفروشی‌ها»که از 26 آبان سال‌جاری به جای طرح «تخفیف فصلی» افتتاح شد با مخالفت برخی کتابفروشان همراه شد که در این گزارش سعی کردیم بخشی از مشکلات این طرح را از نگاه آنان بررسی کنیم.

نگاه کتابفروشان به «سامانه خرید از کتابفروشی‌ها»

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، شب گذشته یکی از کتابفروشان شهرستان سبزوار استان خراسان رضوی در خصوص این طرح می‌گفت، این طرح باعث دوری مشتری و اهالی کتاب از کتابفروشی‌ها خواهد شد و خوب است که طرح تخفیف حضوری هم راه‌اندازی شود. البته وی در این طرح ثبت نام کرده، اما موجودی‌های خود را صفر اعلام کرده تا به نوعی اعتراض خود را نسبت به این طرح بیان کند.

«تخفیف فصلی» جای خود را به طرح «سامانه خرید از کتابفروشی‌ها» می‌دهد

طرح «سامانه خرید از کتابفروشی‌ها» به مناسبت سی‌اُمین دوره هفته کتاب با اهدافی از جمله تقویت اقتصاد صنعت نشر کتاب در کشور و بهینه‌سازی کارکرد اجزای این صنعت، تقویت و اصلاح حلقه توزیع و فروش کتاب در کشور، تسهیل در دسترسی به کتاب، حمایت از کتابفروشی‌های سراسر کشور و ایجاد فرصت برابر در بین کتابفروشی‌ها، راه‌اندازی شده است. سامانه خرید از کتابفروشی‌ها نسبت به طرح «تخفیف فصلی» که در دوره‌های گذشته برگزار می‌شد نقاط قوت و ضعفی دارد که در این گزارش می‌خواهیم به این نقاط بپردازیم.

چرا کتابفروشان، طرح «سامانه خرید از کتابفروشی‌ها» را تبلیغ نمی‌کنند؟

مسأله‌ای که همه کتابفروشان در طرح «سامانه خرید از کتابفروشی‌ها» به آن ایراد وارد می‌کنند. صرفاً مجازی بودن این طرح تخفیفی است. دغدغه کتابفروشان این است که تخفیف همیشگی و آن هم به صورت مجازی، زیست کتابفروشی‌ها را برهم می‌زند و خوب است که در این خصوص دوره‌های کوتاه‌مدت تخفیف به صورت حضوری و مجازی ایجاد شود. البته اگر همین طرح بدون تغییر ادامه پیدا کند، کتابفروشان نیز بنا به گفته‌های خودشان تمایل بسیار کمتری به تبلیغ «سامانه خرید از کتابفروشی‌ها» خانه کتاب و ادبیات ایران برای فروش محصولات خود خواهند داشت.

کتابفروشی علاوه بر اینکه یک فعالیت فرهنگی است، یک امر اقتصادی است که در آن باید تمام معادلات اقتصادی با حساب و کتاب باشد. در همین راستا کتابفروشان در تلاشند که تمام ابعاد اقتصادی و تبلیغات را برای رشد و گسترش کسب و کار خود انجام بدهند. مهم‌ترین بخش در این مسأله، بانک اطلاعاتی مشتریان است که کتابفروشان، خود این کار را در درازمدت انجام می‌دهند. پس طبیعی است که کتابفروشان نخواهند در این سامانه اطلاعات مشتریان حضوری بدون اخذ اجازه از آن‌ها در طرح‌های مجازی دیگر اعم از نمایشگاه کتاب و ... برای اطلاع رسانی استفاده شود. این در صورتی است که در آئین نامه طرح «سامانه خرید از کتابفروشی‌ها» کتابفروشان از استفاده اطلاعات مشتریان منع شده‌اند.

تسویه حساب خانه کتاب و کتابفروش بماند وقتی که کتاب به مشتری رسید

نکته‌ای دیگر که در این طرح باید مورد توجه قرار بگیرد، تسویه حساب خانه‌ کتاب و ادبیات ایران با کتابفروش است که باید بلافاصله بعد از اتمام فرآیند خرید و ارسال کتاب از سوی کتابفروش و دریافت توسط مشتری صورت بگیرد.

هزینه پست تک نرخی باشد، بهتر است و باعث بدگمانی مشتری نمی‌شود

البته نکته‌ای وجود دارد که می‌تواند بعدها باعث بدگمانی مخاطبان به کتابفروشان شود؛ آن هم تعرفه پست کتاب است. این تعرفه‌ هم بنا به گفته خود کتابفروشان بهتر است همان نرخی که به صورت عادی و بدون یارانه ویژه در سامانه پست کتاب ثبت می‌شود، باشد. به عبارتی هزینه پست اگر تک نرخی باشد، بهتر است.

کتابفروش نگران از دست دادن مشتری خود است!

البته نکاتی که گفته شد برای بهبود سریع و کوتاه مدت این طرح است که جایگزین طرح تخفیف فصلی شده، اما بهتر است برای هر کتابفروشی یک دامنه مختص به خود ایجاد شود تا بتواند با تبلیغات، علاوه بر اینکه مشتریان خود را حفظ کند، بتواند مشتریان دیگری را نیز جذب کند تا این نگرانی که در خصوص از دست دادن مشتری‌های‌ خود دارد از بین برود. تفاوت این طرح با نمایشگاه مجازی که در دوره‌های گذشته برگزار شد، این است که در آن سامانه هر کتاب را فقط ناشرش داشت؛ اما در کتابفروشی این صدق نمی‌کند؛ چرا که محدودیتی در ارائه محصولات و انحصار وجود ندارد. کتابفروش، نگران از دست دادن مشتری‌های خود است و همین دلیل هم باعث شده تا برخی از کتابفروشان با هشتگ #در_طرح_تخفیفی_خانه_کتاب_شرکت_نمی_کنم نارضایتی خود را از این طرح اعلام کنند و این طرح را تبلیغ نکنند.

یارانه آخرین دوره طرح فصلی در مقایسه با طرح «سامانه خرید از کتابفروشی‌ها»

در آخرین طرح‌ «تخفیف فصلی» حدود یک هزار کتابفروش ثبت نام کرده بودند و با توجه به اینکه صرفاً حضوری بود و البته به صورت مجازی هم امکان خرید داشت، مبلغی حدود ۴ میلیارد تومان برای این طرح بودجه در نظر گرفته شد؛ این در صورتی است که از زمان صدور فراخوان برای ثبت نام در این طرح تا هشتم شهریور سال‌جاری بنا به گفته مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات حدود ۴۳۶ کتابفروشی در سامانه خرید از کتابفروشی‌ها ثبت نام کرده‌اند و برای این طرح ۱۰ میلیارد تومان نیز یارانه برای کتابفروشی‌‌های عضو در نظر گرفته شده است. بسیاری از کتابفروشان از ثبت‌نام نکردن خود در این طرح می‌گویند. البته عده‌ای هم ثبت نام کرده، اما تا به حال سفارشی را ثبت نکرده‌اند و اگر هم سفارشی ثبت کرده باشند، مبلغ قابل توجهی نبوده است. بخش دیگر هم که ثبت نام کرده‌، موجودی خود را صفر اعلام کرده‌ است!

در این زمینه به زودی با مدیران و دست‌اندرکاران خانه کتاب و ادبیات ایران به گفت‌وگو خواهیم نشست تا نظرات آنان را نیز جویا شویم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول