اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

فعالیت 7500 نیروی انسانی در کتابخانه‌های عمومی کشور

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان از فعالیت سه هزار و 728 باب کتابخانه و هفت هزار و 500 نفر نیروی انسانی در کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد.

فعالیت 7500 نیروی انسانی در کتابخانه‌های عمومی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان صبح امروز در مراسم تجلیل از فعالان حوزه کتاب در سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه مرکزی سمنان اظهار کرد: سی‌امین دوره هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار امسال از ۲۱ آبان ماه با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» آغاز و به همین مناسبت، برنامه‌های متنوع فرهنگی در تمام کتابخانه‌های عمومی استان در سطوح مختلف برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه امسال هفته کتاب را متفاوت‌تر از سال‌های گذشته آغاز کردیم و برنامه‌های این هفته در استان 19 روز ادامه داشت، افزود: در هفته کتاب امسال، بیش از 300 برنامه متنوع در استان برگزار شد و در برخی مناطق همچنان در حال برگزاری است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان ادامه داد: سه هزار و 728 باب کتابخانه در کشور در حال فعالیت هستند که از این تعداد، دو هزار و 735 باب کتابخانه به‌صورت نهادی، 854 باب کتابخانه به‌صورت مشارکتی و 140 باب کتابخانه به‌صورت مستقل در حال انجام خدمات کتابخانه‌ای هستند و هفت هزار و 500 نفر نیروی انسانی در کتابخانه‌های عمومی کشور فعالیت می‌کنند.

طاهریان گفت: ایران در منطقه و در جهان اسلام کشور رتبه اول به لحاظ تعداد کتابخانه را به خود اختصاص داده و در آسیا بعد از کشورهای ژاپن، چین و هند رتبه چهارم از آن کشور ایران است.

وی با اشاره به اینکه همواره دغدغه رهبر معظم انقلاب این بوده که کتاب‌خوانی سرلوحه تمام کارها قرار داده شود، گفت: کتابخانه‌های عمومی تنها شبکه مویرگی فرهنگی در تمام کشور هستند که به تمام اقشار خدمات ارائه می‌دهد و بعد از مساجد و مدارس، بزرگ‌ترین شبکه فرهنگی در سطح جامعه مربوط به کتابخانه‌هاست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی فارغ از هر محدودیت سنی، قومی و سیاسی به آحاد مردم جامعه خدمات‌رسانی می‌کند.

وی بابیان اینکه در هفته کتاب امسال، استان سمنان و شهرستان گرمسار برگزیدگانی در سطح کشور داشت و سکینه پازکی و زینب کمیزی هر دو از کتابخانه عمومی علامه محمدتقی ایوانکی به‌عنوان مسؤول و کتابدار برتر کشوری انتخاب‌ شدند، افزود: انجمن کتابخانه‌های عمومی استان سمنان به ریاست استاندار سمنان نیز موفق شده است تا در حوزه انجمن‌ها، رتبه نخست را در کشور از آن خود کند.

طاهریان بیان کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی یکی از دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری است؛ ایشان به‌عنوان یک کتاب‌خوان حرفه‌ای همیشه تأکیدات مکرری را برای مسؤولان و متولیان فرهنگی نسبت به ترویج این فرهنگ پسندیده داشته و در بیاناتشان اقشار مختلف مردم را به کتاب‌خوانی توصیه کرده‌اند.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در یک سال گذشته خاطرنشان کرد: امضای تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی، تهیه ویژه‌برنامه روایت مادری با تجلیل از مادر شهید (نویسنده کتاب)، برنامه‌های بصیرتی با حضور اساتید مطرح کشوری، جشنواره کتاب‌خوانی رضوی، دومین دوره طرح با هم بخوانیم، دومین دوسالانه قصه‌گویی و برپایی موکب فرهنگی اربعین حسینی بخشی از چهار هزار برنامه‌ای است که در یک سال گذشته اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه امروز معنا و مفهوم کتابخانه تغییر کرده است، گفت: با تحول ایجادشده در حوزه فناوری اطلاعات، معنا و مفهوم کتابخانه نیز تغییر کرده است و دیگر کتابخانه فقط جایی برای نگهداری وامانت کتاب به معنای سنتی نیست و یک پایگاه تمام‌عیار فرهنگی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان خاطرنشان کرد: امروز کتابخانه‌های عمومی با ایجاد بسترهای جدید به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلی در توسعه فرهنگی و پرکردن شکاف اطلاعاتی مردم فعالیت می‌کنند و دسترسی آزاد به منابع، برقراری ارتباط با مراجعه‌کنندگان و ارائه خدمات بهتر با برنامه‌ریزی و طراحی خدمات جدید ازجمله راهکارهای است که در سال‌های اخیر موجب شده تا کتابخانه‌ها از شیوه سنتی خود فاصله بگیرند.

پایان پیام/74002/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول