اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

عرضه در بورس کالا دلیل رشد سهام خودرویی‌ها/ نوسان‌های بورس کجا به پایان می‌رسد؟

بازار سرمایه در اولین روز آذرماه توان صعود نداشت و نیروهای نزولی نیز نتوانستند این بازار را با افت همراه کنند.

عرضه در بورس کالا دلیل رشد سهام خودرویی‌ها/ نوسان‌های بورس کجا به پایان می‌رسد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه همچنان در تردید رشد یا افت قرار دارد. همین مساله در معاملات روزهای گذشته و امروز به وضوح مشخص بوده است. سهامداران حقیقی به دنبال بازاری برای حفظ ارزش پول خود هستند.

سرمایه‌گذاران در روزهایی که دلار در سراشیبی قرار گرفته است، منتظر خبری برای ورود به بازار سرمایه هستند، اما این بازار نیز با نوسان و افت و خیز همراه است تا خروج پول حقیقی از بازار سهام به یک رویه تبدیل شود.

عرضه هزار دستگاه پژو ۲۰۷ محصول ایران خودرو در بورس کالا باعث ایجاد صف سنگین برای ایران خودرو شده است.

* ریزش بازار در حال فرسایشی شدن است

وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: در صورتی که شاخص بتواند سایه سنگین مقاومت میانگین ۲۰۰ روزه را از سر راه بردارد، تمامی این افت و خیزهای چند روزه گذشته برای شاخص به عنوان یک نوسان تلقی خواهد شد.

وی ادامه داد: اما در صورتی که از پس این مقاومت برنیاید، شاهد ادامه روند اصلاحی بازار خواهیم بود، هرچند که همچون هفته‌های گذشته این روند ممکن است فرسایشی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اتفاقات روز گذشته در بازار سرمایه تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که می‌تواند در نهایت منجر به بازگشت اعتماد به بورس شود، مساله ثبات مدیریت و ثبات مقررات مرتبط با بازار سرمایه است. در صورتی که این ثبات از بازار سرمایه گرفته شود، باید شاهد روند نزولی در بازار باشیم.

* افت شاخص کل و رشد شاخص کل هموزن

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل 943 واحد تنزل کرد و به رقم یک میلیون و 407 هزار و 654 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی هفت صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با رشد هزار و 14 واحدی در سطح 405 هزار و 485 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت 25 صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، 32 واحد بالا آمد و در سطح 18 هزار و 542 واحد قرار گرفت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش کل معاملات بازار سهام به رقم 18 هزار و 936 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 11 هزار و 520 میلیارد تومان بود که 61 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 14 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 135 میلیارد تومان رسید. سهم معاملات خرد از کل معاملات بورس 16.5 درصد بوده است.

* ورود پول حقیقی به بورس

در مجموع معاملات سه‌شنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 4 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

بیشترین ورود پول حقیقی به سهام خساپا (شرکت سایپا)، وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) و فایرا (شرکت آلومینیوم ایران) اختصاص داشت و نمادهای شپنا (پالایش نفت اصفهان)، فملی (ملی صنایع مس ایران) و خودرو (ایران خودرو) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

* افزایش ارزش صف‌های خرید  بازار سرمایه

در پایان معاملات امروز، 56 درصد نمادها با افزایش قیمت و 44 درصد سهم ها با کاهش قیمت روبرو شدند. در جریان معاملات سه‌شنبه، 64 نماد صف خرید داشتند و 32 نماد با صف فروش مواجه بودند.

مجموع ارزش صف‌های خرید با افزایش 16 درصدی به 206 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 22 درصد افزایش یافت و 259 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد خساپا (شرکت سایپا)، ثمسکن (شرکت سرمایه‌گذاری مسکن) و فمراد (شرکت آلومراد) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات روز سه شنبه، نمادهای وسالت (بانک رسالت)، تپسی (پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس) و سفاسی (شرکت فارسیت اهواز) بیشترین صف فروش را داشتند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول