اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

از تلاش برای تولید عسل با کیفیت تا سودی که به جیب دلالان می‌رود

مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران آویشن جویبار و حومه با هشدار نسبت به وجود عسل‌های دست‌ساز در بازار به نام برندهای معروف گفت: عسل‌های تولیدی استان‌های مازندران، اردبیل، اصفهان و همدان که عسل‌های‌شان زبانزد شده است، تنها با حمایت‌های مسؤولان به این نقطه رسیده‌اند و تعاونی‌های قوی دارند که حمایت می‌شوند.

از تلاش برای تولید عسل با کیفیت تا سودی که به جیب دلالان می‌رود

محمد حسین‌پور مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران آویشن جویبار و حومه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جویبار با بیان اینکه این شرکت تعاونی در سال ۸۵ با تعداد ۵۶ زنبوردار تاسیس شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱۷ زنبورستان در شهرستان جویبار فعالیت می‌کنند.

وی تعداد کل زنبورستان‌های این شهرستان را ۸ هزار و ۸۳۱ قطعه کندو اعلام کرد و گفت: میانگین تولید عسل هر کندو به ۱۰ کیلوگرم می‌رسد.

 

حسین‌پور از جمله فعالیت این شرکت تعاونی را تسهیل در صدور مجوز، تامین نهاده شکر، برگزاری کلاس‌های آموزشی ترویجی، اسکان و حمایت از زنبورداران و... برشمرد و با اشاره به اینکه سم‌پاشی روی گل‌ها موجب آسیب رساندن به زنبورستان‌ها می‌شود، افزود: وجود زنبورداران مهاجر بدون مجوز و گله‌های آلوده به بیماری در شهرستان جویبار و عرضه عسل‌های تقلبی و ناخالص در بازار، مشکلات عدیده‌ای را برای زنبورداران واقعی این شهرستان به وجود آورده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران آویشن جویبار و حومه ادامه داد: زنبورداران نمی‌توانند محصولات خود را به قیمت واقعی به فروش برسانند و بیشترین سود زحمت زنبورداران به جیب دلال‌ها می‌رود به همین جهت بهتر است عسل‌های تقلبی و دست‌ساز به نام‌های دیگری در بازار عرضه شوند تا کیفیت عسل‌های واقعی دیده و مصرف‌کنندگان گمراه نشوند.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری سالانه نمایشگاه عسل در این شهرستان می‌تواند هم موجب افزایش آگاهی مصرف کنندگان شود و هم زنبورداران می‌توانند عسل خام و طبیعی به دست مشتری برسانند.

حسین‌پور سرمایه‌گذاری اولیه برای هر کلونی را مبلغ ۳ میلیون تومان برآورد و اعلام کرد: در چند سال اخیر استقبال زیادی برای این حرفه شده است زیرا با سرمایه‌گذاری اندک و برگشت سریع آن می‌توان شغل مناسبی را شروع کرد.

وی بیان کرد: در استان مازندران به خاطر داشتن جنگل و کوه و آب و هوای مناسب، در۶ ماهه اول سال می‌توان تا سه مرحله برداشت عسل داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران آویشن جویبار و حومه تاکید کرد: نبود نهاده شکر و وجود عسل‌های دست ساز در بازار، فروش این محصول را برای زنبورداران با مشکل روبرو کرده است.

وی خاطر نشان کرد: بیشتر عسل‌هایی که در بازار وجود دارد غیرقابل اعتماد هستند؛ زیرا گاهی دلالان چندین عسل را با هم مخلوط کرده و حرارت می دهند که این حرارت نه تنها باکتری‌های مفید عسل را از بین برده بلکه سمی سرطان‌زا در آن به وجود می آورد.

حسین‌پور با اشاره به اینکه عسل‌های تولیدی زنبورداران جویبار به عنوان بهترین عسل در سطح استان مازندران به شمار می‌رود، گفت: استان‌های مانند اردبیل، اصفهان و همدان که عسل‌های‌شان زبانزد شده است، تنها با حمایت‌های مسؤولان به این نقطه رسیده‌اند و تعاونی‌های قوی دارند که حمایت می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: زنبورداری وصل به گل و گیاه است و کسی که می‌خواهد این کار را انجام دهد در درجه اول باید صحراهای مورد نیازش را داشته باشد اما مازندران به خاطر داشتن طبیعت چهار فصلی که دارد حتی در آپارتمان هم می‌توان با تراکم زنبور کمتری این کار را انجام داد.

شایان ذکر است؛ مازندران برگرفته از دو کلمه ماز (زنبور عسل) و اندران (محل زندگی) است که می‌تواند مصداق اصالت پرورش زنبور عسل در این استان باشد.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول