اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  حکمرانی نوین

توانگر: اینستاگرام حتی به قوانین خودش هم پایبند نماند/ ادبیات حکمرانی داده هنوز بین مسؤولان شکل نگرفته است

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس گفت: پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام اگر به قوانین و سیاست‌های خودشان که در سایر کشورها رعایت می‌کنند، پایبند بودند این امکان وجود داشت که حتی در شرایط آشوب آنها را فیلتر نکنیم.

توانگر: اینستاگرام حتی به قوانین خودش هم پایبند نماند/ ادبیات حکمرانی داده هنوز بین مسؤولان شکل نگرفته است

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، روز شنبه 28 آبان، جلسه‌ دیگری از سلسله نشست‌های «گپ‌گعده مدرس» توسط مجتمع نوآوری و شکوفایی دانشگاه تربیت مدرس، در محل این دانشگاه تشکیل شد. این نشست با عنوان «حاکمیت داده و اقتصاد دیجیتال» با سخنرانی مجتبی توانگر، نماینده و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی برگزار شد. توانگر سخنان خود را ذیل چهار محور اصلیِ اهمیت حکمرانی داده در اقتصاد دیجیتال، روش‌های مدیریت و تسهیل گردش داده، خروج کلان‌داده‌های کشور از طریق پلتفرم‌های خارجی و قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی که اخیرا توسط مجلس به دولت ابلاغ شده است، ارائه کرد.

توانگر در ابتدا و با اشاره به اهمیت موضوع حکمرانی داده به تعبیر مجله اکونومیست که «داده، نفت جدید است» اشاره کرد و گفت که کشورهای پیشرو در دنیا، متناسب با پیشرفت‌شان، توجه ویژه‌ای به حکمرانی داده داشته‌اند. او افزود که قیمتی بودن داده و توجه به این تعبیر که داده نفت جدید است اشتباهی در تصمیم‌گیران داخلی ایجاد کرده که داده نباید در اختیار کسی قرار بگیرد.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در ادامه با اشاره به قانون اخیر مجلس با عنوان «مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی» افزود که این قانون با هدف تسهیل در گردش داده و در راستای حکمرانی داده در کشور به تصویب رسیده است. توانگر در این رابطه گفت که اتفاق مطلوبی که درباره این قانون شکل گرفت، تشکیل یک مثلث میان «شورایعالی تخصصی»، «دولت» و «مجلس شورای اسلامی» بود که توانست به تهیه و تصویب این قانون منجر شود؛ اتفاقی که در طرح موسوم به صیانت رخ نداد و چنین مثلثی شکل نگرفت. او همچنین گفت که لزوم جرم‌انگاری برای تخطی از مصوبات شورایعالی فضای مجازی، انگیزه اصلی در تدوین این قانون در مجلس شورای اسلامی بود.

ادبیات حکمرانی داده هنوز در میان مسئولین کشور ما شکل نگرفته است

توانگر با بیان این نکته که ادبیات حکمرانی داده هنوز در میان مسئولین کشور ما شکل نگرفته، اشاره کرد: فیلترینگ یکی از راه‌های جلوگیری از خروج داده از کشور است که در شرایط خاص قابل انجام است و نباید آن را به عنوان تنها راه در نظر گرفت. او با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور و فیلترینگ برخی پلتفرم‌ها مانند اینستاگرام و واتس‌اپ گفت: حتی اگر این پلتفرم‌ها براساس قوانین و سیاست‌های خودشان که در سایر کشورها نیز آنها را رعایت می‌کنند در اتفاقات اخیر کشور رفتار می‌کردند، این امکان وجود داشت که در حتی در شرایط اغتشاشات اخیر نیز این پلتفرم‎ها فیلتر نشوند؛ اما با توجه اینکه حتی حاضر به رعایت قوانین خودشان نیستند، اجماع همه مسئولان به درستی بر فیلترینگ موقت این پلتفرم‌ها قرار گرفت.

وی اضافه کرد که البته موافق فیلترینگ به عنوان راه‌حل در شرایط عادی و آرام کشور پس از پایان التهابات نیست.

توانگر بیان کرد که می‌بایست با مزیت‌سازی برای پلتفرم‌های داخلی شرایط را برای حضور مردم در آنها فراهم کرد که در این صورت حتی با به راه افتادن فناوری‌هایی مانند اینترنت ماهواره‌ای نگران حضور مردم در پلتفرم‌های خارچی نخواهیم بود.

پایان پیام/ ت 18

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول