اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

حملات توپخانه‌ای اوکراین به «نیروگاه زاپوروژیا»؛ هشدار سازمان ملل

وزارت دفاع روسیه از شلیک گلوله‌های توپ به تاسیسات هسته‌ای زاپوروژیای اوکراین توسط نیروهای اوکراینی خبر داد.

حملات توپخانه‌ای اوکراین به «نیروگاه زاپوروژیا»؛ هشدار سازمان ملل

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه از شلیک گلوله‌های توپ به سمت تاسیسات هسته‌ای زاپوروژیای اوکراین توسط نیروهای اوکراینی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که اوکراین به سمت خطوط برق تامین کننده نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا گلوله شلیک کرده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود اعلام کرد که  کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و متخصصان امور برق هسته‌ای شرکت دولتی «روس اتم» در حال بررسی آسیب‌های وارده به این نیروگاه هسته‌ای هسستند.

به دنبال این حادثه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا در اوکراین تحت کنترل روسیه را محکوم کرد و خواستار توقف فوری این حملات شد.

نیروگاه زاپوروژیا از ماه مارس (فروردین) تحت کنترل نیروهای روس قرار دارد اما توسط کارکنان اوکراینی اداره  می‌شود. این نیروگاه چندی پیش هدف حملات توپخانه‌ای و راکتی متعدد قرار گرفت که مسکو و کی‌یف یکدیگر را از بابت آنها مقصر دانستند.

نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا محسوب می‌شود و فاصله چندانی با خط مقدم درگیری‌ها در اوکراین ندارد، ۶۰۰۰ مگاوات ظرفیت دارد و حدود یک چهارم برق مورد نیاز اوکراین را تامین می‌کند.

آمریکا در اتهاماتی بدون شواهد، روسیه را به استفاده از بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اوکراین بعنوان یک «سپر هسته‌ای»متهم کرده است. 

روسیه در  ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس دونتسک و لوهانسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی را در اوکراین آغاز کرد و از آن زمان تأکید کرد که به دنبال نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین و هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی است و به زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور کاری ندارد.

کشورهای غربی با تشدید فشار تحریم‌های روسیه و عرضه سلاح‌های سبک و سنگین به کی‌یف به آتش درگیری‌ها در اوکراین دامن زده‌اند.

با این حال اخیراً مقام‌های ایالات متحده آمریکا ابراز نگرانی‌ کرده‌اند که کمبود انرژی موجب شود که کشورهای اتحادیه اروپا در مقابل روسیه تسلیم شوند.

پایان پیام/م/ ت 39

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول