اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  آداب زندگی

خبر خوب| آقای «نمکی» تو قهرمان مایی/ یک افتتاحیه متفاوت برای جام جهانی

اینکه در وقایع چطور خوبی‌های اتفاقات، بیشتر و بهتر به چشم مان بیاید، نیازمند تمرین هر روزه‌ای برای خوب دیدن و خوب یافتن است. شاید در نگاه اول سخت به نظر برسد، اما باور کنید نه دور است و نه دیر. فقط کمی صبر لازم دارد و اندکی تمرین برای تأمل روی نکته‌های خوب هر خبر. بعد کم کم خواهید دید نقطه نگاه شما به حوادث و اخبار، محور دید جماعتی می‌شود که یا تصمیم گیرندگان فعلی کارهای کلیدی‌اند یا آینده سازان فردای این مملکت.

خبر خوب| آقای «نمکی» تو قهرمان مایی/ یک افتتاحیه متفاوت برای جام جهانی

گروه خبر خوب -فاطمه نوروزی: دنیا مدت‌هاست با ورود به عصر تکنولوژی و ارتباطات ، تبدیل به دهکده‌ای جهانی شده که از جای جایش خبر بر سر و روی ساکنانش می‌بارد، اما اینکه ما در این بمباران‌های خبری و مارپیچ های سکوت بعدش، روی کدام خبر مانور دهیم یا از بین وقایع چطور خوبی های اتفاقات، بیشتر و بهتر به چشم‌مان بیاید، نیازمند تمرین هر روزه‌ای برای خوب دیدن و خوب یافتن است.

شاید در نگاه اول، سخت بیاید اما باور کنید نه دور است و نه دیر. فقط کمی صبر لازم دارد و اندکی تمرین برای تأمل روی نکته‌های خوب هر خبر و اتفاق. بعد کم‌کم خواهید دید نقطه نگاه شما به حوادث و اخبار، محور دید جماعتی می‌شود که یا تصمیم‌گیرندگان فعلی کارهای کلیدی‌اند یا آینده‌سازان فردای این مملکت.

حالا این شما و این بسته خبر خوب امروز ما، هم تمرینی است برای خوب دیدن هم خواندنش خالی از لطف نخواهد بود.

ماجرای یک جشن در بیمارستان

 قرار است بسته خبر خوب بخوانید، اما همه می‌دانیم دنیا پر از خبرهای خوب و بد است و یکی از تلخ ترین هایش هم همین چند وقت پیش در شیراز و حرم شاه چراغ (ع) اتفاق افتاد. حادثه‌ای تروریستی که چندین نفر از هموطنانمان در آن به شهادت رسیدند و عده‌ای هم مجروح شدند و راهی بیمارستان. در این میان «راستین اسلامی» کودک اراکی که همراه مادربزرگ و پدربزرگش برای زیارت به حرم رفته بود، مجروح شد و  مدتی است که در بیمارستان به سر می‌برد.

اما خوبی مردمان این مرز و بوم این است که از دل سختی‌ها هم لبخند و حس خوب می‌آفرینند، نمونه‌اش همین کادر درمان هستند که از زمان شیوع کرونا، همه جوره گل کاشتند و حالا هم دل به دل «راستین» قصه ما داده‌اند و برایش جشن تولد گرفته‌اند، جشنی که لبخند به صورت این کودک تروما دیده نشانده. یک جشن تولد که نه آنچنانی است نه حتی خیلی ایده‌آل، ساده و بی آلایش است، اما برای بچه‌ای که روزهاست به جای خانه و اتاق و تخت خودش، بند تخت بیمارستان است روزنه امید و خوشحالی است و به او یادآوری می‌کند که تا دلش بخواهد آدم خوب وجود دارد برای دوست داشتن او، همدرد با او، کسی چه می داند شاید راستین بزرگ که شد، خودش بشود شادی آور بچه های آسیب دیده و بیمار یا اصلا دکتری بشود برای خودش که مهربانی را همراه بقیه داروها، نسخه بپیچد برای تک تک بیمارهایش.

 

خجالت نکش، مهمون مایی!

«اگه گرسنه ای و پول نداری، خجالت نکش، بیا تو، مهمون مایی» این نوشته ای است با فونت درشت و رنگ قرمز سر در رستورانی در کرج، رستورانی نه خیلی بزرگ، نه خیلی مجلل، اما تر و تمیز و درست و درمان، درست مثل صاحبش که سرش به تنش می‌ارزد و دل بزرگ است برای گذشتن از سود بیشتر روزانه‌اش، بی هوا یاد «مرشد چلویی» و خوش مرامی‌اش می‌افتم. او که کاسب قرن بود و هر شاگرد مغازه و بچه‌ای که می‌آمد غذا ببرد برای صاحب کارش، لقمه گوشت، تکه کباب یا ته دیگ زعفرانی را  در دهان آن بچه می‌گذاشت که مبادا چشم حسرتش به غذای صاحب کارش بماند. وجه دستی و غذای نسیه دادنش هم دیگر گفتن ندارد، بس که به دست و دلبازی و مرام خوب معروف بود.

 این صاحب مغازه مورد نظر ما هم برای خودش مرشد چلویی است و از این فکر، ناخودآگاه لبخند به صورتم می‌دود، یکدفعه به ذهنم می‌رسد که آن آدمی که ایستاده و این نوشته را خوانده و موبایل درآورده و از آن عکس گرفته دیگر چه کسی بوده و چه حال و حوصله ای داشته، بیشتر سر ذوق می‌آیم و با خودم می‌گویم تو هم بقیه را مهمان کردی. حالا نه با غذا که با نگاه قشنگت به اطعام کردن یک انسان دیگر در وقت سختی. حرفی نمی‌ماند جز اینکه بگوییم دمت گرم، تو یک خبر خوب بین حرفه ای هستی هم وطن!

 

آقای «نمکی» تو خود قهرمان مایی

 من که از بچگی از «نمکی»، همان چرخی پر از نان خشک و مردی که آن را هل می دهد می ترسیدم، خیلی‌ها هم از همان کودکی ترسش به جانشان بوده. اما بزرگ‌تر که شدیم کم‌کم هر کدام‌مان به نحوی فهمیدیم نمکی‌ها همان تبادل کننده نان خشک با نمک و دمپایی پلاستیکی و شاید یکی دو جوجه ی ماشینی‌اند، آن ها در صنعت بازیافت و البته در یاری برای مقدس شمردن نان؛ این برکت سفره های ایرانی تا به حال کلی بار از دوش بقیه برداشته‌اند. 

ولی این بار، مرد «نمکی» در خیابان‌های اردبیل چرخی را هل می‌دهد که پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران مان را روی آن به اهتزاز درآورده، نه طلبکار انقلاب است، نه بدهکار کسی. زیر لب مدح علی (ع) می‌گوید و برای کسب روزی حلال خیابان ها را یکی یکی رد می‌کند. کسی که شاید خیلی درس نخوانده باشد اما درس هویت می‌دهد به خیلی از درس خوانده ها و فرنگ رفته‌ها. و در این روزهای سرد اردبیل دل های مردمانش به دیدن چنین صحنه‌ای گرم شده.آقای «نمکی» شیر مادر، نان پدر حلالت که تو خود قهرمان مایی.

 

 افتتاحیه جام‌جهانی با کلام الله

تا بوده یادمان داده‌اند «بسم الله الرحمن الرحیم» بگوییم اول کارهایمان، که هم برکت بگیرد و هم بخواهیم آن کار، اول برای رضای خدا انجام  شود. نام خدا آرامش بخش دل هاست و کلام خدا هم خواندن و هم شنیدنش پر از حس خوب و شعف و تأمل است. حالا چه خبری بهتر از اینکه دیشب بزرگ ترین رویداد ورزشی دنیا یعنی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با تلاوتی چند از کلام الله مجید آغاز شد.

وقتی همه دنیا از کشورهای مختلف چشم دوخته بودند به صفحه جادویی تلویزیون هایشان که ببینند اولین صحنه افتتاحیه جام جهانی قرار است با چه نوبرانه آغاز شود، صوت قرآن خواندن «غانم المفتاح»؛ سفیر حسن نیت (قطر) که جوانی ست معلول، در سراسر دنیا پیچید و آیه های نور دل خیلی ها را زیر و رو کرد.

امروز  هم با زمزمه آیاتی از کلام الله قرار است تیم ملی کشورمان را تشویق کنیم و از صمیم قلب برای پیروزی تک‌تک بازی‌هایشان دعا کنیم که آن‌ها با هر پیروزی نه فقط امتیاز می‌گیرند بلکه شادی را به قلب تک‌تک ما وارد می‌کنند، البته پر واضح است که با هر نتیجه‌ای ما پشت تیم ملی مان هستیم و به آن ها افتخار می‌کنیم که همه تلاش شان را کرده‌اند تا خنده ای از ته دلی را نصیب هم‌وطنانشان کنند. به امید پیروزی شان به دعای خیر فرد فرد شما.

بدون این که کسی بخواهد دعایش کن

حرف از دعای خیر شد، بگذارید از بعضی اثرات دعا هم با هم حرف بزنیم، در روایتی است که حمّاد از اصحاب امام صادق (علیه ‎السلام) می‌‎گوید: «قُلتُ لِأبی‏عَبدِالله (علیه ‎السلام) أَشْغَلُ نَفْسِی بِالدُّعَاءِ لِإِخْوَانِی وَ لِأَهْلِ الْوَلَایَةِ فَمَاتَرَى فِی ذَلِکَ»؛ به حضرت عرض کردم من خودم را به دعا برای برادرانم و پیروان اهل ‏بیت مشغول می‌کنم؛ کارم این است که برای آن‏ها دعا می‌کنم و هیچ نظری به خودم ندارم. شما درباره روش من چه می‌فرمایید؟

حضرت ابتدا در جواب فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یَسْتَجِیبُ دُعَاءَ غَائِبٍ لِغَائِبٍ»؛ خداوند دعای شخصی را که دارد پشت سر دیگری دعا می‌کند، مستجاب می‌کند. بعد هم فرمودند: «وَ مَنْ دَعَا لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ لِأَهْلِ مَوَدَّتِنَا رَدَّ اللَّهُ عَلَیْهِ مِنْ آدَمَ إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ لِکُلِّ مُؤْمِنٍ حَسَنَة». هرکس برای مردان و زنان مؤمن و برای دوست‎داران ما دعا کند، خداوند از زمان آدم تا قیامت به‌ازای هر مؤمن ثوابی به او عنایت می‌کند.

پس بیایید و یک بار هم شده، بدون این که کسی بخواهد دعایش کنید. طعمش به جان و دلتان که نشست دیگر رهایش نمی‌کنید، از ما گفتن و از شما شنیدن.

خوش خبر باشید!

و اما سخن پایانی، خبرهای خوبتان را در قالب دلخواه خود (عکس، متن، فیلم، صوت و…) تولید کنید و آن را با هشتگ #خبر_خوب در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا هم دیگران را در حال خوش خودتان شریک کنید و هم ما بتوانیم اخبار شما را بازنشر کنیم. اگر هم تمایل داشتید در هر یک از شبکه‌های اجتماعی که فعال هستید، خبرتان را از طریق اکانت khabar_khoub_iran@ یا شماره تلفن ۰۹۳۳۰۸۲۶۳۱۲ برای ما بفرستید. در این جشنواره فرقی نمی‌کند در ایتا و بله و روبیکا و گپ باشید یا در تلگرام و اینستاگرام و توییتر و واتساپ؛ مهم این است که سهمی در حال خوش اطرافیان‌تان داشته باشید.

منتظر خبرهای خوب شما هستیم. خوش‌خبر باشید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول