اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

حجم مبادلات ایران و چین از ۱۵ میلیارد دلار فراتر می‌رود

سفیر چین در ایران گفت: خوشبختانه روابط چین و ایران بسیار قوی و تنگاتنگ است و حجم مبادلات ایران و چین از ۱۵ میلیارد دلار سال گذشته فراتر می‌رود.

حجم مبادلات ایران و چین از ۱۵ میلیارد دلار فراتر می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، چانگ هوآ، سفیر چین در ایران شنبه‌شب در حاشیه بازدید از نمایشگاه هنرمندان استان سمنان و نشست تخصصی جاده ابریشم در استانداری سمنان اظهار کرد: بالغ بر ۳.۵ سال است که به‌عنوان سفیر در جمهوری اسلامی ایران اقامت دارم و این اولین سفر من به استان سمنان است.‌

وی بیان کرد:‌ هدف سفر من، معرفی سمنان به‌عنوان عضو ائتلاف شهرهای گردشگری جاده ابریشم است.‌

سفیر چین در ایران اضافه کرد: بیشتر با شهرهای بزرگی همچون مشهد، اصفهان، شیراز و ... آشنایی داشتم و به‌منظور تعیین شهر عضو ائتلاف به این استان سفر کردم تا از نزدیک از این استان بازدید کنم و با انجام این بازدید و کلیپ‌های پخش‌شده، فهمیدم که جاده باستانی و تاریخی ابریشم در استان سمنان افتخار تاریخی این استان است.

هوآ گفت: به غیر از دیده‌ها و شنیده‌ها، آنچه مرا از ظرفیت استان سمنان مطمئن ساخت، جدیت، همکاری و مساعدت استانداری و شهرداری سمنان در امور مربوط به جاده ابریشم است.

وی تصریح کرد: دوستی ایران و چین به دو هزار سال پیش برمی‌گردد و جاده ابریشم نقش مؤثری در این بین داشته است.

سفیر چین در ایران اضافه کرد: جاده ابریشم نه‌تنها جاده معاملات و تجارت بوده؛ بلکه جاده فرهنگی و همدلی مردم نیز محسوب می‌شود.

هوآ افزود: در سال ۲۰۱۳ جمهوری چین پیشنهاد ائتلاف جاده ابریشم را ارائه داد که این امر با موافقت و تأیید جمهوری اسلامی ایران همراه شد.‌

وی با بیان اینکه ایران و چین برنامه ۲۵ ساله را امضا کردند، گفت: این برنامه نه‌تنها یک برنامه سیاسی و اقتصادی، بلکه یک برنامه جامع اقتصادی، نظامی، امنیتی و فراگیر در تمام زمینه‌هاست که بخش فرهنگ و گردشگری نیز از بخش‌های آن محسوب می‌شود.

سفیر چین در ایران اضافه کرد: برای پیشبرد و تحقق اهداف دوجانبه، همکاری تنگاتنگ گردشگری و فرهنگی بخش لاینفک تعامل بین دو کشور است.

هوآ ادامه داد: تأسیس ائتلاف جاده ابریشم نه‌تنها باعث می‌شود که شهرهای عضو در زمینه گردشگری همکاری کنند، بلکه شهرهای مختلف در سطح فراتر همچون اقتصادی و تجاری نیز مشارکت خواهند داشت.

وی تصریح کرد: بیش از ۲۰ کشور در این ائتلاف تاکنون مشخص شده‌اند که این امر سبب خواهد می‌شود تا همکاری‌ها تقویت شود.

سفیر چین در ایران اضافه کرد: ظرفیت خوبی در خصوص صنعت و کشاورزی در استان سمنان وجود دارد که می‌تواند موجب همکاری بیشتر دو کشور شود.

هوآ گفت: خوشبختانه روابط چین و ایران بسیار قوی و تنگاتنگ است و حجم مبادلات ایران و چین در سال گذشته، ۱۵ میلیارد دلار بود که امسال بیشتر خواهد شد.

پایان پیام/74002/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول