اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

ایران برنامه‌ریزی برای حج تمتع آینده را آغاز کرد/ عربستان سهمیه کشورها را افزایش می‌دهد؟

درحالی که هنوز سعودی‌ها به صورت رسمی وضعیت حج تمتع 1444 را مشخص نکردند، مسؤولان کشورمان برنامه‌ریزی برای حج تمتع آینده را آغاز کرده‌اند. البته قرار است سعودی‌ها سناریوهای مختلف حج آینده همچون افزایش سهمیه کشورها را بررسی کنند.

ایران برنامه‌ریزی برای حج تمتع آینده را آغاز کرد/ عربستان سهمیه کشورها را افزایش می‌دهد؟

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، عربستان سعودی در هفته‌های گذشته به منظور افزایش جذب گردشگران خارجی به این کشور برنامه‌هایی را اجرایی کرده است که افزایش مدت اعتبار ویزای زائران خانه خدا از یک ماه به سه ماه یکی از این اقدامات است.

سعودی‌ها سناریوهای مختلف حج تمتع آینده را بررسی می‌کنند/ سهمیه کشورها افزایش می‌یابد؟

همچنین بر اساس برنامه‌های انجام شده، سعودی‌ها بزودی برای تعیین تکلیف حج تمتع آینده برنامه‌ریزی می‌کنند؛ به طوری که قرار است عربستان در جلسه‌ای که در هفته جاری برگزار می‌شود، سناریوهای مختلف حج تمتع را بررسی کنند.

البته به گفته یک منبع مطلع هفته گذشته عربستان درباره وضعیت حج تمتع آینده جلسه‌ای برگزار کرده است و پیش‌بینی اولیه برپایی مناسک حج تمتع همچون سال‌های قبل از کرونا است. حتی برخی از مسؤولان پیشنهاد دادند که با افزایش سهمیه‌ها، تعداد حجاج را بالا ببرند که این امر توسط برخی از مقامات ارشد عربستان با مخالفت مواجه شده است.

به نظر می‌رسد در حج تمتع آینده سعودی‌ها محدودیت خاصی در نظر نگیرند. البته یک‌ منبع آگاه می‌گوید: مسؤولان سعودی به صورت تلفنی با مسؤولان برخی از کشورهای اسلامی درباره وضعیت حج تمتع ۱۴۴۴ مکاتباتی داشته است، اما هنوز به صورت رسمی در این باره تصمیم‌گیری نکرده‌اند.

درخواست کشورها برای اطلاع‌رسانی زودتر درباره حج تمتع آینده

بر همین اساس، در هفته‌های آینده سعودی‌ها درباره نحوه برپایی حج تصمیم‌گیری می‌کنند. اما گفته می‌شود که نتایج جلسات به صورت عمومی اطلاع‌رسانی نخواهد شد و احتمال دارد که تفاهم‌نامه حج تمتع آینده نیز همچون حج تمتع امسال به صورت وبیناری و البته در ماه‌های منتهی به حج تمتع انجام شود. البته این اقدام نیز با مخالفت‌هایی مواجه شده و برخی از کشورها در دیدار با مقامات سعودی از آن‌ها خواسته‌اند زودتر درباره حج تمتع آینده اطلاع‌رسانی کنند تا همچون حج گذشته زائران و‌ حتی برخی کشورها با مشکل مواجه نشوند.

با وجود اینکه سعودی‌ها همچنان به صورت رسمی درباره حج تمتع آینده اطلاع‌رسانی نکرده‌اند و حتی اگر قرار بود بر اساس سال‌های گذشته پیش رود، باید تفاهم‌نامه حج با برخی از کشورها منعقد می‌شد و در هفته‌های آینده هم از ایران برای امضای تفاهم‌نامه حج تمتع ۱۴۴۴ دعوت می‌شد، اما همچنان خبری از مشخص شدن وضعیت حج تمتع و امضای تفاهم‌نامه حج با کشورهای مختلف نیست.

آغاز عملیات اجرایی حج تمتع توسط مسؤولان کشورمان/ فراخوان هتل‌های مکه و مدینه منتشر شد

با این وجود، مسؤولان کشورمان به منظور ایجاد آمادگی برای اعزام زائران به سرزمین وحی دست از برنامه‌ریزی برنداشته و درصدد فراهم کردن امکانات لازم برای اعزام زائران ایرانی به حج تمتع آینده هستند؛ تا جایی که برای اسکان بهتر زائران در عربستان سعودی، فراخوان هتل‌ها از طریق نشریات عربستان اطلاع‌رسانی شده است.

اکبر رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت با بیان اینکه آگهی فراخوان هتل‌ها از طرق یکی از روزنامه‌های داخلی در عربستان درج و مراتب از طریق سامانه و سایت‌های رسمی و مجازی نیز به هتل‌داران و مستثمرین هتل‌ها اطلاع‌رسانی شده و در حال انجام است، گفته است: این اقدام برای نخستین‌بار اجرایی شده و سعی داریم با انتشار این آگهی بانک اطلاعات مسکن را بروزرسانی کنیم و خدمات بهتری به حجاج ارائه دهیم.

البته در سال‌های گذشته نیز برای اجاره هتل و تأمین مسکن حجاج فراخوانی منتشر می‌شد که امسال برای ساماندهی بیشتر این اقدام به صورت نظام‌مند اجرایی شده است.

سعودی‌ها بعد از کرونا هزینه‌‌های حج را کاهش نمی‌دهند

در سال‌های گذشته که شیوع کرونا موجب تعطیلی حج تمتع برای زائران خارجی شده بود، عربستان در نخستین سال شیوع کرونا دیرهنگام نپذیرفتن زائر خارجی را اعلام کرد؛ به طوری که ایرانیان آماده اعزام بودند اما عربستان از پذیرش زوار خارجی امتناع کرد. همچنین در حج تمتع سال جاری نیز علاوه بر اطلاع‌رسانی دیرهنگام و انجام توافق‌ها به صورت وبیناری، با افزایش ناگهانی هزینه حج  موجب نارضایتی زائران و حتی انصراف برخی زائران کشورها از تشرف به سرزمین وحی شد؛ تاجایی که برخلاف اعلام پذیرش بیش از یک میلیون زائر در حج تمتع ۱۴۴۳، کم‌تر از ۹۰۰ هزار نفر به زیارت خانه خدا مشرف شدند. امسال نیز با توجه به افزایش برخی هزینه‌های اعمال شده، به طور حتم با وجود لغو محدودیت‌های کرونایی خبری از کاهش هزینه‌ها از سوی سعودی‌ها نیست.

به گزارش فارس، در حج تمتع گذشته ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر از ایران اسلامی به حج تمتع مشرف شدند. در حالی که سهمیه ایران در حج تمتع بر اساس مصوبه همکاری‌های کشورهای اسلامی بیش از ۸۰ هزار نفر است که به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا، سعودی‌ها سهمیه حج تمتع کشورهای مختلف را به کم‌تر از ۵۰ درصد سهمیه کاهش دادند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول