اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

بورل: آسیای مرکزی بخش استراتژیک جهان و نقطه اتصال مردم است

در نشست بین المللی «اتحادیه اروپایی و آسیای مرکزی» در شهر سمرقند، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفت: آسیای مرکزی یک بخش استراتژیک جهان است که به نقطه اتصال و پیوستگی مردم تبدیل می‌شود.

بورل: آسیای مرکزی بخش استراتژیک جهان و نقطه اتصال مردم است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، در نشست بین المللی «اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی» در شهر سمرقند، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: آسیای مرکزی یک بخش استراتژیک جهان است که به نقطه اتصال و پیوستگی مردم تبدیل می‌شود.

در این نشست، رؤسای دستگاه‌های سیاست خارجی کشورهای آسیای مرکزی، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مقامات بلندمرتبه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، نهادهای بین المللی مالی و بخش خصوصی، کارشناسان و همچنین نمایندگان جامعه مدنی شرکت کردند.

در این نشست «عبدالعزیز کامل‌اف» نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در سیاست خارجی پیام «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان را در این نشست قرائت کرد. 

رئیس جمهور ازبکستان در این پیام خود گفت: نشست بین المللی امروز مانند اولین نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا عزم راسخ طرفین را برای همکاری‌های استراتژیک نشان می‌دهد. به نظر ما چنین دیدارها و بحث‌ها به طور منظم برگزار شود که به روابط ما قدرت و شدت بیشتری می‌بخشد.

میرضیایف اظهار داشت: فرآیندهای ژئوپلیتیکی پیچیده و غیرقابل پیش بینی، درگیری‌های مختلف، بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی جهانی، چالش‌های مدرن در حال بروز که امروز در جهان رخ می‌دهد، اهمیت گسترش شراکت سودمند بین مناطق و کشورها را تأیید می‌کند.

رئیس جمهور ازبکستان عنوان کرد: با توجه به این نشست ما که در شهر «سمرقند» برگزار می‌شود، بسیار مهم است زیرا به تقویت گفت‌وگو بین اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی کمک می‌کند، همکاری‌های ما را با برنامه‌ها و پروژه‌های عملی غنی می‌کند، روابط بین مناطقی مؤثر را شکل و شراکت چندجانبه را بیش از پیش تعمیق می‌دهد.

بورل در این نشست گفت: آسیای مرکزی، این یک بخش استراتژیک جهان است که به یک منطقه اتصال و به هم پیوستگی بین مردم تبدیل می‌شود.

وی اظهار داشت: من بسیار خوشحالم که دوباره در آسیای مرکزی هستم و به خصوص بسیار خوشحالم که در شهر «سمرقند» هستم. آسیای مرکزی، این بخش استراتژیک جهان است که به یک منطقه اتصال و به هم پیوستگی بین مردم، منطقه‌ای که ما باید برای ایجاد زیربناهای مورد نیاز برای اتصال اروپا و آسیا تلاش کنیم، تبدیل می‌شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: اگر بخواهیم همکاری در زمینه تجارت، مبارزه با تغییرات اقلیم و کنترل قاچاق و جرائم سازمان یافته در سراسر جهان را حفظ کنیم، به همکاری بیشتری نیاز داریم. ما باید در مورد امنیت، تجارت و سرمایه گذاری‌ها به طور مشترک کار کنیم.

شرکت کنندگان در این نشست گسترش بیش از پیش همکاری بین اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی با اهداف پیشبرد به هم پیوستگی پایدار مطابق با ابتکار «دروازه جهانی» اتحادیه اروپا، تنظیم اقدامات هماهنگ در حمایت از توسعه «سبز» و بازسازی پس از پیامدهای پاندمی «کووید-19» را بررسی کردند.

در تاریخ 16 نوامبر سال 1994 میلادی بین اتحادیه اروپا و ازبکستان روابط سیاسی برقرار شده و از ماه ژانویه سال 1995 میلادی در بروکسل سفارت ازبکستان فعالیت می‌کند.

پایان پیام/ح/ ت 76

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول