اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

قم، اقامه و قیام

قیام ۱۹ دی مردم قم دو نتیجه مهم داشت، یکی اقامه آگاهی‌ و شناخت امام به عنوان عنصری مبارز و مجاهد و دیگری شهادت که خود یک آگاهی جدید ایجاد کرد.

قم، اقامه و قیام

گروه سیاسی خبرگزاری فارس؛ جعفر علیان‌نژادی: بین «قم، اقامه و قیام» با «جهد، جهاد و شهادت» یک ارتباط معنایی برقرار است. این ارتباط معنایی وقتی شکل گرفت که در معرفت و شناخت امامت یک نوزایی و تجدید حیات تاریخی برقرار شد.

این نوزایی و تجدید حیات در تغییر شناخت قعودی و نشسته به شناخت قائم و ایستاده مفهوم امامت مربوط می‌شود. دیر زمانی بود در دوران طاغوت تصویری که از امام نزد مردم ایجاد شده بود، یک تصویر ظلم‌زده، ستم‌پذیر، منفعل و در نهایت امام گریه‌بگیر بود. 

این تصویر با شروع نهضت امام خمینی (ره)، آرام آرام اصلاح شد و گرد تحریف و بی‌ارادگی از آن زدوده شد. اگر در دوران غرب جدید، نوزایی در پی آزادسازی ظرفیت‌های فراموش شده یونان باستان بود، در نهضت خمینی (ره) ما با نوزایی و تجدید حیات مفهوم امامت مواجه شدیم. 

جهاد عملی و ایستاده امام (ره) و هسته‌های اولیه شاگردان ایشان‌ نظیر رهبر معظم‌ انقلاب، شهید مطهری، شهید بهشتی و دیگران علیه سلطنت طاغوت، نوعی شناخت عملی و تجربه عینی نزد مردم حاصل کرد. خصوصا آنکه همین حضرات متفق‌القول‌ این جهاد را ثمره شناخت صحیح از اندیشه امامت، می‌دانستند و در حال تئوریزه کردن آن بودند.

این آگاهی جدید حول دایره وجودی امام و شاگردان ایشان، ابتدا به ساکن مردم قم را روشن کرد.‌ یعنی منجر به اقامه آن آگاهی شد‌ که در ماجرای هتاکی روزنامه اطلاعات به ایشان، خود را نمایان ساخت. یعنی قیام ۱۹ دی.

قیام ۱۹ دی مردم قم دو نتیجه مهم داشت، یکی اقامه آگاهی‌ و شناخت امام به عنوان عنصری مبارز و مجاهد و دیگری شهادت که خود یک آگاهی جدید ایجاد کرد و سلسله مبارزات را در سراسر نقشه کشور موجب شد. هر مبارزه‌ای هم در هر نقطه همین دو نتیجه را در بر داشت. 

بنابراین خط سرخ شهادت از قم برخاست و منجر به قیام شهادت در کل کشور شد. ظرفیت قیام شهادت آنچنان انرژی‌ای تولید کرد، همه اقوام را به هم پیوند داد. این سرّ کلام روز گذشته رهبری است که فرمود، شهادت منجر به همدلی اقوام شده و مانند نخ تسبیح همه فرهنگ‌های محلی را به هم متصل می‌کند.

شهادت در دوران جمهوری اسلامی معنا و کاربست اجتماعی هم پیدا کرد و آن این بود که این روحیه را در واحد‌های مردمی (از نخبگان تا کارگران) ایجاد کرد که حاضر بودند برای پیشرفت و رشد جامعه و کشور با هر مانعی مقابله کرده و برای این کار تا پای ایثار جان هم بروند. 

این روزها رخداد شهادت به شکل متناوب در حال تکرار شدن است، در جنوب شرق، شمال غرب، جنوب‌غرب، شمال‌شرق، مرکز، شمال و جنوب کشور. به‌ شکل مظلومانه‌ و در وضعیت  غافلگیرکننده. این گل‌های پرپر نشانه‌های کاهش باور به خصومت دشمن هستند.‌ 

ایجاد آگاهی ایستاده، قبل از انقلاب علیه سلطه طاغوت و بیگانه، مرهون شناخت امامت و پدیده شهادت بود. اکنون با مسئله کاهش باور دشمنی دشمن مواجه شده‌ایم، این معضل با مخدوش کردن چهره رهبری به عنوان رشحه‌ای از رشحات امامت و تبدیل دشمن خارجی به دشمن داخلی نزد افکار عمومی ایجاد شده است.

راه‌حل، ایجاد آگاهی قائم علیه چنین باوری است. آگاهی‌ای که ثمره جهاد آگاهی است و دو نتیجه مهم دارد، آزادسازی مضاعف انرژی امامت در گام دوم انقلاب و تداوم قیام شهادت. خون این شهیدان بی‌ثمر نیست، هم تولید آگاهی می‌کند، هم بازگشت و تداوم مسیر رشد و پیشرفت همه‌جانبه را ممکن می‌سازد. 

اکنون معنای جمله امام که گفته بود، بکشید ما را ملت ما آگاه‌تر می‌شود، چنین است: بکشید ما را ملت ما پیشرفته‌تر می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول