اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

هشدار برداشت خاک‌های جنگل‌های هیرکانی/ ندانسته سبب تخریب جنگل‌ها نشویم

معاون حفاظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران _ منطقه ساری با اعلام اینکه با برداشت خاک، جنگل‌ها تجدید حیات طبیعی خود را از دست می‌دهد، خاطرنشان کرد: نباید ندانسته باعث تخریب جنگل‌ها شویم.

هشدار برداشت خاک‌های جنگل‌های هیرکانی/ ندانسته سبب تخریب جنگل‌ها نشویم

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، جنگل‌های شمال از آن به‌عنوان طلای سبز نام برده شده که شاید وقتی با نگاه اقتصادی به آن شده توجه به سمت چوب و درختان باشد اما باید گفت در سال‌های اخیر خاک هم به لیست اضافه شده است و شاید برداشت خاک از سطح جنگل‌های استان هستیم.

البته باید گفت، برداشت خاک برگ از جنگل موضوع جدیدی نیست و سال‌ها است که شاهدش هستیم، موضوعی که در سایه قرار گرفته است‌.

اهمیت خاک به حدی بالاست که بقا و زندگی همه گیاهان و جانواران وابسته به آن بوده و هرگونه خسارت و دست‌اندازی به آن آسیب‌های غیرقابل جبرانی به همراه دارد.

به اعتقاد کارشناسان، برداشت خاک جنگل و خاک برگ می‌تواند کارکرد جذب آب و ممانعت از تشکیل رواناب در جنگل را مختل و با افزایش فرسایش آبی خاک، زمینه هدایت گل و لای به سمت مناطق پایین دستی و سیل‌های مخرب را فراهم کند.

 

موسی مقیمی معاون حفاظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران _ منطقه ساری در این‌باره در گفت‌وگویی، اظهار کرد: برداشت هرگونه محمولات از سطح جنگل از خاک وخاک برگ ممنوع و خلاف است.

وی افزود:  همکاران منابع طبیعی درصورت مشاهده چنین مواردی با این مسائل برخورد می‌کنند.

معاون حفاظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران _ منطقه ساری با اشاره به اثرات جبران‌ناپذیر برداشت خاک از سطح جنگل، تصریح کرد: مردم ما توجه کنند با برداشت خاک نهالی که در اثر رویش طبیعی جوانه زده، از بین می‌رود و نابود می‌شوند.

مقیمی با اعلام اینکه با برداشت خاک، جنگل‌ها تجدید حیات طبیعی خود را از دست می‌دهد، خاطرنشان کرد: نباید ندانسته باعث تخریب جنگل‌ها شویم.

وی گفت: نخستین وظیفه ما حفظ خاک است و اجازه نداریم از خاک جنگل برداشت کنیم.

 

به گزارش فارس، حفاظت از جنگل‌ها فقط به معنای حفاظت از درختان نیست، بلکه حفاظت از خاک‌هایی است که بستر این جنگل‌ها را می‌پوشانند و این جنگل‌ها دارند از این خاک‌ها تغذیه می‌کنند، بسیار مهم بوده که باید به آن توجه کنیم.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول