اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

آغاز رقابت ۸۵ قصه‌گو در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به میزبانی طرقبه‌شاندیز

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی گفت: مرحله منطقه‌ای بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با حضور ۸۵ قصه‌گوی برگزیده از ۶ استان منطقه چهار کشور به میزبانی استان خراسان رضوی در طرقبه‌شاندیز آغاز شد.

آغاز رقابت ۸۵ قصه‌گو در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به میزبانی طرقبه‌شاندیز

به گزارش خبرگزاری فارس از طرقبه شاندیز، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در حاشیه آغاز این جشنواره با اشاره به اینکه بیست و چهارمین جشنواره بین المللی  قصه گویی از ابتدای خرداد ماه در سراسر کشور آغاز شده به صورت شهرستانی و استانی برگزار شده است، اظهار کرد:  استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی و رضوی استان های منطقه ۴ کشور از  ۲۵ آبان ماه در محل هتل ثامن شهرستان طرقبه شاندیز به مدت ۲ روز رقابت خود را با حضور ۸۵ قصه‌گوی برگزیده آغاز کردند و مراسم اختتامیه این جشنواره نیز روز جمعه ۲۷ آبان ماه در شهرستان طرقبه‌شاندیز برگزار خواهد شد.

ابراهیم زره ساز با بیان اینکه  جشنواره در شهرستان طرقبه شاندیز به این دلیل برگزار می شود که ما ازظرفیت بالای شهرستان هایی که فعال در حوزه فرهنگ و هنر هستند استفاده  می‌کنیم، اظهار کرد: از تعداد ۸۵ قصه‌گوی برگزیده که در این جشنواره حضور دارند ۳۵ قصه‌گو نوجوان است که می‌توان گفت حدود ۴۰ درصد از قصه‌گوهای این جشنواره نوجوان است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی بیان کرد: از لحاظ کیفیت و کمیت در این جشنواره یک تحول خوبی در حوزه قصه‌گویی اتفاق افتاده و قصه گویان فوق‌العاده قوی و توانمند حضور دارند که رقابت بسیار سنگین و نزدیک به هم دارند این جشنواره به صورت آنلاین و برخط در کانال شاد، اسکای روم برای علاقمندان در سراسر کشور در حال پخش است و کودکان و نوجوانان استفاده کنند.

وی افزود: این جشنواره در سه بخش ملی، آیین سنتی  و زبان اشاره در گروه‌های سنی نوجوانان، زنان، مردان، پدربزرگ و مادر بزرگ‌ها است که از هر استان ۱۴ نفر که ۱۲ نفر در بخش آیین سنتی و ملی،  یک نفر زبان اشاره و یک مادربزرگ حضور دارند.

وی اظهار کرد: ثبت قصه‌های ماندگاری که ریشه در تاریخ استان دارد هم در حال پیگیری است که با سازمان میراث فرهنگی استان رایزنی کردیم تا این قصه ها به ثبت ملی برسد.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره، تاکید کرد: جشنواره قصه گویی هدف ارزشمندی را دنبال می‌کند محور و مایه اصلی هنرهای مختلف در دل قصه‌گویی است، یکی از دغدغه‌های این روزها که در سطح جامعه وجود دارد به ویژه در رده سنی کودکان و نوجوانان، کمرنگ بودن آشنایی با هویت بسیار ارزشمند دینی و تاریخی‌است و قصه یکی از ابزارهای موثر در برطرف کردن این کمبود است.

وی بیان کرد: مادران، مادربزرگ‌ها و پدربزرگ های قصه‌گو می‌توانند نقش پررنگ و موثری داشته باشند  و از همه مهم‌تر و تاثیرگذارتر حضور نوجوانان قصه گو است که می‌توانند بر هم نسل های خود بیشتر  و عمیق تر تاثیر گذاشته و قصه‌ها و مفاهیم را با همسالان خود به اشتراک بگذارد.

زره سازبا بیان اینکه یکی دیگر از محورهای اصلی جشنواره انتقال مفاهیم و انتقال مسائل هویتی‌ است افزود: این جشنواره ظرفیت ارزشمندی برای احیاء قصه‌هایی‌ است که سالیان سال سینه به سینه در شهرستان‌ها و آبادی‌ها و روستاهای مختلف در چرخش بوده و اکنون به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

وی تاکید کرد: حفظ سنت قصه‌گویی هم از دیگر اهداف جشنواره است، یکی از موضوعات مهم در جشنواره قصه‌گویی کشف و پرورش استعدادهای جوانان است تا بتوانند این قصه‌ها را به مخاطبان خود منتقل کنند و سنت قصه‌گویی به یک سنت مدرن امروزی که نوجوانان، جوانان، پدران، مادران پدربزرگ و مادربزرگ و به ویژه مادران این سنت را به نحو مطلوب احیا کنند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی افزود: قصه ابزار آشنایی با جوامع و فرهنگ‌های مختلف است و ما در همین جشنواره منطقه ۴ که در حال برگزاری است  قصه‌گو از استان‌های پهناوری مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، یزد و خراسان جنوبی و رضوی گویش‌ها و فلوکلرهای مختلف داریم که اینها باخودشان پیوست فرهنگی دارند که می‌تواند تاثیر گذار باشد.

وی با اشاره به جایگاه قصه و قصه‌گویی در دنیای مجاز امروز، خاطر نشان کرد: در حال حاضر به نوعی جنگ ترکیبی را می‌بینیم که بخش عمده آن زیست در فضای مجازی است که ما باید محتوای غنی حوزه دینی و تاریخی را با ابزارهای جدید برای بچه‌ها بیان کنیم و تولید محتوا کنیم که یکی از این ابزارها قصه است، قصه و قصه‌گو با مخاطب در سنین مختلف ارتباط دارد و همه اقشار و نسل‌های مختلف جامعه را قصه می‌تواند پوشش دهد.

پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول