اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

فتح‌اللهی: حکمرانی ما باید مبتنی بر اصول سال‌های اول انقلاب به‌روزرسانی شود

یک استاد مطالعات سیاسی گفت: وقتی می‌گوییم که حاکمیت باید یک حکمرانی نوینی را در دستور کار خود قرار دهد به این معنا نیست که به اصول ۴۰ سال گذشته پشت کند بلکه مقصود این است که با توجه به تحولات جدید نوعی به‌روزرسانی را محتاج هستیم.

فتح‌اللهی: حکمرانی ما باید مبتنی بر اصول سال‌های اول انقلاب به‌روزرسانی شود

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، وقایع اخیر کشور بار دیگر این موضوع را پیش کشید که برای حل معضلات و مشکلات داخلی باید چه الزاماتی اعمال و چه اقتضائاتی لحاظ شود. این که مبنای این آسیب‌شناسی حکمرانی نوین بر چه اساسی باید صورت بگیرد ما را بر آن داشت تا با محمدعلی فتح‌اللهی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت‌وگویی داشته باشیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید.

حکمرانی نوین در ایران با وقوع انقلاب اسلامی رخ داد

 محمدعلی فتح‌اللهی در ابتدا گفت: هرچند موضوع حکمرانی‌های نوین در جهان مطرح بوده و هست و چیز جدیدی نیست، اما درباره ایران و کشور خودمان می‌توانیم این ادعا را داشته‌ باشیم که اساساً پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷، فصل جدیدی از انواع حکمرانی در کشور ما شکل گرفت و حکمرانی نوین را در جامعه ایرانی شاهد بودیم. روح این نوع حکمرانی در این بحث خلاصه می‌شود که مسئولیت سیاست و اداره جامعه بر دوش خود مردم است. به تعبیری «حکمرانی» و «مردم» دو چیز منفک شده از هم نیستند و بار اصلی اداره جامعه بر دوش ملت است. 

دولت وظیفه دارد در امر سیاسی کشور موانع را از جلوی پای مردم بردارد

وی افزود: حال جایگاه دولت را اگر بخواهیم در این شکل از حکومت بیان کنیم، می‌توانیم با وامداری از سخن رهبری که در باب تولید فرموده‌اند این گونه صورت‌بندی کنیم که دولت باید رفع موانعی را به کار ببندد که موجب هدایت جامعه به سمت تعالی خویش شود و مردم با هدایت‌ دولتمردان بتوانند کنش و واکنش‌های سیاسی خود را پیگیر شوند. یعنی دولت هنگام سختی و پیچیدگی‌های حاصل شده موانع را از سر راه مردم بردارد تا بتوانند با تصمیمات خود جامعه را اداره کنند. 

حکمرانی ما باید به‌روزرسانی شود، اما مبتنی بر اصول سال‌های اول انقلاب

استاد مطالعات سیاسی اشاره کرد: در چنین حالتی هم دولت کارآمدتر می‌شود و هم با توجه به پیچیده بودن زندگی و امر حیاتی در دنیای جدید، می‌توان از ظرفیت و آراء مردم بهره‌مند شد. نفس رخدادی به نام انقلاب اسلامی به عنوان مظهر حضور و فعالیت گسترده و همه‌جانبه مردم بوده است. اما وقتی از این سخن می‌گوییم که حاکمیت باید یک حکمرانی نوینی را در دستور کار خود قرار دهد به این معنا نیست که به اصول و نحوه ۴۰ سال گذشته پشت کند و آن‌ها را نادیده بگیرد بلکه مقصود این است که با توجه به تحولات دنیای جدید نوعی به‌روزرسانی و وفاق را محتاج هستیم. 

دیواری بین دولت و مردم نباید باشد، این برای حکومت اسلامی نیست

فتح‌اللهی گفت: بار دیگر تأکید می‌کنم در حکمرانی نوین ایرانی که کلیدش در انقلاب ۵۷ زده شد، اصول و مبانی بر پایه مشارکت مردمی و حضور فعال آن‌ها رخ داده است. یعنی ما صاحب این اصول هستیم و قرار نیست بنشینیم و تازه مبانی‌سازی کنیم. مثلاً در باب جنگ یا شرایط امنیتی سال‌های اول دهه ۶۰ این خود مردم بودند که بار مسئولیت‌ها را به دوش داشتند، حال با توجه به شرایط جدید و به وجود آمدن برخی نواقص محتاج بازگشت به همان شیوه حکمرانی هستیم اما در قالب جدید و نوین خود. در چنین حاکمیتی «دیوار» بین مردم و دولت نیست، بلکه دولت خود مظهر قدرت مردم است.

دیوان‌سالاری ما مریض است!

او در انتها بیان کرد: انقلاب اسلامی باوجود این که توانسته بود برگ جدیدی را در امر سیاسی به ارمغان بیاورد اما همچنان برخی روش‌ها و سبک‌هایی از مسأله مدیریت را از دوران سلطنت به ارث برد. الگوپذیری از روش‌های غربی و مدرنیته در امور اقتصادی و اجتماعی و رسوخ فرهنگ غربی موجب شده است که دیوان‌سالاری ما مبتلا به مریضی ناکارآمدی شود و از خلوص حکمرانی نوین اسلامی فاصله بگیرد. ضعف ما در مجلس و قانون‌گذاری هم از اصلی‌ترین دلایل وجود نقص در سیستم جمهوری اسلامی است. برای همین موضوع است که تأکید دارم بار دیگر با عنایت بر اصول انقلاب اسلامی و روح حکمرانی مردمی باید به روش‌های اولیه خود بازگردیم. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول