اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

یک هزار و 20 نمونه خون بند ناف در خراسان جنوبی ذخیره شد

مسئول بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از ذخیره‌سازی یک هزار و ۲۰۰ نمونه خون بند ناف در استان خراسان جنوبی خبر داد.

یک هزار و 20 نمونه خون بند ناف در خراسان جنوبی ذخیره شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، ملیحه بهنامیان، مسئول بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی به مناسبت ۲۴ آبان(۱۵ نوامبر) روز جهانی خون بندناف در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نمایندگی بانک خون بندناف از سوی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از سال ۱۳۹۵ در شهر بیرجند راه اندازی شد که در حال حاضر تعداد ۱۰۲۰ نمونه خون بند ناف تاکنون از استان خراسان جنوبی ذخیره شده است.

وی ادامه داد: پس از تجربه موفق در بیرجند، بانک خون بندناف در شهرستان های قاین، فردوس، طبس و سرایان نیز به فعالیت می پردازد.

مسئول بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی عنوان کرد: خون بند ناف، خونی است که در جنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد و مسئول رساندن مواد غذائی و اکسیژن به جنین است.

بهنامیان بیان کرد:  این خون غنی از سلول های بنیادی خونساز است که برای درمان بیماری‌های با منشأ خونی از جمله سرطان‌های مختلف خون، کم‌خونی‌های وراثتی، تالاسمی و نقص سیستم ایمنی کاربرد دارند.

وی با اشاره به اینکه والدین قبل از تولد نوزاد باید اقدام به ثبت نام در این بانک کنند، گفت:  بلافاصله بعد از زایمان، بندناف از نوزاد جدا می شود و خون از بندناف و جفت جمع آوری و به کیسه های خون منتقل می شود، سپس خون بند ناف نوزاد، فریز و در بانک نگهداری می شود .

مسئول بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بر اساس استانداردها  نمونه‌ها حداقل تا ۲۵ سال قابل نگهداری است، اظهار کرد: نمونه‌ها بسته به نوع بیماری متفاوت است و هر کیسه را برای یک نوبت می‌توان استفاده کرد.

بهنامیان در مورد اینکه چه کسانی می‌توانند از نمونه‌های خون بندناف استفاده کنند، تصریح کرد: نمونه خون بند ناف و سلول‌های بنیادی خونساز باید از لحاظ ژنتیکی تطبیق داشته باشند که می‌تواند خانواده یا دیگر افراد باشند. 

وی افزود: به خانواده هایی که یک عامل خطر در خانواده و فامیل دارند حتما توصیه می شود از خدمت ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد استفاده کنند.

مسئول بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: به نظر برخی متخصصان، سلول‌های بنیادی در بیماری ام.اس می‌تواند کمک کند و حتی احتمال می‌رود درمان قطعی برای بیماری‌های چون ام. اس و پارکینسون باشد.

انتهای پیام/۳۶۳۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول