اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

آمادگی ایران برای تأسیس پارک مشترک علم و فناوری با ونزوئلا

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ونزوئلا گفت: ایران با داشتن ۴۹ پارک علم و فناوری و ۷۵۰۰ شرکت فناور و شرکت‌های متعدد دانش‌بنیان، تجربیات ارزشمندی در عرصه علم و فناوری دارد و آمادگی دارد برای تاسیس پارک علم و فناوری به ونزوئلا کمک کند.

آمادگی ایران برای تأسیس پارک مشترک علم و فناوری با ونزوئلا

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار  با گابریلا خیمنس، معاون علمی و فناوری، آموزشی و بهداشتی رئیس جمهور ونزوئلا در محل ستاد این وزارت گفت: باید تلاش و برنامه‌ریزی کنیم همکاری های علمی و فناوری ایران و ونزوئلا  همسطح و همپای روابط سیاسی دو کشور ارتقا پیدا کند.

وی با اشاره به پیشرفت‌ها و دستاوردهای نظام آموزش عالی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در  سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در ایران 170 هزار دانشجو مشغول تحصیل بود و هیچ دوره تحصیلی در مقطع دکترا دایر نبود ولی با پیروزی انقلاب اسلامی نظام آموزش عالی آنچنان رشد کرد که در مقطعی تعداد دانشجویان به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر افزایش یافت و از سال ۱۳۶۵ نیز دوره دکترای تخصصی در دانشگاه‌ها ایجاد شد.

زلفی‌گل، ایجاد دوره دکترا را اتفاق مهمی در تاریخ آموزش عالی ایران دانست و گفت: نهال تولید علم با ایجاد دوره‌های دکترا رشد کرد و باعث رشد و ارتقای جایگاه ایران در صحنه تولید علم دنیا شد و هم اکنون ایران رتبه ۱۵ تولید علم دنیا را دارد.

وی با اشاره به تجربیات چند دهه دوره‌های دکترا در کشور گفت: در حال برنامه‌ریزی هستیم پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی را استاد محور کنیم.

 وزیر علوم تأکید کرد: رشد علم و فناوری ایران در سایه استقلال سیاسی کامل ایران اتفاق افتاده است که با پیروزی انقلاب اسلامی به دست آمد و  ما کشوری هستیم که به شرق و غرب وابسته نیستیم و می‌توانیم با اراده خود با کشورهای مختلف دنیا تعامل و همکاری داشته باشیم.

زلفی‌گل ضمن اعلام آمادگی برای سفر به کشور ونزوئلا و بازدید از مراکز علمی این کشور گفت: فعال کردن کمیته مشترک می‌تواند به عملیاتی شدن اراده افزایش همکاری‌های علمی دو کشور کمک کند و دکتر حدادی‌اصل، قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل از طرف وزارت علوم تشکیل این کمیته را پیگیری می‌کند.

گابریلا خیمنس، معاون علمی و فناوری، آموزشی و بهداشتی رئیس جمهور ونزوئلا نیز در این دیدار  اظهار داشت: اراده دو کشور برای افزایش همکاری‌های علمی و فناوری جدی است و باید نقشه راه توسعه این همکاری‌ها ترسیم شود.

وی افزود: جمهوری ونزوئلا نیز اهمیت ویژه‌ای برای علم و فناوری قائل است و به زودی اولین پارک علم و فناوری صنعتی در این کشور افتتاح می‌شود و از وزیر علوم برای حضور در آیین افتتاحیه این پارک دعوت می‌کنم.

گابریلا خیمنس گفت: سه وزارتخانه مستقل برای پیشبرد آموزش و علم و فناوری در ونزوئلا فعالیت می‌کند و معاونت علمی و فناوری، آموزشی و بهداشتی رئیس جمهور هماهنگی این سه وزارت را برعهده دارد.

وی تأکید کرد: ایران جایگاه مهمی در برنامه توسعه همکاری‌های علمی ونزوئلا با دنیا دارد و در سال  2019 کمیته همکاری‌های علمی میان ایران و ونزوئلا تشکیل شده بود که با شیوع بیماری کرونا، ارتباطات دچار اختلال شد. ولی آمادگی داریم با قدرت و جدیت این مسیر را احیا کنیم.

معاون علمی و فناوری، آموزشی و بهداشتی رئیس جمهور ونزوئلا گفت: ما اعتقاد داریم علم باید در خدمت انسان‌دوستی، صلح دوستی، حفظ محیط زیست و رشد بشریت باشد و معتقدیم ایران با ما در این نظر اشتراک دارد.

در پایان این دیدار یادداشت تفاهم همکاری‌های علمی و فناوری دو کشور به امضا رسید. لازم به ذکر است یادداشت فوق حاصل ساعت‌ها کار کارشناسی و تخصصی از سوی مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی با همکاری وزارت علوم و فناوری ونزوئلا بود که در حاشیه نهمین دور کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور به انجام رسید.

 یادداشت تفاهم مذکور به سه زبان فارسی، اسپانیایی و انگلیسی تدوین و به امضای بالاترین مقام علمی و فناوری دو کشور رسید و نویدبخش توسعه روزافزون همکاری‌های علمی، آموزشی، تحقیقاتی و فناوری دو کشور است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول