اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

نگاهی به راحت‌ترین راه‌های تشخیص اخبار جعلی

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای گفت: متاسفانه اکنون حتی بازیگران نامه‌هایی را منتشر می‌کنند که بر پایه اخبار جعلی نوشته شده‌اند و بسیار اشتباه هستند. اینجا باید بدانیم که سواد رسانه‌ای برای تمامی مردم است و سلبریتی‌ها نیز در معرض اخبار جعلی قرار می‌گیرند.

نگاهی به راحت‌ترین راه‌های تشخیص اخبار جعلی

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، معصومه نصیری، مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای در برنامه سلام تهران با اشاره به حوزه اخبار جعلی و شایعات رسانه‌ها گفت: از ویژگی‌های زندگی در عصر رسانه و پساحقیقت آن است که دروغ‌ها را به گونه‌ای تغییر می‌دهند و زیبانمایی می‌کنند که مخاطب دیگر قدرت تشخیص ماهیت اصلی آن‌ها را از دست می‌دهد. در حوزه اخبار جعلی و شایعات دو مولفه مخاطبان از طرف سازندگان اخبار در نظر گرفته می‌شود؛ اول احساساتی شدن مخاطب و سپس زودباوری آن افراد است. 

نصیری ادامه داد: توصیه ما آن است که مردم در مواجهه با اخبار جعلی باید آن را به چالش بکشند و از دید‌های مختلف به آن نگاه کنند تا بتوانند از ماهیت اصلی آن را درک کنند. اکنون حجم رسانه‌های دروغ علیه ایران به اندازه‌ای افزایش یافته که حتی کشورهای دیگر به این موضوع اشاره کرده‌اند.

*راستی‌آزمایی با جست‌وجو در موتورهای اینترنت

وی افزود: یکی از نکات تشخیص اخبار جعلی در نظر گرفتن تاریخ انتشار آن است؛ افراد به سادگی می‌توانند در موتورهای جست‌وجوی اینترنت به دنبال راستی‌آزمایی تصاویر بگردند و تصویر مد نظر خود را در آنجا قرار دهند تا با بررسی آن به منشاء اصلی محتوا دسترسی پیدا کنند. 

او اظهار داشت: ما در زندگی امروزی به صورت پیوسته با رسانه‌ها در ارتباط هستیم و همواره در معرض تبلیغات و یا اخبار مختلف قرار داریم؛ به همین دلیل درک صحت این مطالب و باور آن‌ها وظیفه و توانمندی ما در این زندگی است. ما باید به خود احترام بگذاریم و نگذاریم سازندگان اخبار از احساسات ما سوءاستفاده کنند.

*وقتی مجرمان به قهرمان ملی تبدیل می‌شوند

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای گفت: اکنون ما شاهد آن هستیم که سازندگان اخبار اشخاصی مجرم را به نوعی نشان می‌دهند که به قهرمان ملی تبدیل می‌شوند. جا نمایی اطلاعات دروغین به نوع دقیق باعث می‌شود ذهنیت عموم مردم به راحتی تشویش شود. 

نصیری ادامه داد: متاسفانه اکنون حتی بازیگران نامه‌هایی را منتشر می‌کنند که بر پایه اخبار جعلی نوشته شده‌اند و بسیار اشتباه هستند. اینجا باید بدانیم که سواد رسانه‌ای برای تمامی مردم است و سلبریتی‌ها نیز در معرض اخبار جعلی قرار می‌گیرند. در نتیجه تمامی مخاطب‌ها با حملات اخبار جعلی مواجه می‌شوند. ما موظف هستیم برای جلوگیری از اشتباهات، سواد خود را افزایش دهیم و دانش بیشتری از رسانه‌ها داشته باشیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول