اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

نشست «جمهوریت در هندسه نظام جمهوری اسلامی» دانشگاه تهران/ متفکرآزاد: مادرخرج دشمن در حوادث اخیر عربستان سعودی است

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: دشمنان میلیاردها دلار در حوادث اخیر کشور خرج کردند و مادر خرج اینها هم عربستان سعودی است.

نشست «جمهوریت در هندسه نظام جمهوری اسلامی» دانشگاه تهران/ متفکرآزاد: مادرخرج دشمن در حوادث اخیر عربستان سعودی است

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست «جمهوریت در هندسه نظام جمهوری اسلامی» امروز ساعت ۱۳ در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران برگزار شد.

روح‌الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: دشمنان میلیاردها دلار در حوادث اخیر کشور خرج کردند و مادر خرج این ها هم عربستان سعودی است. اخیرا کشور درگیر التهاباتی شد و این التهابات هم چند فاکتوری است و در بخش‌های مختلف انواع تقصیرات ممکن است وجود داشته باشد که باعث چنین اتفاقاتی شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در واکنش به برخی شعارها عنوان کرد: در هیچ کجای دنیا شعار ساختارشکنانه مطلوب نیست، یعنی شعارهایی که چهارچوب حکومت را بهم بریزد.

وی ادامه داد:‌ به غیر از افرادی که از فوت مهسا امینی توانستند گرداب ایجاد کنند، کسی خوشحال نشد و اگر فردی از فوت ایشان خوشحال شده باشد، باید در انسانیت آن فرد شک کرد. فقط افرادی از مرگ مهسا امینی خوشحال شدند که فوت ایشان را به کد آشوب تبدیل کردند.

متفکر آزاد در پاسخ به درخواست دانشجویی برای آزادی یکی از دانشجویان زندانی گفت: بنده نمی‌توانم قول ازادی دانشجویان زندانی را بدهم و فقط قول پیگیری می دهم چون نمی‌دانم دلیل دستگیری چه بوده، بنده همیشه صادق بودم و قول الکی ندادم.

وی افزود: بنده می‌توانم با چهار تا قول دروغ و تایید کامل حرف‌های شما به دنبال گرفتن رای برای دوره بعدی مجلس باشم ولی خاک بر سر چهار تا رایی که با پوپولیسم بخواهد به دست بیاید.

متفکر ازاد در ادامه گفت: فرهنگ بالای ایرانی اجازه نمی‌دهد که بگذاریم خشونت در کشور فراگیر شود و از شما دانشجویان درخواست میکنم جلوی ترویج این موضوع را بگیرید.

وی ادامه داد: خشونت انسداد گفت‌و‌گو و اصلاح است و اگر اعتراض تبدیل به اغتشاش شود جامعه به قهقرا می رود. اولین اصل این است که بستر گفت‌وگو را باز کرد.

نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم با اشاره به نقش زنان در جامعه پس از انقلاب اسلامی گفت: پیش از انقلاب فقط 30 درصد از زنان باسواد بودند، اما اکنون بیسوادی بانوان تقریبا ریشه‌کن شده و امروز 60 درصد از دانشجویان ما را دختران تشکیل می‌دهند و بعد از انقلاب پیام تمدنی امام را یک زن یعنی خانم دباغ به رهبر شوروی سابق منتقل کرد. همچنین تنها 6 درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما در پیش از انقلاب را زنان تشکیل می‌دادند، ضمن آنکه پیش از انقلاب سهم زنان از کرسی‌های استادی دانشگاه کمتر از یک درصد بود، اما اکنون 21 درصد از اساتید ما زن هستند و بسیاری از پزشکان متخصص ما را نیز خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: این را می‌پذیریم که تحزب به خوبی در ایران شکل نگرفته است، اما بخشی از آن به رفتار حزبی ما بازمی‌گردد و اینکه احزاب یاد نگرفته‌اند برای مدیریت، حکمرانی و حل مشکلات مردم الگوی کارا و مؤثری ارائه کنند، بلکه به دنبال جذب رأی و مخاطب هستند و متأسفانه برای این منظور از ساختارها و قوانین کشور هم عدول می‌کنند، البته باید ساختار و چارچوب‌ها نیز انعطاف کافی را داشته باشند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: در دهه 60 ما شاهد مبارزه مسلحانه، ترور و جنایاتی توسط برخی از جریان‌ها با مردم و انقلاب بودیم که فضا را به سمت تندروی و رادیکالیسم سوق داد. من می‌پذیرم که باید تجمع و گفت‌وگو در کشور جاری شود، اما این کار مقدماتی دارد و اگر بخواهیم فضای گفت‌وگو باز باشد باید از فضای تندروی و رادیکالیزم دور باشیم و امروز در مجلس در حال پیگیری مقدمات تحقق کامل اصل 27 قانون اساسی هستیم.

متفکر آزاد در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مردمسالاری و اقلیت‌ها در ایران گفت: در پارلمان‌های هیچ‌ کجای دنیا به صورت ساختاری اجازه حضور اقلیت‌های دینی داده نمی‌شود، البته منعی نیز برای حضور آن‌ها وجود ندارد، اما اقلیت‌های دینی می‌توانند در چارچوب احزاب و در رقابت با اکثریت به کرسی پارلمان برسند، چرا که در زیست‌بوم آنها چنین چیزی تعریف نشده است، اما ما ظرفیتی را قرار دادیم که اقلیت‌های دینی به طور جداگانه و نه در یک رقابت با اکثریت دینی یعنی مسلمانان در مجلس حضور پیدا کنند و شانس دائمی و نقش پایداری در مجلس داشته باشند و این به معنای بومی بودن مردمسالاری و حق آزادی و حق آحاد حتی کم و اقلیت جامعه است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول