اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

تأکید امیرعبداللهیان بر مسؤولیت دولت مرکزی عراق در قبال اقدامات اقلیم کردستان

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عراقی گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به روابط ممتاز 2 کشور انتظار ندارد از اقلیم کردستان مورد تهدید قرار گیرد و دولت مرکزی در برابر این اقدامات مسؤولیت دارد.

تأکید امیرعبداللهیان بر مسؤولیت دولت مرکزی عراق در قبال اقدامات اقلیم کردستان

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امشب (دوشنبه) ۲۳ آبان ماه در گفت‌وگوی تلفنی با فؤاد حسین وزیر خارجه عراق، انتصاب مجددش به عنوان وزیر خارجه را تبریک گفت.

وزیر امور خارجه کشورمان ششم آبان ماه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با فؤاد حسین رای اعتماد پارلمان عراق و انتخاب مجدد وی به عنوان وزیر خارجه این کشور را به وی تبریک گفته بود.

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی امشب با ابراز خرسندی از تشکیل هیأت دولت عراق به ریاست محمد السودانی، بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با عراق تأکید کرد.

وزیر خارجه در این گفت‌وگو امنیت را عنصر کلیدی در منطقه و در روابط دوجانبه خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود روابط ممتاز دو کشور انتظار ندارد که از اقلیم کردستان مورد تهدید قرار گیرد و دولت مرکزی در برابر این اقدامات مسئولیت دارد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت پایبندی به نتایج گفت‌وگوهای امنیتی برای تضمین امنیت مشترک تأکید کرد.

به گزارش فارس این گفت‌وگوی تلفنی بعد از حمله امروز سپاه به مقر گروهک‌های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان عراق انجام شد. عملیات گسترده موشکی و پهپادی نیروی زمینی سپاه پاسداران صبح امروز دوشنبه ۲۳ آبان ماه علیه گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب اقلیم شمال عراق انجام شد.در این عملیات یگان‌های موشکی، پهپادی و توپخانه‌ای نیروی زمینی سپاه پاسداران مواضع تروریست‌ها در اقلیم شمال عراق را منهدم کردند. 

*  اجازه نمی‌دهیم همسایگان از منشاء خاک عراق تهدید شوند

وزیر خارجه عراق با خرسندی از سطح روابط دو کشور، همکاری عراق و ایران را ضامن امنیت مشترک برشمرد و گفت که عراق اجازه نمی‌دهد همسایگانش از منشاء خاکش تهدید شوند.

وزرای خارجه ایران و عراق روند و نتایج حاصله از گفت‌وگوهی ایران و عربستان را مرور کرده و بر همکاری‌های منطقه‌ای چند جانبه تأکید کردند. 

لازم به ذکر است تاکنون پنج دور گفت‌وگو بین ایران و عربستان در بغداد برگزار شده است.

به گزارش فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه نیز امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره حمله امروز سپاه به اقلیم کردستان عراق و اینکه این حمله در پاسخ به چه تهدیدی بوده و آیا دولت عراق مطلع بوده است؟ اظهار داشت: خبری منتشر شده و بنده هم از طریق منابع رسانه‌ای در جریان آن قرار گرفتم و نمی‌توانم الان جزییات را ارائه دهم و مطمئنا دستگا‌ه‌های ذیربط در این خصوص اطلاع رسانی خواهند کرد.

وی در عین حال یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران پیش از این تأکید کرده بود که نسبت به امنیت سرزمینی خودش به ویژه در مناطق و شهرها و روستاهای مرزی و تهدیداتی که از ناحیه اقلیم کردستان عراق متوجه ایران خواهد شد و همچنین در قبال فعالیت‌های گروه‌های تروریستی تجزیه طلب سکوت نخواهد کرد و مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی از امنیت خودش حمایت و از امنیت شهروندانش دفاع خواهد کرد و این اقدام در همین چارچوب صورت گرفته است. (اینجا بخوانید)

گفتنی است، وزیر امور خارجه ایران ۱۴ مهر ماه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عراقی تصریح کرده بود: تداوم تجاوزات و‌ اقدامات تروریستی گروهک‌هایی را که در اقلیم کردستان عراق پناه گرفته‌اند و امنیت ملی ایران را هدف قرار داده‌اند، تحمل نخواهیم کرد.

پایان پیام/ ت 20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول