اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

فارس من| جلسه پیش دفاع دکتری دانشگاه آزاد را حذف کنید

برخی کاربران سامانه فارس من با ثبت پویشی خواستار حذف جلسه پیش دفاع متمرکز دکتری دانشگاه آزاد شدند.

فارس من| جلسه پیش دفاع دکتری دانشگاه  آزاد را حذف کنید

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، برخی کاربران سامانه فارس من با ثبت پویشی در این سامانه خواستار حذف پیش دفاع متمرکز دکتری دانشگاه آزاد شدند.

این کاربران در پویش خود آوردند:

«لازم است بدانیم دانشجویی که تا مقطع آمادگی برای دفاع از رساله پیش رفته است با جلسه دفاع غریبه نیست که نیاز به جلسه پیش‌دفاع برای کسب تجربه داشته باشد. جلسه دفاع پروپوزال، ارشد، لیسانس و کلی جلسات ارائه دیگر را پشت سرگذاشته است. جلسه پیش دفاع به ضرر دانشجو و باعث طولانی تر شدن روند فارغ التحصیلی، نیاز به تمدید سنوات، افزایش استرس دانشجویان و شهریه می‌شود.

حداقل یکبار برای پیش دفاع (که اکثرا بار اول باب شده عدم کفایت می‌دهند) و بار دیگر برای دفاع، آن هم به شهریه ورودی های جدید! چرا دانشجویی که مقاله چاپ شده Q1 یا Q2 یا JCR دارد باید معطل پیش دفاع شود؟
معافیت شهریه یا امکانات دیگر را می‌توان بعد از چاپ یا پذیرش مقاله یا دفاع درنظر گرفت و به دانشجو فرصت اصلاحات بعد دفاع داده شود نه پیش دفاع.»

هانیه محمدی سردبیر این پویش سامانه فارس من در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت: بنده دانشجوی دکتری مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد هستم، یک بار باید دفاع کنیم، برای پروپوزال خودمان و عنوان پروپوزال مشخص‌ کنیم و در گروه  دانشگاه عنوان را ثبت کنیم، با شروع کرونا روند دریافت اکسپت مقاله‌ها عقب افتاد. مجلات جواب نمی‌دادند و زمان‌بر شد.

وی افزود: روال طوری پیش رفت که از 7 نفر ورودی دانشجوی دکتری دانشگاه ما تنها ۳ نفر توانستند از پروپوزالشان دفاع کنند.

سردبیر این پویش در مورد بحث شهریه گفت: مبحث شهریه نیز مشخص است، ما سنواتمان ۹ ترم مجاز است بعد از این ۹ ترم باید به نرخ دانشجوهای جدید شهریه پرداخت کنیم. در زمان ما شهریه ترمی ۵ میلیون تومان بود اما دانشجویان جدید شهریه ۱۴ میلیونی پرداخت می‌کنند.

وی در باره دفاع پروپزال گفت: ترم قبل رساله ما دانشجویان را بدون هیچ دلیل قانع کننده ای رد کردند، در جلسه پیش دفاع قرار است که اساتید مشکلات دانشجویان را بگویند تا دانشجو در دفاع اصلی مشکلی نداشته باشد، اما متاسفانه از مسائلی ایراد می‌گیرند که واقعا قانع کننده نیست.

سردبیر فارس من افزود: به عنوان مثال از موضوع رساله ارائه ایراد گرفتند، حتی یکی از داورهایی که داخل جلسه بود، می‌گفت که موضوع مسئله ای نیست که بخواهیم از ایشان ایراد بگیریم چرا که دانشجویان موضوعات  خود را داخل گروه دانشگاه تثبیت کردند.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان بدون هیچ دلیل موجهی در جلسات پیش دفاع عدم کفایت می‌خوردند و رد می‌شوند، گفت: موضوعی که من انتخاب کرده بودم در حوزه خودم بود اما دو نفر از اساتید به موضوع من ایراد گرفتند، این اتفاق برای دانشجویان دیگر هم افتاده است، ضمن اینکه من هنگامی‌که کارم به اتمام رسیده و مقاله من چاپ شده است، پیش دفاع معنی ندارد، بنده آماده دفاع اصلی هستم، اگربه آخر ترم برسد و پیش دفاع نکنم، برای دفاع باید انتخاب واحد کنم و شهریه اضافه بپردازم. زمان ایراد گرفتن از موضوع و نحوه پژوهش در پیش دفاع نیست، این اتفاق باید در زمان دفاع پروپوزال بیفتد نه زمانی که دانشجو چند سال از عمرش را برای پژوهش گذرانده و با توجه به شرایط مجلات علمی پژوهشی که همه می‌دانند، مقاله‌هایش را هم چاپ کرده است.

*پیش دفاع بهانه‌ای برای دریافت شهریه 

سردبیر این پویش ادامه داد:‌ این پیش دفاع باعث می‌شود که شهریه بنده بیشتر شود، بعضی از دانشگاه ها می‌گویند که ما شما را معاف از شهریه می کنیم تا شما راحت پیش دفاع کنید، اما حتی اگر اجرا کنند فقط ۲ ترمه است و برای دانشجویی که پایه پژوهشش را زیر سوال بردند، رسیدن به این زمان مقدور نیست.

وی ادامه داد:‌ یکی از اتفاقاتی که در پیش دفاع می افتد و خیلی ناراحت کننده است، اساتید انگار با هم رقابت دارند، داور دانشجویی را عدم کفایت می‌زند و استاد راهنمایی دانشجویی که عدم کفایت خورده، دانشجوی استاد قبلی را بدون دلیل قانع کننده، عدم کفایت می‌زند، انگار اساتید تلافی می‌کنند و در این بین فقط دانشجوها هستند که صدمه می‌بینند.

محمدی در پایان گفت: جلسه پیش دفاع یا باید کاملا حذف شود یا دانشجوی دکتری در دانشگاه خود پیش دفاع  کند. بین استرس‌هایی که ماهیت کار دفاع دارد، سامانه‌های دانشگاه آزاد هم بسیار استرس‌زا هستند و بهتر است تدبیری برای آن درنظر گرفته شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول