اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  خانواده

آیا می‌دانستید خودکشی پسرها با دخترها متفاوت است؟

کم و بیش همه می‌دانیم که دختران با پسران از جهات مختلف، متفاوت هستند؛ تفاوتی که در وجودشان ریشه دارد و هیچکس نمی‌تواند منکر آن شود. روانشناسان معتقدند؛ ارتباط دختران عاطفه مدار است، اما ارتباط عاطفی پسران فعالیت مدار است. پسران از گفت‌وگو و زبان بیشتر برای انتقال پیام و دختران از گفت‌وگو برای برقرارکردن ارتباط عاطفی استفاده می‌کنند. اما با وجود این تفاوت‌ها آیا می‌دانستید حتی نحوه خودکشی کردن دختران هم با پسران متفاوت است؟!

آیا می‌دانستید خودکشی پسرها با دخترها متفاوت است؟

گروه زندگی- فاطمه زهرا نصراللهی: کم و بیش همه می‌دانیم که دختران با پسران از جهات مختلف، متفاوت هستند؛ تفاوتی که در وجودشان ریشه دارد و هیچکس نمی‌تواند منکر آن شود. روانشناسان معتقدند؛ ارتباط دختران عاطفه مدار است، اما ارتباط عاطفی پسران فعالیت مدار است. پسران از گفت‌وگو و زبان بیشتر برای انتقال پیام و دختران از گفت‌وگو برای برقرارکردن ارتباط عاطفی استفاده می‌کنند. 
یا پسران زمانی که گفت‌وگو می‌کنند، دوست دارند مشکلی را حل کنند، اما دختران زمانی که صحبت می‌کنند، دوست دارند که شنیده شوند. دختران به مسائل دینی و مذهبی علاقه بسیاری دارند و حس همکاری در آن بیشتر است. اما پسران به مسائل سیاسی و نظری علاقه دارند.
یا مثلا تفکر ریاضی در پسران بیشتر نمود پیدا می‌کند و قدرت هدف گیری آنان مانند تیراندازی و دارت بهتر از دختران است. در مجموع پسران قدرت عینی قوی‌تر و دختران قدرت ذهنی بیشتری دارند. اما با وجود این تفاوت‌ها آیا می‌دانستید حتی نحوه خودکشی کردن دختران هم با پسران متفاوت است؟! اگر بدانید دخترها و پسرها به چه دلایلی به مرگ خودخواسته روی می‌آورند، می‌توانید با در نظر داشتن آن و رعایت برخی از کارها جلوی خودکشی آنها را بگیرید.
پس اگر می‌خواهید در مورد دلایل خودکشی دخترها و پسرها بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این گزارش با ما همراه باشید. 

دختری که در توالت مدرسه خودکشی کرد!

دخترک برگه را به دستان مراقب امتحان می‌دهد و با لبخندی به او خسته نباشید می‌گوید. هم کلاسی‌هایش در حیاط نشسته‌اند و در مورد سختی امتحان و جواب هایشان بحث می‌کنند. کمی کنارشان می‌نشیند و با آن‌ها گپی می‌زند و سرخوشانه می‌خندد. بچه‌ها که تصور می‌کنند سرخوشی‌اش به خاطر موفقیت در امتحان است، او را سوال پیچ می‌کنند.

اما او بی‌توجه به هم کلاسی‌هایش پیشنهاد می‌دهد یک عکس یادگاری بگیرند! یکی از بچه‌ها داوطلب می‌شود و با تعجب از او می‌پرسد که چطور شده که او هوس عکس گرفتن کرده در حالی که همیشه از عکس انداختن بدش می‌آمد. لبخندی می‌زند و سوال دوستش را بی‌پاسخ می‌گذارد. «همه بگید: سیب. چیک. فلش دوربین می‌زند.» 

کمی بعد دخترک به بهانه دستشویی به سمت سرویس بهداشتی می‌رود. نیم ساعتی می‌گذرد همه سراغ دخترک را از یکدیگر می‌گیرند و تصمیم می‌گیرند سری به توالت مدرسه بزنند. اولین نفری که در توالت را بعد از صدا زدن‌های بیهوده باز می‌کند، صدای جیغش در مدرسه می‌پیچد. جسد بی‌جان دخترک در توالت به همه دهن کجی می‌کند و خونش سرامیک سفید سرویس بهداشتی را رنگین کرده است. او خودش را کشت! این یک داستان واقعی بود و روز بعد تیتر روزنامه‌ها می‌شود؛ «دختری در توالت مدرسه خودکشی کرد!» اما کسی نفهمید عدم تحمل شکست و واکنش والدین به نمراتش منجر به خودکشی او شد. 

 چرا دختران خودکشی می‌کنند؟ 

دکتر «سیدمجتبی حورایی» مشاور و کارشناس تربیتی صداو سیما معتقد است: «خودکشی از دو حالت خارج نیست؛ یا بر اثر ضعف شخصیتی است یا ضعف اعتقادی. گاهی اوقات بنیان‌های اعتقادی شخص ضعیف است و او دست به چنین عملی می‌زند. چراکه خودِ اعتقاد، بازدارنده است. اما خودکشی بر اثر ضعف شخصیتی در راستای احساس‌عدم ارزشمندیِ فرد است. فردی که احساس ارزشمندی و عزت نفس می‌کند، هیچ وقت چنین کاری نمی‌کند. حتی اگر در بحران‌ها و فشار روحی و شکست عشقی نوجوانانه باشد. 

اما بچه‌هایی که تکریم شخصیت می‌شوند و مورد احترام قرار می‌گیرد، بچه‌هایی که به آن‌ها فضایی داده می‌شود که فعالیتی کنند و انرژی بگیرند و احساس ارزشمندی و مهم بودن می‌کنند، بنابراین هیچ وقت تصور خودکشی هم ندارند. 

برای خودکشی باید بهانه‌های دخترانه و پسرانه در نظر گرفت که متفاوت است. نکته‌ای که منجر به مرگ خودخواسته دختران می‌شود، ضعف عاطفی است و دخترانی که دست به خودکشی می‌زنند، اینطور تلقی می‌کند که «هیچکس مرا دوست ندارد» یا «من مورد توجه کسی نیستم». یا اگر در رابطه اشتباه با جنس مخالف قرار بگیرد و بی‌مهری تجربه کند آنجا بهانه او می‌شود «هیچکس دوستم ندارد.» و خودکشی می‌کند.»

پسری خودش را حلق آویز کرد!

جمله کوتاه و مختصر بود. پسری خودش را حلق آویز کرد». اما پیِ داستان را که بگیری متوجه می‌شوی آنقدری که نشان می‌دهد هم کوتاه و مختصر نیست! مادرش می‌گوید: «آن شب دعوای سختی با پدرش داشت. می‌خواست کاری راه بیاندازد. اما پدرش سرخورده‌اش کرد. به او گفت تو نمی‌توانی. الکی پول هدر میدی. بیخیال شو. تو عُرضه نداری یه مغازه حاضر و آماده رو بچرخونی! حالا می‌خوای برای ما بری آنور آب و جنس بیاری؟! بشین سرجات. 

مادرش تعریف می‌کند: بعد از شنیدن این حرف‌ها خیلی تغییر کرد. دیر به خانه می‌آمد. با ما حرف نمی‌زد. از پدرش پول نمی‌گرفت و دانشگاه نمی‌رفت. یک بار به من گفت: مادر چرا منو جدی نمی‌گیرید؟ بعد‌ها شنیدیم که سعی داشت از دوستش کمک بگیرد تا به ما ثابت کنند که واقعا می‌تواند. اما وقتی از دوستش هم نا امید شد. دست به خودکشی زد! افسوس که خودمان باعث مرگ پسرمان شدیم.

چرا پسران خودکشی می‌کنند؟ 

دکتر حورایی می‌گوید: «نکته‌ای که منجر به مرگ خودخواسته پسران می‌شود، ضعف اقتدار است و بهانه پسر‌ها برای خودکشی معمولا این است که «هیچکس مرا جدی نمی‌گیرد» چون پسر‌ها قدرت و اقتدار می‌خواهند. آن‌ها یک موقعیت می‌خواهند که روی سکوی افتخار بروند. اگر احساس کنند که تحقیرشان می‌کنید و «تویِ سرشان بزنید» یا جدی‌شان نگیرید یا فرصت عرض اندام به آن‌ها داده نشود یا قدرتشان به رسمیت شناخته نشود و به آن‌ها میدان داده نشود، به فکر و خیال خودکشی می‌افتند. 

بنابراین باید قدرت را به شکل درست و مثبت به پسر بدهیم و عرصه قدرت نمایی و نمایش قدرت را برایشان فراهم کنیم، وگرنه آن‌ها به شیوه غلط قدرت نمایی می‌کنند. به عنوان مثال رفتارهای ناهنجاری مانند تک چرخ زدن با موتور یا خودنمایی و خودکشی و غیره. 

به فرزندتان احترام بگذارید/ قدرت دادن را با سرویس دهی بیش از حد اشتباه نگیرید!

گاهی توجه نکردن به این تفاوت‌های دختر و پسر منجر می‌شود که والدین بدون اینکه بدانند فرزندشان را به کام مرگ بکشانند. برخی از خانواده با سرویس دهی بیش از حد بچه را پر توقع بار می‌آورند و برخی هم با بی‌احترامی و بی‌توجهی به فرزندشان به نوعی دیگر در ناکامی فرزندشان نقش ایفا می‌کنند. اما باید حواستان باشد در هیچ شرایطی به فرزندتان بی‌احترامی نکنید و در عین حال مرز بین قدرت دادن و تربیت اصولی را رعایت کنید.

در روایات آمده است، رسول اکرم (ص) نشسته بود، حسن و حسین (ع) نوپا بودند، وارد شدند، حضرت به احترام آن‌ها از جای برخاست و به انتظار ایستاد، حرکت آن دو به سوی پیامبر به طول انجامید. رسول اکرم (ص) به طرف کودکان پیش رفت و از آنان استقبال نمود، هردو را بر دوش خود سوار نمود و فرمود: فرزندان عزیز، مرکب شما چه خوب مرکبی است و شماها چه سواران خوبی هستید! 

دکتر حورایی می‌گوید: «حتی اگر فرزندتان کار زشت و بد و خلاف توقع شما انجام داد، نباید به او بی‌احترامی کنید و او را تحقیر کنید. دختران با پسران متفاوتند و با علم به این تفاوت باید آن‌ها را بر اساس نیازشان مورد توجه، تکریم و احترام قرار بدهید. اما حواستان باشد که مورد توجه دادن را اشتباه برداشت نکنید! توجه به فرزند به عنوان سرویس دهی مدام و نا متعارف و بیش از حد به او نیست. این سرویس دهی بچه را پرتوقع و تنبل و بدون تحملِ شکست بار می‌آورد و نتیجه این می‌شود که با کم‌ترین ناکامی دست به خودکشی و قتل نفس می‌زند. 

باید بچه را باید کمی در سختی بزرگ کرد تا قدر محبت‌ها را بداند و به جایش برای او زمینه کار و موفقیت را فراهم کرد تا خودش برای خودش کسب درآمد کنند. بچه‌هایی که برای آن ها همه امکانات را فراهم می‌کنید، از لحاظ روحی ضعیف هستند و تحمل شکست ندارند و خودِ تحمل شکست نداشتن باعث می‌شود که در هر بحرانی به فکر خودکشی بیفتند.» 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول