اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

۳۵ حلقه چاه جدید در میدان گازی پارس جنوبی بهره‌برداری می‌شود

جانشین رئیس واحد مهندسی بهره‌برداری و عملیات مخازن شرکت نفت و گاز پارس گفت: حفاری ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی در میدان مشترک پارس جنوبی با هدف افزایش بهره‌وری و نگهداشت تولید گاز، به‌زودی آغاز می‌شود.

۳۵ حلقه چاه جدید در میدان گازی پارس جنوبی بهره‌برداری می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، شبیر نبوی جانشین رئیس واحد مهندسی بهره‌برداری و عملیات مخازن شرکت نفت و گاز پارس صبح امروز در نشست با خبرنگاران مأموریت اصلی این شرکت را توسعه و تولید از میدان گازی مشترک پارس جنوبی عنوان کرد و اظهار داشت: میزان گاز درجای این میدان در سمت ایران، ۴۱۰ تریلیون فوت مکعب برآورد شده که با گذشت ۲۰ سال از ابتدای تولید گاز از این میدان تا به امروز، ۷۵.۵ تریلیون فوت مکعب گاز برداشت شده است.

جانشین رئیس واحد مهندسی بهره‌برداری و عملیات مخازن شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: فشار اولیه مخزن گازی پارس جنوبی در لایه‌های کنگان و دالان که در عمق ۳ هزارمتری خلیج فارس قرار دارد، در طول ۲۰ سال بهره‌برداری از این میدان از حدود ۵۲۰۰ PSI به ۳۵۰۰ PSI کاهش پیدا کرده است.

وی شمار چاه‌های حفاری و تکمیل شده در این میدان را از مجموع ۳۸ سکوی در حال بهره‌برداری ۳۴۱ حلقه اعلام کرد و ابراز داشت: ظرفیت تولید روزانه گاز از این میدان را حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز است و با تکمیل و بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی ظرفیت برداشت روزانه گاز از این میدان به ۷۳۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.

این مقام مسئول مهم‌ترین روش حفظ و نگهداشت تولید گاز از میدان پارس جنوبی را نصب کمپرسور‌های فشارافزا عنوان کرد و ادامه داد: شرکت ملی نفت ایران با اولویت‌بخشی به این مسئله در نظر دارد تا در سال‌های آینده با نصب کمپرسور‌های تقویت فشار و بهره‌برداری از دیگر منابع گازی از افت تولید گاز مورد نیاز کشور جلوگیری کند.

نبوی اسیدکاری گسترده و مشبک‌کاری اضافی در چاه‌ها را یکی دیگر از اقدام‌های مؤثر در افزایش بهره‌وری تولید گاز به صورت چاه‌محور دانست و اضافه کرد: این اقدام‌ها که از سال‌های گذشته آغاز شده و تا به امروز در حال انجام است، بهره‌وری از چاه‌ها را به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول