اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ضیافت رنگ‌ها و برگ‌ها در پاییز چادگان

پاییز در همه نقاط ایران، جذابیت‌های خاص خود را دارد و زیبایی آن را می‌توان در بوم هزار رنگ و هزار نقش طبیعت کشورمان مشاهده کرد، اما پاییز چادگان جشنواره‌ای از رنگ و نقش است، سفر به این منطقه انتخابی درست برای طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان به فصل خزان و برگ‌ریزان است.

ضیافت رنگ‌ها و برگ‌ها در پاییز چادگان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پاییز در همه نقاط ایران، جذابیت‌های خاص خود را دارد و زیبایی آن را می‌توان در بوم هزار رنگ و هزار نقش طبیعت کشورمان مشاهده کرد، اما پاییز چادگان جشنواره‌ای از رنگ و نقش است و زیبایی دوچندانی دارد؛  خاص و تکرار نشدنی واژه‌های مناسبی برای توصیف این فصل زیبا در چادگان است.

چادگان شهری در فاصله ۱۱۵ کیلومتری اصفهان است که سال‌هاست به عنوان یکی از مراکز توریستی استان اصفهان شناخته می‌شود و هر سال پذیرای انبوه مسافران و سیاحان داخلی و خارجی است، سفر به این منطقه انتخابی درست برای طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان به فصل خزان و برگ ریزان است، در پاییز این منطقه، مناظر بکری وجود دارد که به نظر می‌رسد تا مدت‌ها برای سایر شهرستان‌های استان اصفهان و هموطنان مناطق جنوبی و مرکزی و شرقی کشور، تکرارنشدنی باشد.

 

طبیعتی بکر و زیبا در چادگان

سفری پاییزی به این نقطه خوش آب و هوا و بکر ایران، تصمیمی درست برای علاقه‌مندان سفرهای تفرجی است، به دلیل وجود بافت ویلایی، زیرساخت گسترده پذیرایی، طبیعت بکر و زیبا، واقع شدن این منطقه در ناحیه‌ای کوهستانی و حُسن همجواری با دریاچه زاینده‌رود چادگان ظرفیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری دارد.

نکته مهم اینجاست که این منطقه در هر فصلی جاذبه‌های مخصوص به خود را داشته و امکان پذیرایی از هموطنان را در تمام فصول سال دارا است، شاید در پایان این گزارش باید چمدان‌های خود را ببندید و سفرپائیزی خود را آغاز کنید.

 

یکی از جاذبه‌های گردشگری چادگان دهکده زاینده‌رود در جوار سد زاینده‌رود و حدفاصل دو کیلومتری شهر چادگان است؛ امکانات گسترده، زیرساخت‌های متعدد و مجتمع‌های ویلایی دولتی و خصوصی از تفاوت‌های چادگان با سایر مقاصد تفریحی استان است که می‌تواند خاطرات خوبی برای میهمانانش رقم بزند.

با توجه به وجود بافت طبیعی و گیاهی خاص، دسترسی به ساحل و وجود اسکله قایقرانی، ماهیگیری،‌ استخر شنا، باشگاه اسب سواری، زمین‌های ورزشی، زمین پینت بال، شهربازی سرپوشیده و پیست‌های دوچرخه سواری و کارتینگ دهکده، از مزایای آن است.

 

از دیگر جاذبه‌های تفریحی شهرستان چادگان سد و دریاچه زاینده‌رود است، این سد در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی جهت تامین آب آشامیدنی و کشاورزی مردم منطقه و توسعه مناطق غربی استان اصفهان ساخته شد، دریاچه زیستگاه آبزیان مختلفی است که  موجب تعدیل آب و هوایی شهرستان و ایجاد مناظر دل انگیزی شده است، فرصت عکاسی و قدم زدن در میان درختان رنگارنگ روستای حجت آباد در کنار مجموعه سد زاینده‌رود آرامش خاطر بسیاری به همراه دارد؛ سد و دریاچه زاینده‌رود در نزدیکی چادگان و ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان است.

 

خانه قجری در تاریخ دیرینه چادگان

چادگان دارای تاریخی دیرینه است، از آثار تاریخی این شهرستان می‌توان به خانه معظم‌الملک میرپنج اشاره کرد؛ بنایی تاریخی متعلق به عهد قاجار که سبک و سیاقی از معماری اروپایی دارد و مجموعه‌ای بسیار زیبا برای آشنایی با تاریخ معاصر این دیار است.

نوع تزئینات، نقوش و آینه‌کاری‌های دیوارهای داخلی این بنا برگرفته از هنرهای عهد قاجاری در بستر معماری اصفهان بزرگ است، این خانه تاریخی در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شماره ۲۱۸۱۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بسیاری از دوستداران افسانه‌های تاریخی و علاقه‌مندان به شاهنامه فردوسی می‌دانند که آرامگاه کاوه در روستای مشهد کاوه چادگان، در حاشیه زاینده‌رود واقع شده است، افسانه‌ها می‌گویند که این اسطوره کهن ایرانی در روستایی نزدیک به چادگان دفن شده به همین دلیل این روستا را مشهد کاوه می‌نامند که این روستا از تولیدکنندگان فراورده‌های لبنی و دامی بوده و ظرفیت بسیار خوبی در جهت اشتغال‌زایی و توسعه تولیدی‌های کوچک و مولد داشته است.

 

سوغات چادگان

سوغات چادگان فراوده‌های لبنی و دامی است که اغلب به صورت سنتی تهیه شده و به فروش می‌رسد، اغلب ساکنان چادگان ترک قشقایی هستند و همزیستی ترک‌ها، اقوام بختیاری و مردمان فارس موجب پدید آمدن آثار زیبایی در حوزه قالی و گلیم بافی شده است؛ آثار ارزشمندی که در نقش و اندازه‌های گوناگون تولید می‌شوند اما متأسفانه تولید آن‌ها تا حدی کاهش یافته است، در کنار کشت غلات و سیب‌زمینی، محصولات باغی چادگان نیز معروف است که عبارتند از: گردو، بادام هلو و زردآلو.

پایان پیام/۶۳۱۲۴/ع/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول