اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

امام جمعه همدان: آنهایی که غیرت دینی و ملی دارند، کشور را قوی می‌کنند

امام جمعه همدان با بیان اینکه همه ما با ویژه جوانان باید تلاش کنیم کشور قدرتمندتر شود گفت: کشور را کسانی قوی می‌کنند که غیرت دینی و ملی دارند.

امام جمعه همدان: آنهایی که غیرت دینی و ملی دارند، کشور را قوی می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی ـ سیاسی نماز جمعه همدان با بیان اینکه در مسائل سیاسی داشتن بصیرت از مسائل تقواست، گریزی به نسبت و نوع تعامل دولت با مردم در اسلام زد و افزود: در اسلام تعامل بین مردم و حکومت باید مبتنی بر عدالت و رعایت انصاف باشد.

وی با اشاره به اینکه باید حرکت نظام مبتنی بر عدالت باشد گفت: مردم نیز قضاوتشان درباره حاکم و حاکمیت باید مبتنی بر عدالت و انصاف باشد.

امام جمعه همدان با این توضیح که امام علی(ع) برای مردم و حاکم حق جداگانه قائل شده عنوان کرد: همانگونه که مردم حق دارند و باید این حقوق اعمال شود، حاکم و والی جامعه نیز بر عهده مردم حقوقی دارد.

وی از جمله حقوق دوطرفه بین مردم و حاکم از منظر پیامبر اکرم(ص) را لزوم همراهی با جماعت دانست و گفت: هیچ مسلمان واقعی اهل تفرقه نبوده و نیست و نسبت به همراهی جماعت خیانت نمی‌کند.

شعبانی بیان کرد: در منظر امام علی(ع) و حوزه مدیریتی اگر در یک جامعه‌ای تفرقه و اختلاف شکاف اجتماعی باشد عظمت آن جامعه به خطر می‌افتد.

وی با بیان اینکه امروز دشمن تلاش می‌کند تا با بهانه‌های مختلف در جامعه تفرقه ایجاد کند ادامه داد: شوکت و عظمت جامعه در رعایت وحدت است.

امام جمعه همدان بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند مردم نسبت به حاکمان جامعه خیرخواه باشند و در مقابل آنها اظهار نظر کنند از این رو شما به عنوان یک شهروند حق اعتراض و انتقاد دارید اما انتقادی که همراه با خیرخواهی و قصد اصلاح باشد.

وی با اشاره به اینکه گاهی کسی قصد اعتراض دارد اما قصد او اصلاح نبوده و به دنبال براندازی است گفت: انتقاد باید مبتنی بر اصلاح و همراه با راهکار باشد.

شعبانی با تشریح سخنان امام خمینی(ره) درباره لزوم مراقبت مردم نسبت به عملکرد مسئولان و جلوگیری از انحراف اظهار کرد: یکی از شئون مردمسالاری دینی حق انتقاد مردم از مسئولان است حقی که باید در مجرای صحیح خود قرار گیرد.

وی با این توضیح که مسئول باید انتقادپذیر بوده و در برابر آن گوش شنوا داشته باشد عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها به مسئولان فرمودند که با مردم سخن بگویید و در بین آنها حضور یابید تا اگر حرفی دارند آن را بشنوید.

امام جمعه همدان با این توضیح که انتقاد سازنده منجر به آشوب و آتش کشیدن نمی‌شود بلکه سبب اصلاح است اضافه کرد: انتقاد کردن حق مردم بوده و مسئول نیز باید نقاط ضعف خود را بشنود تا اصلاح شود.

وی با تشریح حدیثی از پیامبر اکرم(ص) درباره تکریم عالم اظهار کرد: به فرموده ایشان اگر کسی فقیه مسلمانی را اکرام کند در قیامت خدای متعال را در حالی که از او راضی است ملاقات می‌کند و اگر کسی به فقیه مسلمانی اهانت کند در حالی خدا را ملاقات می‌کند که از او عصبانی است.

شعبانی درباره بی‌حرمتی ها و بدگویی برخی افراد درباره علما عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند اگر کسی مومنی را بدون اینکه حق باشد اذیت کند گویا مکه و بیت‌الله را خراب کرده است.

وی با بیان اینکه گاهی به اسم عدالت‌طلبی چه ظلم‌ها به افراد می‌شود افزود: عقلانیت در تدبیر حاکم بر برخی جریانات را باید از نوع رفتارهای حاکم بر اعتراضات تشخیص دهید.

امام جمعه همدان عنوان کرد: اینکه نوجوان یا جوانی به عالمی اهانت می‌کند آیا این کار او حق است؟ مشکلات اقتصادی که امروز هست چه ربطی به روحانیتی که در کوچه و بازار هستند دارد؟!

وی با اشاره به اینکه امروز کشور ما در عرصه نظم نوین جهانی، انرژی، فناوری و عرصه گفتمانی می‌تواند نقش اساسی داشته باشد ادامه داد: ساخت موشک هایپرسونیک پیشرفته در کشور نشان می‌دهد هر چقدر قدرت شما افزایش یابد تاثیرگذاری شما در دنیا و عرصه بین الملل بیشتر خواهد بود.

شعبانی با بیان اینکه همه ما با ویژه جوانان باید تلاش کنیم کشور قدرتمندتر شود مطرح کرد: کشور را کسانی قوی می‌کنند که غیرت دینی و ملی دارند.

وی اضافه کرد: آن استاد دانشگاه نخبه ملی که به مردم و کشور تعهد دارند می‌توانند در این حوزه گام بردارند وگرنه آن کسی که تمام همتش این است که بستر لذت خود را فراهم کرده و فحاشی کند تولید قدرت نمی‌کند.

امام جمعه همدان با اشاره به وجود برخی مشکلات و لزوم حمایت از نخبگان عنوان کرد: صرفا یک نخبه متعلق به خود نبوده و ارزش و سرمایه این مردم است. آن کسی که غیرت دینی و ملی داشته و نسبت به مردم تعهد دارد نمی‌تواند به کشور خود آسیب بزند.

انتهای پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول