اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

روسیه: خواستار پیشبرد صلح بین باکو و ایروان هستیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که مسکو در پی حل و فصل همه جانبه روابط پر تنش ارمنستان و جمهوری آذربایجان است.

روسیه: خواستار پیشبرد صلح بین باکو و ایروان هستیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه در نشست خبری گفت که روسیه در پی حل و فصل همه جانبه روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان و پیشبرد صلح بین  دو کشور است.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه  گفت: «امروز دو سال از صدور بیانیه در مورد توقف کامل نبرد و تمامی عملیات نظامی در قره باغ توسط روسای جمهور روسیه، جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان می‌گذرد. ​​این اقدام به خونریزی پایان داد و روندزندگی مسالمت آمیز در منطقه ایجاد شد.»

زاخاروا خاطرنشان کرد که نیروهای حافظ صلح روسیه که بر اساس بیانیه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ مستقر شده‌اند، به طور موثر وظایف خود را انجام می‌دهند و سهم قابل توجهی در ثبات وضعیت و تضمین امنیت در منطقه دارند.

وی گفت، توافق‌های دوجانبه سران کشورهای یاد شده  زمینه را برای آغاز روند عادی‌سازی همه جانبه روابط بین  جمهوری آذربایجان و ارمنستان را فراهم کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهار داشت: «ما مسیر را به سوی اجرای سریع پروژه‌های مشخص برای باز کردن همکاری بالقوه اقتصادی و حمل و نقلی در  قفقاز جنوبی پیش می‌بریم.»

جنگ در  قره‌باغ میان ایروان و باکو  در  سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۵۰۰ کشته از نظامیان دو طرف در پی داشت که با توافقنامه‌ای تحت نظارت روسیه به طور نسبی پایان یافت و ارمنستان از ادعای خود برای تملک اراضی که از دهها سال پیش در اختیار خود داشت، عقب‌نشینی کرد و روسیه نیز ۲۰۰۰ نیروی برای نظارت بر روند آتش‌بس به منطقه فرستاد.

نخست وزیر ارمنستان چندی قبل گفت که ارمنستان آماده امضای توافقنامه سه جانبه با روسیه و جمهوری آذربایجان در مورد تمدید  ماموریت نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ تا ۲۰ سال است.

رئیس جمهور روسیه به تازگی گفت که مسکو هر کاری برای عادی شدن روابط میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان انجام می‌دهد.

این دو کشور همسایه از روز سه شنبه مذاکرات جهت توافق صلح را آغاز و ابراز امیدواری‌ کرده‌اند که توافق صلح برقرار شود. این در حالی است که  وزارت دفاع ارمنستان روز چهارشنبه  اعلام کرد که ارتش جمهوری آذربایجان مواضع ارمنستان در بخش شرقی مرز بین دو کشور را هدف قرار داده است.

وزارت دفاع ارمنستان روز چهارشنبه گزارش داد که ارتش جمهوری آذربایجان شبانه روز گذشته مواضع ارمنستان در بخش شرقی مرز بین دو کشور را هدف قرار داده است. وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که وضعیت خطوط مرزی صبح چهارشنبه نسبتا باثبات بود.

وزارت دفاع ارمنستان ادعای باکو مبنی بر این که این نیروهای ارمنستانی بودند که سه شنبه شب به سمت مواضع این کشور تیراندازی کردند را رد کرد(جزئیات بیشتر)

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول