اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان ملی استاندارد و فرهنگستان زبان و ادب فارسی

همزمان با روز ملی کیفیت، تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان ملی استاندارد ایران و فرهنگستان زبان و ادب فارسی در حوزه علوم انسانی به امضا رسید.

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان ملی استاندارد و فرهنگستان زبان و ادب فارسی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سازمان ملی استاندارد ایران همزمان با روز ملی کیفیت‌، تفاهم نامه همکاری بین سازمان ملی استاندارد ایران و فرهنگستان زبان و ادب فارسی به امضای  مهدی اسلام پناه و  غلامعلی حداد عادل رسید.

مهدی اسلام پناه، رییس سازمان ملی استاندارد ایران در مراسم امضای این تفاهم نامه ضمن تبریک روز ملی کیفیت، گفت: سازمان ملی استاندارد ایران در دوره تحولی در دولت مردمی سیزدهم در حوزه خدمات‌، فرهنگ و علوم بنیادی همچنین علوم انسانی وارد شده است.

همچنین غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم‌، استاندارد را امری عقلانی، منطقی و فلسفی دانست و گفت: آفرینش بر پایه استاندارد بنا شده است.

وی با اشاره به تحولات زندگی بشر در علم و صنعت و ارتباطات بیان داشت: بدون استاندارد نمی توان ارتباطات بین المللی داشت یا از حقوق مردم صیانت کرد.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، واژه و اصطلاحات را نقطه تلاقی در ارتباط دو مجموعه دانست و اظهار داشت: در استاندارد رابطه الفاظ با مصادیق و در فرهنگستان رابطه الفاظ با معنا مفهوم پیدا می کند، لذا الفاظ و واژه ها ما را بهم پیوند می دهند.

بنابراین گزارش در متن این تفاهم نامه آمده است، سازمان ملی استاندارد ایران در همه استانداردهای ملی، اعم واژه‌نامه و استانداردهای دیگر ، فرهنگ ها و مجموعه واژه ها، واژه های مصوب فرهنگستان را به کار برده و دستور خط مصوب را رعایت کند، همچنین از متخصصان علمی و فنی معتمد فرهنگستان به تناسب تخصص آنها برای عضویت در کمیسیون های تدوین استاندارد دعوت به عمل آورد.

در این تفاهم نامه تقویت رابطه فرهنگستان و سازمان ملی استاندارد ایران در امر ترویج و کاربرد واژه های مصوب فرهنگستان و بهبود استانداردهای ملی از نظر نگارش فارسی مورد توافق قرار گرفت. 

به موجب این تفاهم نامه، استانداردهای ملی و بین‌المللی زبان و خط فارسی توسط فرهنگستان به صورت علمی راهبری می‌شود.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول