اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

کارگردان «سرنیزه هلال را دیدم»: محور این نمایش رادیویی شهید مدافع حرم عبدالله اسکندری است

جمال‌الدینی کارگردان نمایش رادیویی «سرنیزه هلال را دیدم» درباره قصه این نمایش گفت: این نمایش برداشتی از کتاب «سِرّ سَر» به قلم هاجر کوشکی با محوریت شهید مدافع حرم سردار عبدالله اسکندری است.

کارگردان «سرنیزه هلال را دیدم»: محور این نمایش رادیویی شهید مدافع حرم عبدالله اسکندری است

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت، بخشِ «رادیو تئاتر» خود را در شیراز برگزار می‌کند.

نمایش‌های مختلفی از نقاط مختلف ایران به این جشنواره راه‌یافته‌اند که طی سه روز از 17 تا 20 آبان 1401 در شیراز اجراهایشان را به صحنه می‌برند.

یکی از نمایش‌های حاضر در این جشنواره «سرنیزه هلال را دیدم» نام دارد. نمایشی به کارگردانی آرش جمال‌الدینی که به مرحله نهاییِ بخشِ «رادیو تئاتر» در جشنواره تئاتر مقاومت راه یافته است. آرش جمال‌الدینی از سال ۱۳۷۵ فعالیت در عرصه هنر‌های نمایشی را آغاز کرده است.

جمال‌الدینی در تشریح فعالیت‌هایش گفت: فعالیت رسمی و حرفه‌ای من در زمینه تئاتر با همکاری رسمی با رادیو شروع شد که تا امروز ادامه دارد؛ ابتدا در ساحت بازیگر و سپس در جایگاه کارگردانی فعالیت داشتم که طی این سال‌ها کار‌های بسیار زیادی را به جشنواره‌های مختلف ارسال کردم.

وی با اشاره به حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت تاکید کرد: به خاطر انسجامی که در یک گروه حرفه‌ای که طی سال‌‎ها در کنار یکدیگر فعالیت داشتیم به موفقیت‌های خوبی رسیدیم و کار گروهی را سرپا نگه داشتیم تا بتوانیم نمایش را به‌صورت جدی دنبال کنیم. معمولاً متن‌هایی که در گروه ما کار شده است متن‌های مربوط به فرهنگ بومی استان فارس و مسائل تاریخی فرهنگی کشورمان بود. البته از متن‌های ادبیات نمایشی نیز غافل نبوده‎‌ایم و در این زمینه نیز به وفور فعالیت داشته‌ایم.

کارگردان نمایش رادیویی «سرنیزه هلال را دیدم» به حضور خود در رویداد‌های نمایشی پرداخت و با بیان اینکه فکر می‌کنم از کارگردانانی هستم که بیشترین حضور را در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر داشته‌ام، افزود: نمایش «سو و شون» کاری بود که به کارگردانی بنده تندیس تولیدات رادیو و تلویزیون مراکز را کسب کرد. نمایش «پلنگ کوشون» کار دیگری بود که مجدد در جشنواره تولیدات مراکز تندیس دریافت کرد و در جشنواره‌های مختلف نمایش و قرانی و مربوط به حوزه هنری و جشنواره سراسری نمایش تهران، نمایش‌های مختلفی را داشته‌ایم که برگزیده شناخته شده است.

جمال‌الدینی درخصوص جایگاه جشنواره تئاتر مقاومت و پیشینه آن گفت: من جشنواره مقاومت را با عنوان دفاع مقدس می‌شناسم. این رویداد را به واسطه همکاری با یک گروه تئاتر به سرپرستی میلاد اکبرنژاد شناختم و سال‌ها در استان فارس و شیراز زیر نظر ایشان کار می‎کردیم و چندین متن از ایشان را که به حوزه دفاع مقدس مربوط بود را تجربه کردیم که نمونه آن نمایش «با همین لب‌های خونین می‌بوسمت» بود؛ این نمایش سال ۱۳۸۵ به بخش مسابقه جشنواره فجر راه پیدا کرد لذا آشنایی ما با تئاتر دفاع مقدس پیشینه دیرینه دارد و ما به‌واسطه‌ی متن‌‎های خوبی که از اکبرنژاد داشتیم با این حوزه مانوس بودیم.

نمایش «سرنیزه هلال را دیدم» قصه شهید عبدالله اسکندری است وی به مضمون کار‌های خود اشاره کرد و با تاکید براینکه هیچ شهیدی در استان فارس نیست که در نمایش‌های ما اشاره‌ای به او نداشته باشیم، افزود: به جرات می‌گویم با همکاری دوستانمان در گروه رادیویی استان فارس تاکنون حداقل برای ۵۰ درصد از ۳۱۳ سردار شهید استان فارس کار نمایشی تولید کرده‌ایم و زندگی شهدایی که بار دراماتیک داشت در نمایش‌های ما حضور داشت.

کارگردان نمایش رادیویی «سرنیزه هلال را دیدم» جنگ را دستمایه‌ای برای تولیدکنندگان رادیو دانست و تاکید کرد: دفاع مقدس سوژه‌هایی را در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد که حتی می‌توانند برای فضای جهانی مورد بهره‌برداری قرار گیرند. جنگ در دنیا یک حوزه بسیار گسترده است که بعُد دراماتیک آن خیلی زیاد است لذا اگر توجه کنیم متوجه حجم گسترده آثار مکتوب درباره جنگ‌‎های جهانی خواهیم بود که نشان دهنده اهمیت و جایگاه آن است.

جمال‌الدینی دفاع مقدس را سراسر از سوژه انسانی برای هنرمندان دانست و تاکید کرد: هنرمندان و کسانی که دغدغه کار آرت دارند در دفاع مقدس می‌تواند سوژه‌های ناب بسیاری را پیدا کنند و درباره آن‌‎ها قلم بزنند و نمایش صحنه‌ای و رادیویی تولید کنند و در حوزه تصویر چنین ظرفیتی وجود دارد که برآمده از ظرفیت دفاع مقدس است.

وی درخصوص ایده و پیام نمایش «سرنیزه هلال را دیدم» عنوان کرد: ما وقتی درباره یک شخصیت شهید سخن می‌گوییم همین دارای پیام است چراکه او برای کشور و وطن جانش را نثار کرده است و این پیام است و نیاز به استخراج پیام دیگری نیست لذا کار واضح و روشن است، اما نمایش «سرنیزه هلال را دیدم» برداشتی از کتاب «سِرّ سَر» به قلم هاجر کوشکی است. قصه سِرّ سَر مربوط به شهید مدافع حرم عبدالله اسکندری است. ایشان از شهدای مطرح استان فارس است که از رزمندگان دوران دفاع مقدس بوده است و برای ماموریت مدافعان حرم به سوریه رفتند. قصه ما در این نمایش قطعه‌ی از زندگی ایشان است که مواجهه با یکی از بیماران اعصاب و روان دارد.

وی اضافه شدن بخش رادیو تئاتر به جشنواره تئاتر مقاومت را مهم دانست و خاطرنشان کرد: من سال‌هاست در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر شرکت می‌کنم و این بخش تقریبا برای مخاطب درحال جاافتادن است چراکه مخاطبین این بخش معمولاً طیفی از بچه‌های تئاتر و رادیو است. در این بخش کار بسیار سختی است که فضای رادیو و صحنه را بتوانید همراه و تبدیل به یک مدیای جدید کنید چراکه رادیو تئاتر یک مدیای جدید است و اگر این بخش خوب کار شود و دقیق از جانب گروه اجرایی برای شرکت کنندگان تبیین شود، برای مخاطب بدیع خواهد بود لذا جشنواره هرقدر به سمت بدیع بودن برای مخاطب حرکت کند که کار دشواری است، مورد استقبال بیشتری قرار خواهد گرفت چراکه حوزه رادیو نمایش یک حوزه دراماتیک است که باید از آن بهره گرفت.

نمایش «سرنیزه هلال را دیدم» یکی از نمایش‌های راه‌یافته به بخش نهاییِ هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت است. عوامل این نمایش به این شرح هستند: تهیه کننده: سیده لیلا اسراری. افکتور: لیلا اسرار. نویسنده: هاجر کوشکی. بازیگران: اشکان فرهادی، شهرام ولی‎زاده، لیلا فاتحی، فریبا جوانمردی و محمد جمالدینی. صدابردار: سیدهادی حسینی.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول