اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

متحد اردوغان: به دیدار بشار اسد می‌رویم

رئیس حزب وطن ترکیه با تاکید بر روابط برادرانه بین ترکیه و سوریه، تاکید کرد که به زودی به همراه تاجرانی به سوریه خواهد رفت و با «بشار اسد» دیدار خواهد کرد.

متحد اردوغان: به دیدار بشار اسد می‌رویم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «زمان» ترکیه به نقل از «دوغو پرینچک» رئیس حزب وطن این کشور اعلام کرد که پیش از آغاز سال جدید میلادی، با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار خواهد کرد.

طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، وی در نشستی با حضور اعضای حزبش گفت: «ما به همراه دوستمان، ادهم سنجاک، تاجر ترکیه‌ای در دو ماه آینده، در ماه نوامبر یا دسامبر به دعوت آقای بشار اسد به سوریه خواهیم رفت».

رئیس حزب وطن ترکیه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور در ادامه تصریح کرد: «سوری‌ها، برادران ما ترکیه‌ای‌ها هستند؛ با وجود آنکه بین دو کشور ما دیوارها و فاصله‌هایی ایجاد شده‌اند اما همه این‌ها از بین خواهد رفت».

پرینچک افزود: باید بگذاریم کامیون‌ها بیایند و گروه‌های تجاری فعالیت کنند، باید اجازه دهیم کالاهای تولید شده در اینجا صادر شود. ما تجارت با همسایگان خود را احیا خواهیم کرد؛ با آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

این سیاستمدار ترکیه‌ای تاکید کرد که سفرش به سوریه «با هدف پایان دادن به تروریسم در سوریه و ایجاد صلح و آرامش در ترکیه است؛ این سفر برای ایجاد شرایط مناسب تولید، آغاز مبادلات تجاری و صلح انجام خواهد شد».

وبگاه «ریانووستی» نیز امروز به نقل از «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه آنکارا درباره شروط آنکارا برای دیدار با رئیس‌جمهور سوریه نوشت: «در مورد سوریه ما مواضع اصولی خود را بر اساس چهار هدف راهبردی حفظ می‌کنیم؛ حفظ وحدت و تمامیت ارضی این کشور، ثبات پایدار آن بر اساس یک تصمیم سیاسی، از بین بردن تهدید تروریسم در مرزهایمان و بازگشت امن سوری‌ها به وطن‌شان».

در ماه‌های گذشته بارها محافل مختلف از عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه سخن گفته‌اند و رسانه‌ها از دیدارهای مختلف در سطوح مختلف نوشته‌اند؛ هرچند به شکل رسمی از سوی دمشق تأیید نشده است.

وزیر خارجه ترکیه در ۱۹ مهر ماه گفته بود که این کشور باید با دولت سوریه وارد گفت‌و‌گو شود. به گفته وی: «بدون مصالحه بین معارضان و دولت سوریه، امکان ندارد در سوریه ثبات برقرار شود. لذا آنکارا باید برای تحقق این مصالحه، با نظام [بشار] اسد گفت‌وگو کند».

در تیرماه سال جاری نیز روزنامه حریت ترکیه نوشته بود که «رجب طیب اردوغان» در یک نشست غیرعلنی با اعضای حزب عدالت و توسعه برای دیدار با بشار اسد ابراز تمایل کرده بود.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول