اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

پشت پرده آشوب‌های اخیر/ شورش و تفرقه برای تجزیه؛ 2 بال جنگ ترکیبی

بخشی از راهبردی که دشمنان ایران ذیل جنگ ترکیبی علیه کشورمان اتخاذ کرده‌اند، حمایت از ناآرامی‌های محلی است. این حمایت نظامی-رسانه‌ای-امنیتی با هدف تغییر نظام و تجزیه ایران انجام می‌شود.

پشت پرده آشوب‌های اخیر/ شورش و تفرقه برای تجزیه؛ 2 بال جنگ ترکیبی

گروه ویژه فارس: حمایت نظامی-رسانه‌ای-امنیتی از ناآرامی‌های محلی و تقویت شکاف‌های قومی-مذهبی همیشه از تکنیک‌هایی بوده که دشمنان ایران در کنار تحریم‌های اقتصادی ذیل جنگ بزرگتری به نام جنگ ترکیبی علیه کشور رقم زده‌اند. در این نوشتار به بررسی و تبیین این بخش از جنگ ترکیبی پرداخته‌ایم تا کمکی بشود به روشن‌تر شدن عرصه جنگ تمام عیار غرب علیه جمهوری اسلامی ایران.

در کنفرانس امنیتی مونیخ[۲۰۱۵]، یکی از ابزارهای دخیل در جنگ ترکیبی، حمایت از ناآرامی‌ها و شورش محلی اعلام شده است.[1]

همچنین فابریزیو مینیتی، ژنرال ارتش ایتالیا و کارشناس امور امنیت بین‌الملل در تعریف جنگ ترکیبی معتقد است: از نگاه یک بازیگر دولتی، جنگ ترکیبی، آمیخته‌ای از براندازی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است که برای دستیابی به تفرقه، تضعیف روحیه و ایجاد بی‌ثباتی طراحی شده است. برای رسیدن به این اهداف، اسباب نظامی و اطلاعاتی را برای پیروزی در درگیری‌ها، تمرکز بر آسیب‌پذیری‌ها و استفاده از تاکتیک‌های شورش بدون حضور مستقیم در زمین ترکیب می‌کند.[2]

شورش در آئین نامه ارتش ایالات متحده به عنوان یک حرکت سازمان‌یافته با هدف تضعیف کنترل و کاهش مشروعیت دولت مستقر یا برای کسب قدرت  با هدف مشروع دانستن مسئولین شورش توسط مردم تعریف می‌شود.[3]
دیوید کیلکولن کارشناس ضدشورش استرالیایی استدلال می‌کند شورش، جنبشی مردمی با هدف براندازی وضعیت موجود است.[4]

از تعاریف موجود نتیجه گرفته می‌شود که شورش در جنگ هیبریدی ابزاری است برای تضعیف دولت مستقر، براندازی یا تغییر رژیم؛ حمایت از شورش یا ناآرامی‌های داخلی کشور هدف، چه به صورت مستقیم و آشکار و چه به صورت غیر مستقیم و پنهان با هدف تضعیف یا براندازی نظام مستقر انجام می‌شود.

جنگ برای ایران فدرال
کتاب "جنگ‌های هیبریدی در دوران پست مدرن" ایران را اینطور معرفی کرده: ایران، مجموعه‌ای از مردم جهان وطن چند هویتی، در معرض خطر قربانی شدن از سوی شورش‌های تروریستی مرزی است. این شورش‌ها بر بستر دو گروه فرامرزی کرد و بلوچ هدایت خواهند شد. آمریکا، عربستان و اسرائیل بر قوم کرد و هند برای مقابله با پاکستان، بر قوم بلوچ‌ متمرکز است. این دخالت، به طور خطرناکی به استان سیستان و بلوچستان ایران سرایت و کریدور غیرقابل جایگزین شمال-جنوب چابهار را نابود می‌کند. تنها درگیری مرزی ادامه‌دار، درگیری با کردها است که  علاوه بر همسویی با احزاب مختلف اقلیت‌های قومی، برای "ایران فدرال" میجنگد. اگر این درگیری‌ها کنترل نشود، این شورش‌ در نهایت می‌تواند آذری‌ها و عرب‌ها را هم به خود جلب کند. این نکته را باید در نظر داشت که کردها و بلوچ‌ها سنی اند، درنتیجه در برانگیختن ناآرامی‌ها بیشتر مستعد نفوذ عربستان هستند.[5]

ایران «تکّه پاره» و «تجزیه شده» هدف است، نه دموکراسی!

اخیرا در فضای مجازی یک فایل صوتی از صحبت‌های «رعنا رحیم‌پور» خبرنگار بی بی سی فارسی منتشر شد که در آن وی به نحو بی‌پرده‌ای از هدف تکه تکه و تجزیه شدن ایران خبر می‌دهد و تاکید می‌کند که هدف پشت پرده آشوب طلبی‌ها نه دموکراسی، بلکه تجزیه ایران است! او خبر می‌دهد که در رسانه سعودی ایران اینترنشنال ابلاغ شده که فقط با رهبران احزاب {تجزیه طلب} گفت‌وگو و به آنها تریبون داده شود! ساعتی پس از انتشار رعنا رحیم‌پور اصالت این فایل صوتی را در صفحه اینستاگرامش تایید کرد.

با بررسی محتوای تلویزیون ایران اینترنشنال که با حمایت مالی عربستان سعودی و حمایت اطلاعاتی اسرائیل به عنوان بخشی از جنگ تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران به فعالیت می‌پردازد، روشن می‌شود که حمایت از آشوب‌های اخیر و حمایت از رهبران احزاب تجزیه‌طلب را در دستور کار خود دارد. رهبرانی که خوابی جز شورش در شهرهای مرزی و تجزیه برخی استان‌ها در سر ندارند.

بخشی از مهمانان این هفته‌های ایران اینترنشنال از عناصری هستند که هدفی جز ایجاد ناآرامی در چند استان مرزی و تجزیه ایران ندارند و این شبکه به تقویت این خط رسانه‌ای کمک شایانی می‌کند: عبدالله مهتدی، دبیرکل گروهک تروریستی کومله/ مصطفی هجری، دبیرکل حزب دموکرات کردستان/ ناصر بولیدی، دبیرکل حزب تجزیه‌طلب مردم بلوچستان/ سربازی، تجزیه طلب بلوچ/ سلیمانی تجزیه طلب پانترک/ اردبیلی، تجزیه طلب پانترک/ سیلاوی، تجزیه طلب پان عرب/ صالح کامرانی سرکرده گروهک تروریستی تجزیه طلب/ ابراهیم کیانی از عوامل شبکه کلمه/ کمانگر، تجزیه طلب کُرد/ مونا سیلاوی حزب تضامنی دموکرات اهواز(عربستان) این به اصطلاح مهمانان، برنامه های خود برای تجزیه ایران را در این شبکه ها تشریح کردند!

این روند برای این شبکه جدید نیست و چند سال قبل، مصاحبه تلویزیون ایران اینترنشنال با سخنگوی جنبش تروریستی الاحواز باعث شد تا حمید بعیدی‌نژاد سفیر وقت جمهوری اسلامی در لندن هم به مصاحبه با سخنگوی این گروه تروریستی که افراد زیادی را در ایران به خاک و خون کشید، اعتراض کند.

آمریکا، اسرائیل و عربستان با بکارگیری ترکیبی از نبردهای متعارف و نامتعارف، سایبری، اطلاعاتی، روانی و رسانه‌ای در تلاش برای زدن هر نوع ضربه به کشور هستند. برای آنها، تجزیه ایران هدف جدیدی نیست اما این روزها در حال سوءاستفاده حداکثری از بستر موجود برای نهایی کردن خواسته خود هستند و همه امکانات خود را همراه با تجربیات گذشته، پای کار آوردند. اما باز هم ناکام ماندند. به عنوان کلام پایانی ما در مقابل بایستی حرکتمان در پاسخ، حرکت ترکیبی باشد. همیشه نمی‌توانیم در موضع دفاعی بمانیم. دشمن تهاجم می‌کند، ما هم باید تهاجم داشته باشیم.

 

[1]-https://securityconference.org/assets/02_Dokumente/01_Publikationen/MunichSecurityReport_2015.pdf

[2]-https://eeradicalization.com/hybrid-warfare-and-hybrid-threats/

[3]-https://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/U/bo5748917.html

[4]-https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01402390500300956?journalCode=fjss20

[5]-https://www.abebooks.com/Hybrid-Wars-Geopolitical-Conflicts-Postmodern-Age/31273758949/bd

پایان پیام/ ت 96

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول