اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

برگزاری «گفتگو آزاد است» در دانشگاه امیرکبیر/ عضو فراکسیون زنان مجلس: برای بیان مطالبات در جامعه انسدادی وجود ندارد

برنامه تریبون آزاد با موضوع «گفتگو آزاد است» با حضور فاطمه قاسم پور عضو فراکسیون زنان مجلس و تعداد زیادی از دانشجویان روز گذشته در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

برگزاری «گفتگو آزاد است» در دانشگاه امیرکبیر/ عضو فراکسیون زنان مجلس: برای بیان مطالبات در جامعه انسدادی وجود ندارد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، به همت کارگروه زنان انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر(عضو دفتر تحکیم وحدت) برنامه تریبون آزاد با عنوان «گفتگو آزاد است» با حضور فاطمه قاسم‌پور عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و تعداد زیادی از دانشجویان روز گذشته در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

در ابتدای برنامه، مجری مراسم از عدم همکاری دانشگاه ابراز نارضایتی کرد و گفت: دو ساعت قبل از شروع برنامه دانشگاه مکان برنامه را از سالن آمفی‌تاتر مرکزی به سالن دانشکده پُلیمر انتقال داد و ما از آن‌ها گله‌مندیم و از دانشجویان عذرخواهی می‌کنیم.

پس از این صحبت‌ها، خانم فاطمه قاسم‌پور عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از مسئولین این برنامه خواست تک به تک میکروفون را به دانشجویان داده شود تا سوال‌هایشان را بپرسند.

در شروع این تریبون آزاد یکی از دانشجویان درباره مفهوم آزادی از قاسم‌پور سوال پرسید و درباره لزوم گفتگو در فضای دانشگاه و عدم برچسب‌زنی به یکدیگر سخن گفت. سپس یکی دیگر از دانشجویان درباره اینکه چرا از ابتدا این موضوعی که برای مهسا امینی رخ داد جدی گرفته نشد و این همه طول کشید که بعدش متاسفانه 30 نفر از حافظان امنیتمان را اینگونه از دست بدهیم.

 

دانشجویی دیگر با لحنی مطالبه‌گرانه درباره اینکه چرا برخی مسائل به صورت ریشه‌ای حل نمی‌شوند و چرا ما ابتدا به جای برخورد با کالاهای بد در حوزه فرهنگ و حجاب با این مدل رفتارهای ظاهری سعی می‌کنیم مسئله را حل کنیم سخن گفت و از عدم فرهنگ‌سازی مسئولان متولی این امر گله کرد.

یکی از حضار در جلسه، در حین صحبت یکی از دانشجویان بلند شد و در جواب یکی از دوستانش که مدل آزادی غربی را راه‌حل برون رفت از فضای فعلی جامعه می‌دانست گفت : آمار خودکشی کشتار و تجاوز که در رسانه‌های رسمی غربی آمده، خود نشان دهنده این است که این نوع مدل گفتمان غربی جواب نداده است.

بعد از این صحبت ها میکروفون به یکی از بچه ها که در انتهای سالن بود، رسید و گفت: مسلما هیچ کس موافق این مدل اعتراضات خشونت آمیز و اغتشاش گری نیست اما سوال من از شما به عنوان نماینده مجلس این است که در چه چارچوبی می‌شود اعتراض به صورت مسالمت آمیز صورت بگیرد؟ و چگونه اینگونه مسائل پیگیری شود؟

در پایان بخش سوالات دانشجویان و گفتگویی که شکل گرفته بود یکی از دانشجویان از نماینده فراکسیون زنان مجلس، درباره کارکرد مجلس فعلی و اینکه تا به امروز چه اقداماتی صورت گرفته پرسید.

پس از این گفت و شنودها که هرکدام از دانشجویان آزادانه با هر فکر و عقیده‌ای حرفشان را زده بودند، نوبت به فاطمه قاسم‌پور نماینده مردم در تهران در مجلس شورای اسلامی رسید.

وی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: قبل از اینکه من را در جایگاه یک پاسخگو به عنوان نماینده مردم بدانید که وظیفه من هم پاسخگویی است. من را یک فعال سابق دانشجویی در حوزه زنان بدانید که سال‌ها پیش از دل همین جمع‌ها و ‌بحث‌ها و این دانشگاه امروز نماینده شما شده‌ام. ما در حوزه زنان یک انباشت مسئله داریم که مباحثش در یک فضای سیاست زده مطرح شده و ما شاهد مطالبات زیادی در این فضاها هستیم، ابتدا ما با این وضع نیازمند یک جریان میانجی در این فضا هستیم؛ از رسانه‌ها گرفته تا تشکل‌های دانشجویی و چون این ارتباطات توسط این میانجی‌ها به خوبی صورت نگرفته شاهد انباشت مطالبات و مسائل در را این حوزه می‌بینیم.

قاسم پور در ادامه گفت: البته شناخت دقیقی در این موضوع صورت نگرفته و دانشگاه به خوبی در این موضوع ورود نکرده، و بهره‌برداری‌های جریان‌های سیاسی هم از زن هم زیاد صورت گرفته و همه این‌ها باعث انباشت نظام مسائل در این موضوع شده است.

 عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در جواب یکی از دانشجویان که درباره راه‌حل برون‌رفت از این التهابات را سوال کرده بود گفت: گفتگو و گفتمان کلید راه‌حل مشکلات است، ابتدا ما باید بتوانیم در یک شرایط مستمر این مدل مطالبات را پیگیری بکنیم و این شیوه گفتگوها به منِ قانونگذار کمک می‌کند که چگونه درباره مسئله موجود اظهار نظر بکنم و قانون وضع کنم که این‌ها نیازمند این است در یک فضای آرام گفتگو کنیم و برنامه من این است هفته‌ای به یک دانشگاه بروم.

 

ترک فعل در نهادهای متولی زنان و حجاب

قاسم پور درباره طول کشیدن مسئله خانم مهسا امینی گفت: ابتدا چون سازمان پزشکی قانونی راجع به هر موضوع یک فرآیندی و یک زمانی دارد که طول میکشد تا گزارشش منتشر شود. ما هم منتظر ماندیم و صبر کردیم تا با اطلاع دقیق در این موضوع ورود کنیم که متاسفانه هرچه زمان می‌گذشت بعضی افراد و رسانه‌ها از این موضوع سوءاستفاده کرده و آن را ادامه دادند و برای کشور هزینه ساختند.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد شیوه اعتراضات و حق اعتراض مسالمت‌آمیز که یکی از دانشجویان پرسیده بود گفت: قانون اساسی ما در ماده ۲۷ حق اعتراضات را به رسمیت شناخته است. اکثر اوقات هر موقع از مجلس خارج می‌شویم جمعی از بازنشستگان و پرستاران و جمعی از مردان برای موضوعات مختلف مثلا برای قانون طلاق و صدها تشکل و جمع‌های دیگر در طول سال‌های مختلف در مقابل ساختمان مجلس تجمع کرده و به طور مسالمت‌آمیز مطالبات خود را با شعار و پلاکارد مطرح کرده و حتی در رسانه‌ها هم منتشر شده است. حتی در خیلی از موارد، نمایندگان مجلس به میان معترضان رفته و حرف آن‌ها را گوش کردند و در مجلس نیز پیگیر مطالباتشان شدند و بنده معتقدم انسداد طرح مطالبات وجود ندارد.

قاسم پور افزود:  البته این هدف نهایی ما نیست و باید این موضوع توسعه پیدا و قوی‌تر شود و ما هم قبول داریم ضعف‌هایی وجود دارد، اما این را به شما نوید می‌دهم مجلس فعلی طرح و دغدغه‌اش این‌ است که در آیین‌نامه مجلس اصلاحاتی را ایجاد کنیم تا افراد مطالبه‌کننده وارد خود صحن مجلس شده و همان جا با همان نماینده مربوطه، نسبت به موضوع خودشان حرف بزنند تا مسیر حل مشکلاتشان هموارتر از قبل شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان صحبت‌هایش درباره نظام مسائل عفاف و حجاب و مسائل زنان که در این جلسه مطرح شد گفت: مسائل مربوط به زنان، نیازمند یک مجموعه از اقدامات است که باید زنجیروار تمام نهادهای متولی در کنار هم این موضوعی را پیش ببرند که متاسفانه یکی از دلایل ضعف در این حوزه عدم هماهنگی خیلی از این نهادهاست. البته باید گفت بعضی از دستگاه ها هم در این حوزه ترک فعل دارند که باید بازنگری در خیلی اتفاقات، صورت بگیرد و ما نمایندگان مجلس فعلی به دنبال حکمرانی نو در کشور در مورد این مسائل هستیم و این را به شما بگویم ما در مجلس درباره لایحه منع خشونت علیه زنان طرحی را آماده بررسی در صحن مجلس داریم و چون فوریت دارد طبیعتاً به زودی در مجلس مطرح خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول