اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

مربیان گمنامی که با شهادتشان سکوی پرش دانش‌آموزان شدند+فیلم و تصاویر

روزگاری مربیان تربیتی مدارس سنگر آموزش را در جبهه‌های حق علیه باطل دفاع مقدس یافتند و با حضور در این میدان، مشق عاشقی را برای دانش‌آموزانشان سرمشق کنند، سرمشقی که هنوز برای این روزها لازم است.

مربیان گمنامی که با شهادتشان سکوی پرش دانش‌آموزان شدند+فیلم و تصاویر

خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت ـ آزاده لرستانی: در فواصل سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷، فضای مدارس پسرانه در مقاطع راهنمایی و دبیرستان حال و هوای جبهه‌ها داشت، هر وقت نام مربی تربیتی شهیدی از بلندگوی مدرسه برده می‌شد، در روزهای بعد تعدادی از دانش‌آموزان برای حضور در جبهه صف می‌بستند و چند روز بعد هم نام برخی آن‌ها در کنار نام مربی شهیدشان، تزئین‌بخش دیوارهای مدرسه بود.

مربیان تربیتی که تا دیروز در سنگر نشر و ترویج دین و انقلاب اسلامی در مدرسه داشتند، وقتی پای دفاع از کشور و آرمان‌هایش شد، خودشان را بی‌محابا به سنگر جهاد رساندند تا هر آنچه را که درباره عشق، ایثار و جانفشانی به دانش‌آموزانشان می‌گفتند را در میدان نبرد عملی برای آن‌ها سرمشق کنند. این مربیان گمنام با همان اخلاص همیشگی‌شان، دانش‌آموزان را شیفته را حضور در کارزاری کردند تا همراه و همگام با یکدیگر در اوج فداکاری برای مهین به مقام والای شهادت نائل آیند یا پیروزمندانه دوباره به عرصه جهاد علم و دانش بازگردند.

گزارش پیش‌رو تنها اشاره‌ای کوتاه به چند شهید از میان بیش از ۴۰۰ شهید امور تربیتی آموزش و پرورش دارد که با هم می‌خوانیم:

شهیدی که پلی میان مدرسه و جبهه بود


نمایی از مراسم تشییع پیکر مطهر شهید محمود موافق

مربی شهید محمود موافق از جمله مربیان تربیتی شهر تهران بود که همیشه یک پایش در جبهه و یک پای دیگرش در هنرستان بود. او دانش‌آموزانش را برای دفاع از کشورش تشویق می‌کرد، از آن جمعیت ۵۰۰ نفره مدرسه، حدود ۷۰ نفر از دانش‌آموزانش در دفاع مقدس به شهادت رسیدند. بسیاری از دانش‌آموزان شهید محمود موافق هم در جمع این شهدا بودند. او خودش را وقف تعلیم و تربیت دردانه‌های مردم کرده بود. او در روز ۱۹ دی ماه سال ۱۳۶۵ به شهادت رسید. و مزار این شهید مربی تربیتی در قطعه ۵۳ بهشت زهرای تهران قرار دارد. دیگر برادر او، محمد موافق که فرمانده گردان مسلم بن عقیل لشکر ۱۰ حضرت سیدالشهدا (ع) بود شش ماه بعد از او به شهادت رسید.


شهید حسین محجوبی

شهید حسین محجوبی از آن جوانان خوش‌رو و خوش‌اخلاق روستایی بود که با درآمد حلال پدر و مادرش روزگار را گذارنده بود و در عنفوان جوانی شغل معلمی به تبع آن، مربی تربیتی را انتخاب کرده بود. او در سال ۱۳۶۱ به عنوان مربی پرورشی مشغول به خدمت شد. البته با توجه به اینکه در آن دوران، کشور مشغول دفاع از مرزهای جنوبی و غربی‌اش بود، حضور در جبهه را بر تعلیم و تربیت مقدم دانست و چند بار به جبهه اعزام شد. او در روز سوم بهمن‌ماه سال ۱۳۶۵ در شلمچه بر اثر ترکش خمپاره به شهادت رسید و مزار مطهرش در گلزار شهدای روستای نیه شهرستان نطنز استان اصفهان قرار دارد.

وصیتی از یک شهید که به دانش‌آموزان امروز ارث رسیده است

آن روزها، شهید حسین محجوبی به اهمیت شغل مربی تربیتی واقف بود و بیان می‌کرد: برای بارور شدن انقلاب و گسترش آن در سطح جهان و اسلامی کردن تمام کشورهای جهان احتیاج به جوانان انقلابی هست، ما ‌می‌توانیم نسل جوان و نوجوانمان را در راه اسلام هدایت کرده و آنان را از مسائل روز آگاه کنیم و ماهیت کشورهای صهیونیستی و بعثی را برای آن‌ها روشن کنیم. 

این نوع نگاه و افق دید شهید حتی در وصیت‌نامه‌اش نیز مشهود بود و خطاب به دانش‌آموزان این چنین در هشتم فروردین‌ماه سال ۱۳۶۴ نوشت: از کلیه دانش‌آموزان می‌خواهم درس را برای خدا بخوانند. همراه با درس خواندن به مطالعه کتب اسلامی به ویژه رساله امام بپردازند و مسائل شرعی و قرائت نماز را خوب یاد گیرند و به نماز اهمیت دهید. خدا نکند دانش‌آموزی در جمهوری اسلامی نمازش را نخواند که این گناهی نابخشودنی است و به نماز جماعت هم اهمیت بدهید. نگذارید بچه‌‌ای بی‌بند و بار بیاید، با دوست شدن با او، او را از بی‌بند و باری در بیاورید.

شهید داوود رسولی: شما دانش‌آموزان سربازان امام (عج) هستید و شایسته نیست که از اخلاق اسلامی برخوردار نباشید    


شهید داوود رسولی

شهید داوود رسولی از اهالی خانی‌آباد تهران بود که در سال ۱۳۶۰ به عنوان مربی تربیتی در آموزش و پرورش استخدام شد. او در کنار اهتمام به تعلیم و تربیت دانش‌آموزانش، معلم قرآن هم بود. او در عملیات والفجر ۲ در سیزدهم مردادماه سال ۱۳۶۲ در منطقه عملیاتی حاج عمران به شهادت رسید. او نیز در وصیت‌نامه‌اش برای دانش‌آموزانش در ۲۸ فروردین‌ماه سال ۱۳۶۱ نوشت: ای عزیزان امروز اسلام و آینده آن به دست شماست، بکوشید درس‌‌هایتان را خوب بخوانید و اخلاقتان را بسازید و یک دانش‌آموز نمونه باشید، شما سربازان امام زمان (عج) هستید و شایسته نیست که از اخلاق اسلامی برخوردار نباشید. از همین سنین خودتان را بسازید، با نماز خواندن، با گوش کردن به حرف پدر و مادر و معلمان، سعی کنید قرآن خواندن را یاد بگیرید. 

شهید مربی تربیتی: اگر در کنار تعلیم تهذیب نباشد انسان همانند درنده‌ای چون صدام می‌شود 


شهید عباس صلاحی‌پور

شهید مربی تربیتی شهید عباس صلاحی‌پور از جوانان شهر آران و بیدگل بود که پس از اخذ دیپلم در مرکز تربیت معلم شهید رجائی پذیرفته شد و در سال ۱۳۶۰ همراه با کاروان دانشجویی راهی جبهه شد. او از سال ۱۳۶۲ به عنوان مربی پرورشی در مدرسه شهید خدمتی فعالیتش را آغاز کرد. بارها به جبهه اعزام شد و چندین بار هم مجروح شد.

پس از شهادت دوستش شهید بنی‌اطباء، مسؤولیت ستاد پشتیبانی جنگ در آموزش و پرورش آران و بیدگل را به او محول کردند، اما او مرد میدان بود و برای همین برای شرکت در عملیات کربلای ۵ راهی منطقه شد. او در منطقه بود که خبر پدر شدنش را شنید، اما حضور در عملیات را ترجیح داد و سرانجام در ۱۲ اسفندماه سال ۱۳۶۵ به شهادت رسید. پیکر مطهرش در گلزار شهدای امامزاده هادی (ع) بیدگل قرار دارد.


کودکی که با ۴ شهید در یک قاب عکس دارد

شهید عباس صلاحی‌پور در وصیت‌نامه‌اش برای همکارانش در آموزش و پرورش نوشته است:‌ اینک وظیفه شما تنها تدریس ریاضی و فیزیک . ... نیست، بلکه اینها فرع است و اصل تربیت اسلامی است که اگر در کنار تعلیم تهذیب نباشد انسان عالم همانند درنده‌ای است که چون صدام می‌شود و این چنین جنایات را به وجود می آورد، پس سعی کنید همانطوری عمل کنید که اسلام از شما انتظار دارد.

 

 شهید عباس صلاحی‌پور ۳۶ سال پیش در خط مقدم چه گفت؟

پیش از این نیز خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «معلمانی که با شاگردانشان در جبهه همرزم شدند تا درس در جنگ تعطیل نشود» به نقش معلمان شهید در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان پرداخته است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول