اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

بیش از ۱۰۰ هزار تن ظرفیت تولید لبنیات در خراسان جنوبی غیرفعال است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۱۵ واحد تولید مواد لبنی در این استان با ظرفیت روزانه ۱۶۹ هزار تن وجود دارد که از این تعداد هشت واحد با ظرفیت بیش از ۵۲ هزار تن فعال است.

بیش از ۱۰۰ هزار تن ظرفیت تولید لبنیات در خراسان جنوبی غیرفعال است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مهدی جعفری روز شنبه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ویژه پیگیری مسائل واحدهای لبنی استان که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی خراسان جنوبی برگزار شد افزود: بقیه‌های واحدهای لبنی غیرفعال است و تلاش می‌کنیم مشکلات آنها به‌صورت موردی بررسی و به مدار تولید بازگردانده شوند.

وی با بیان اینکه واحدهای فعال نیز با همه ظرفیت تولید ندارند اظهار داشت: ۱۵ کارخانه موجود در استان با استفاده از ظرفیت‌های قانونی دولت مجوزهای لازم تولید را دریافت کرده‌اند و حمایت‌هایی هم از این واحدها شده لذا انتظار می‌رود صاحبان آنها پای کار بیایند تا مسائل در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بررسی و حل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: چنانچه واحد تولیدی با توجه به ظرفیت‌های موجود تمایلی به ادامه فعالیت نداشته باشد با ورود قضایی فعال شدن کارخانه را دنبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دولت و قوه قضائیه متعهد به فعال شدن واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل هستند افزود: مسائل و مشکلات تولید در حال احصا است لذا سرمایه‌گذاران با توجه به فرصت‌های پیش رو باید در راستای پرداخت بدهی‌های سنواتی اقدام کنند.

جعفری گفت: بانک مرکزی اخیرا مصوبه‌ای داشت که تا پایان شهریور ۱۴۰۲ واحدهای تولیدی می‌توانند بدهی‌های خود را امهال کنند.

وی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود تصریح کرد: البته این ظرفیت‌ها سال‌های گذشته هم بوده که شاید دولت‌های قبلی اجرا نمی‌کردند اما دولت سیزدهم آنها را فعال کرده و لازم است ۱۵ واحد تولید لبنی در استان از این فرصت استفاده کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: حجم تولید شیر در استان قبل از هدفمندی یارانه‌ها ۱۳۰ تا ۱۴۰ تن در روز و میزان مصرف استان ۳۰ تن بود که مابقی به خارج استان ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: برخی واحدهای تولیدی به فروش رفته یا با کمبود تولید مواجه شدند لذا شاهد ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها هستیم.

جعفری با اشاره به بررسی مسائل ۲ کارخانه غیرفعال در زمینه تولیدات لبنی گفت: این کارخانه‌ها بیشتر درخصوص تسهیلات و صورتحساب‌های مالی مشکل داشتند.

وی اظهار داشت: بررسی پرونده ۲ واحد تولیدی دیگر از دستورکارهای این نشست بود که اگرچه فعال هستند اما برای به‌روز رسانی دستگاه‌ها به تسهیلات سرمایه در گردش نیاز دارند لذا با درخواست آنها در کارگروه موافقت شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: یک واحد تولید لبنیات جدید هم در شهرستان بشرویه با حمایت‌های دولت دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به مشکل شرکت لبنی قهستان گفت: این شرکت در حوزه تعزیرات مشکلاتی داشته که مربوط به سال ۱۳۹۹ است لذا مقرر شد با حضور سرمایه‌گذار مجدد این موضوع بررسی و به کارگروه ارجاع شود.

جعفری ادامه داد: ما به دنبال تولید شیر استرلیزه در استان هستیم البته در پروانه تاسیس یکی از کارخانه‌ها تولید این شیر وجود دارد و در صورت اقدام سرمایه‌گذار از حمایت تسهیلاتی برخوردار خواهد شد.

وی گفت: غیر از شیر استرلیزه تمامی فرآورده‌های لبنی در خراسان جنوبی تولید می‌شود و با راه‌اندازی این واحد زنجیره تکمیل خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: برای راه‌اندازی خط تولید شیر استرلیزه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تقاضا از سوی بخشی خصوصی این اعتبار به شکل تسهیلات تامین می‌شود.

انتهای پیام/۳۶۳۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول