اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  اقتصاد خانواده

سرمای پاییزی حریف حرفه ای می طلبد، دست به کار شوید

حتی اگر فکر می کنید همه چیز را می دانید اما بازهم بیایید یکبار دیگر باهم روش های صرفه جویی درمصرف گاز را مرور کنیم. شاید یک نکته «فقط یک نکته» از ذهنتان رفته باشد و این گزارش کمکی کند برای یادآوری دانسته هایتان. چه بسا با احتساب همین تک نکته ها برای هر نفر و بکارگیری هر یک از آن ها فقط در یک خانه، اتفاق بزرگی بیفتد و شاید امسال رکورد صرفه جویی درمصرف گاز شکسته شود!

سرمای پاییزی حریف حرفه ای می طلبد، دست به کار شوید

    گروه زندگی- نفیسه خانلری- از وقتی پاییز با حال و هوای زمستانی آمده بود، اتاق کارش بیشتر نقش یک انباری را بازی می کرد تا اتاق کار. هوا آنقدر سرد بود و انرژی آنقدر گران که ترجیح می داد همه وسایلش را به اتاق نشیمن بیاورد و کارهایش را هم همانجا انجام دهد. سال های سال بود که در اواخر پاییز و زمستان برای او به اتاق نشیمن خلاصه می شد...

حتی با تصور این حکایت هم خواه ناخواه خودمان را کمی جمع و جور می‌کنیم تا سرمای کمتری به پوستمان نفوذ کند. یعنی حتی فکر کردنش هم سخت است چه برسد به اتفاق افتادنش. بله خوشبختانه فعلا این تصویر، حکایت ما در ایران نیست اما جالب است بدانید که اکثر مردم کشورهای اروپایی هرساله این حکایت را زندگی می‌کنند و چاره ای جز پذیرش شرایط موجود ندارند؛ پس باید از همین حالا جلوی فاجعه را بگیریم و بیاموزیم که وقتی زمستان از راه می رسد، قرار نیست خود را برای یک دوئل غیرحرفه ای با سرمای هوا آماده کنیم و اگر هم جنگی به راه می افتد، به جای بالابردن درجه پکیج هایمان در قبال هر درجه از افت دما، از فنونی حرفه ای استفاده کنیم تا هم سرما را از پا درآوریم و هم خودمان را به کشتن ندهیم!

صرفه جویی درمصرف انرژی از جمله مصرف گاز یکی از مثال های فرهنگ عمومی است که قطعا همه ما باید آن را بیاموزیم تا هم بتوانیم سرمای پاییز وزمستان را مقتدرانه ضربه فنی کنیم و هم به شهروندی کم مصرف تبدیل شویم. حتما می پرسید این اتفاق چطور می افتد؟ به ما افتخار همراهی دهید تا به پاسخ سوالتان برسید.

 

 

 

به فکر جیب مان باشیم

متاسفانه هنوز هم خیلی ها به رغم آموزش هایی که هرساله به منظور صرفه جویی درمصرف گاز صورت می گیرد، باز هم با روش های کاربردی آشنایی ندارند و یا اصلا نمی خواهند به آن آشنا شوند. به واقع این افراد فکر می‌کنند همین که پول نجومی گاز خود را به طور تمام و کمال بپردازند یعنی مشترک خوبی هستند اما قطعا خوش حسابی تنها شاخصه مشترک خوب بودن نیست، زیرا نه با پرداخت پول بیشتر بلکه فقط در صورت صرفه جویی و استفاده درست است که می توان نقش موثری در رسیدن این انرژی حیاتی به همه هموطنان ایفاکرد. ضمن آنکه فکر نمی‌کنم کسی از درآمدزایی یا اصلا بهتر است بگوییم از اینکه پولش در جیبش بماند، بدش بیاید؛ چه بساکه مصرف درست انرژی، کاهش هزینه‌های پرداختی و البته پیشگیری از جریمه های پرمصرفی، به خودی خود می‌تواند یک درآمدزایی کم زحمت برای خانواده باشد، حتی برای آن هایی که جیب شان پر از پول است!

هموطنان مان را دریابیم

هرساله زمانی که سرما  به کشورمان نفوذ می‌کند، اخبار زیادی از مصرف بالای گاز، کاهش فشار و حتی نرسیدن گاز به برخی مناطق مخابره می‌شود. نمی‌دانم اولین واکنش شما بعد از شنیدن این اخبار چیست اما خود من معمولا بلافاصله از جایم بلند می شوم و حتی شده به مقداری بسیارکم، درجه پکیج را کمتر می‌کنم. شاید کار من به تنهایی تاثیر چندانی در اصلاح شرایط گاز کشور نداشته باشد اما تصور کنید که اگر همه ما در همان لحظه، همین کار را انجام دهیم یعنی کمی شعله بخاری را پایین بیاوریم و یا حتی زیر سماوری که بی جهت می جوشد را خاموش کنیم، ناگهان چه تغییری در مصرف گاز کشور اتفاق می افتد؟ دقیقا حکایت همان قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود است، پس خودمان را دست کم نگیریم و با روش های متعددی که برای کاهش مصرف گاز وجود دارد، قدمی برای کمک به هموطنان مان در نقاط دورافتاده برداریم. ممکن است همین حالا خیلی هایتان بگویید ایران ما دارای رتبه های برتر جهان در تولید گاز و صادرات است، پس چرا باید صرفه جویی کنیم؟ بله درست می گویید ما در جایگاه خوبی قرار داریم اما طی چندسال اخیر، مصرف بی رویه گاز در کشور تا حدی بوده که حتی برخی مسئولان نسبت به آن هشدار جدی داده و گفته اند که اگر همین رویه را ادامه دهیم، تا 10 سال دیگر به جمع واردکنندگان گاز می‌پیوندیم!

با این روش ها به زمستان خوشامد بگوییم

حالا که با همراه شده اید تا راهکارهای هرچند تکراری صرفه جویی در مصرف گاز را بخوانید، لطفا به خاطر داشته باشید که این نکته ها را به دوست و آشنا هم انتقال دهید و به خیر بزرگی برسید. همچنین در بطن خانواده از آموزش آن ها به فرزندانتان غافل نشوید، چون آن ها نسل بعدی این جامعه هستند و از آنجایی که سوخت یک انرژی پایان پذیر است، ممکن است آن ها درآینده بیشتر از ما به این نکات نیاز داشته باشند و چه خوب است که از همین حالا فرهنگ صرفه جویی را در وجودشان نهادینه کنیم.

*دریچه های کولر را بپوشانید

شما که همه استادید و به خوبی می دانید با آمدن سرما، اولین قدم بستن دریچه های کولر است و پوشاندن آن هاست؛ جسارت نباشد، محض یادآوری می گوییم که برای پوشاندن دریچه های کولر می توانید از فوم های چسبی مخصوص این کار که در بازار موجود هستند، استفاده کنید و یا اصلا پول تان را در جیب تان بگذارید و از چند عکس رادیولوژی، کاغذ آچار و یا مقوا استفاده کنید. ما به شما اطمینان می دهیم که همه این روش ها مثل هم عمل می کنند و حتما جلوی ورود سرما را می گیرند.

*فکری به حال درزهای باز بکنید

امان از این درزهای باز پنجره ها که در سرمای پاییز مثل خنجر به تنمان فرو می روند. بله تعویض پنجره ها یک بودجه آنچنانی می خواهد و ما هم نمی‌گوییم همین حالا بروید و در و پنجره را عوض کنید اما حداقل با صرف مبلغی کم، چندمتری درزگیر بخرید و این درزهای موذی را بپوشانید. حتما که این روش خیلی بهتر از بالابردن دمای خانه و افزایش رقم پرداختی گاز است.

*زیرپرده ای ها معجزه می‌کنند

اگر پرده های خانه تان هنوز به سبک تابستان است، با عرض شرمندگی باید کمی آن ها را تغییر دهید. نترسید قرار نیست بروید پرده مخصوص زمستان بخرید. یک زیرپرده ای ضخیم که مبلغ چندانی هم ندارد نیز همان کار را انجام  می‌دهد، پس کمی دست بجنبانید و تا هوا سردتر از این نشده، با نصب زیر پرده ای های ضخیم، سرما را پشت پرده حبس کنید. البته در طول روز حتما پرده ها را کنار بزنید تا خورشیدخانم حسابی به خانه تان گرما ببخشد.

*جلوی درب های ورودی را بپوشانید

خانه های حیاط دار قدیمی با تمام صفایی که دارند، در سرمای پاییز حسابی لرز به تن آدم می اندازند، مخصوصا اگر سرویس بهداشتی در حیاط باشد که با این حساب بعد از هر رفت و آمدی، داخل خانه مثل یخچال می شود. چاره ای نیست؛ برای کاهش ورود سرما به خانه مجبورید از پارچه های ضخیم استفاده کنید تا جلوی سرما را بگیرید. خیلی وسواس به خرج ندهید، به قول قدیمی ها، عمر پاییز و زمستان کوتاه است و خیلی زود با این مهمان موقت خداحافظی می کنید.

*در استفاده از شومینه تجدیدنظر کنید

استفاده از شومینه خیلی رایج نیست اما آن هایی که تجربه استفاده از شومینه را دارند، به خوبی می دانند که شومینه برخلاف مصرف بالای گاز، اصلا بازدهی لازم را ندارد و خانه هایی که از این سیستم گرمایشی استفاده می کنند، معمولا سردتر از خانه های دیگر هستند، پس خیلی اصرار به مصرف شومینه نداشته باشید و اگر هم شومینه می خواهید، از شومینه های غیر شیشه ای و روباز استفاده  نکنید.

*لباس زمستانی هم صفایی دارد

سرما از راه رسیده اما شما هنوز با همان تیشرت تابستانی در خانه می گردید؟ خب عزیز من اشتباه است. در کلاس اول ابتدایی یاد گرفتیم که هر فصلی، لباس مخصوص به خود را دارد. حالا هم لطفا به جای آنکه برای گرم کردن خانه به جان شعله ها بیفتید و آخر سرهم گرمتان نشود، فقط یک لباس آستین بلند و یک جفت جوراب بپوشید تا ببینید که چطور حالتان بهتر می شود.

*خیلی در حمام نمانید

شاید ایستادن زیر دوش آبگرم در سرمای پاییز لذت بخش باشد اما با این کار، هم مصرف آب و گاز را خیلی بالا می برید و هم دمای بدنتان را از حالت عادی و تطبیق با دمای محیط خارج می کنید، پس اگر به فکر سلامتی خودتان و البته صرفه جویی در مصرف انرژی هستید، زمان استحمام را به حداقل برسانید.

*درب اتاق های بلااستفاده را ببندید

اگر اتاقی بلااستفاده یا اتاقی با کلی پنجره دارید، در روزهای سرد پاییز و زمستان دور آن ها را خط بکشید. بعضی اتاق ها  درست مثل سردخانه عمل می کنند؛ بنابراین می توانید در روزهای خیلی سرد، درب آن ها را ببندید و مانع از سردشدن خانه تان شوید. نگران نباشید، این اتاق برای خودتان است و با بستن درهایش برای چندروز، چیزی از دست نمی دهید.

*با فویل های روی گاز خداحافظی کنید

خیلی از مردم هنوز هم طبق یک عادت قدیمی که نمی دانم از کجا آمده، روی گاز خود را با فویل می پوشانند. شاید این کار به تمیزماندن بیشتر گاز کمک کند که البته خود من اعتقادی به آن ندارم اما قطعا همین فویل، باعث کاهش جریان هوا شده و زمان پخت غذا را بالا می برد و این یعنی مصرف بیشتر انرژی. راستی کثیفی های روی گاز هم دقیقا مثل همین فویل عمل می کنند، پس نگذارید روی گازتان کثیف بماند. 

*از قل‌قل های کاذب قابلمه بکاهید

یکسری از خانم های خانه دار بااینکه برای خود کدبانویی هستند اما با این حال ارتباط چندان خوبی با شعله کم گاز ندارند و حتی وقتی که غذایشان به جوش آمده هم، شعله را کم نمی کنند و به جای آنکه بگذارند، محتوای قابلمه با همان آب اولیه و باآرامش بپزد که البته با این روش، بهتر هم جا می افتد! مدام به سراغ قابلمه می روند و کمی آب به آن اضافه می کنند. اما واقعا چرا؟ 

*به سماورهایتان استراحت دهید

امان از این کدبانوهای ایده آل گرایی که دلشان می خواهد از صبح تا شب سماور و کتری شان جوش باشد تا هروقت که آقای خانه و هریک از اهالی خانواده اراده کرد، یک فنجان چای لب سوز جلویشان باشد. اما خانم کدبانو این راهش نیست! می دانید که با روشن بودن مداوم سماور و کتری، چقدر انرژی تلف می شود؟ لطفا در روش خود تجدیدنظر کنید

 وقت شریف تان را گذاشتید و روش های پیشنهادی ما برای کاهش مصرف گاز را خواندید اما حتما شما هم راه های برای صرفه جویی بلد هستید، پس با کامنت هایتان آن ها را با ما به اشتراک بگذارید.

پایان پیام/ ت 14

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول