اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

۴۵۰ هزار هکتار از مراتع قرق شده خراسان جنوبی آزاد شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از آزادسازی ۴۵۰ هزار هکتار از مراتع قرق شده این استان خبر داد.

۴۵۰ هزار هکتار از مراتع قرق شده خراسان جنوبی آزاد شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، علیرضا نصرآبادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آزادسازی این مراتع از اوایل مهرماه آغاز و به مدت بیش از ۸۰ روز (تا اواخر آذر ماه) ادامه دارد.

نصرآبادی افزود: امسال ۴۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان که در سنوات قبل از محل اعتبارات دولتی و با مشارکت بهره برداران عرصه‌های مرتعی احیاء و اصلاح شده، برای چرای دام بهره برداران آزادسازی شده است.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار واحد دامی متعلق به ۶ هزار و ۲۵۰ خانوار مرتعدار و دامدار روستایی و عشایری، در ۱۱۰ منطقه از این مراتع بهره‌مند خواهند شد، گفت: بهره برداران باید بر اساس پروانه‌های موقتی که برایشان صادر شده، زمان ورود به مرتع، بازه زمانی ماندگاری در آن، تعداد و نوع دام را رعایت کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: حفاظت منابع آب و خاک و اصلاح و احیای مراتع، بهبود وضعیت پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و بهبود عوامل زیست محیطی از این اهداف اجرای این طرح است.

نصرآبادی میزان علوفه قابل برداشت از این مراتع را ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن به ارزش ریالی ۱۷۸ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ارزش ریالی هر کیلوگرم علوفه مرتعی براساس نامه کتبی سازمان ۷ هزار و ۹۱۰ تومان معادل ۷۰ درصد قیمت جو است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی همچنین به وجود دام مازاد در مراتع آزاد شده اشاره کرد و گفت: معمولا برای دامدار صرفه اقتصادی ندارد و خودش اقدام به فروش دام مازاد و حذف آن از مراتع می‌کند و از طرف دیگر دولت هم دام غیر مواد و مازاد را از دامدار خریداری می‌کند که در حال حاضر خرید دام غیر مولد در استان شروع شده است.

نصرآبادی افزود: در استان ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مرتع وجود دارد که از این میزان هفت میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار کم تراکم و ضعیف است.

وی به اجرای طرح ممیزی مرتع در سطح استان اشاره کرد و افزود: تاکنون ۶۵۵ سامانه مرتعی با سطحی بالغ بر ۹ میلیون و ۹۰ هزار هکتار با ۳۵ هزار و ۷۶۲ خانوار بهره بردار در استان ممیزی و ۱۶ هزار و ۳۲۸ فقره پروانه چرا هم صادر شده است.

انتهای پیام/۳۶۳۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول