اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تبدیل «مبارزه با نظام» به «مبارزه در نظام» سیاست دشمن در طراحی اغتشاشات/ واقعیت میدان، متفاوت از فضای مجازی است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: پس از پایان دفاع مقدس غربی‌ها این مورد را مطرح کردند که مبارزه «با نظام» را به مبارزه «در نظام» تبدیل کنند و در بحث تحریم‌ها شاهد بودیم قصد داشتند با فشار بیرونی اذهان مردم را درگیر کنند و با موارد درونی انسجام جامعه را از بین ببرند و محور این حرکت جوانان هستند.

تبدیل «مبارزه با نظام» به «مبارزه در نظام» سیاست دشمن در طراحی اغتشاشات/ واقعیت میدان، متفاوت از فضای مجازی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سال ۱۳۹۷ بود که رهبر انقلاب به مناسبت ورود به چله دوم انقلاب اسلامی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را خطاب به جوانان تازه نفس میدان انقلاب صادر کردند.

«برای برداشتن گام‌های استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ‌ها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت؛ دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره‌ گذشته و حتی زمان حال را دنبال می‌کنند و از پول و همه‌ ابزارها برای آن بهره می‌گیرند، رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند و حقیقت را از دشمن و پیاده‌نظامش نمی‌توان شنید.» 

یکی از تأکیدات رهبر انقلاب در این بیانیه و در این بند، لزوم شناخت گذشته و مسیر دشمن برای ساخت حال و آینده است زیرا اگر به این امر نپردازیم، آنانی که میدان بازی را چیده‌اند مدیریت صحنه و پس آن را نیز در دست می‌گیرند و این روزها است که این نکات را به خوبی درک می‌کنیم. 

در دفتر فارس میزبان محسن نصری، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی بودیم تا نمایی کلی از آنچه که در حدود ۴٠ روز اخیر گذراندیم را بیان کند.

 فارس: حدود چهل روز است که دشمن، به بهانه‌ای واهی در خیال باطل خود دست و پا می‌زند تا به رویای ۴۳ سال خود برسد؛ از نظر شما اهداف و راهکارهای این رویای غیرقابل تحقق خود را از چه روش‌هایی دنبال می‌کند؟ 

نصری: موردی که در طول ۴۳ سال گذشته به ما قدرت و اقتدار داده و در مقابل، تئوری‌های غرب را زیر سؤال برده منشوری با سه ضلع امت، امامت و مکتب است و حوادث اخیر نشان می‌دهد که دشمن این سه ضلع را مورد حمله قرار داده است. 

**اختلاف امت باعث شکست جامعه خواهد شد

در خصوص امت، دشمنان قصد دارند وحدت مردم را از بین ببرند و دانشجویان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها را مقابل هم قرار دهند، اگر امت اختلاف داشته باشد شکست جامعه رقم خواهد خورد.

طراحان اغتشاشات دنبال‌اند با بهانه‌های مختلف مردم روبروی هم قرار بگیرند و وحدت‌ کشور مورد خدشه قرار بگیرد.

در محور امامت نیز در طول ۴۳ سال گذشته یکی از محورهای تهاجم دشمنان جایگاه امامت و رهبری بوده و دنبال‌ هستند به جایگاه امامت خدشه وارد کنند و ارتباط امت و امامت را قطع کنند؛ در سال ۸۰ رهبر انقلاب سفری به اصفهان داشتند و یکی از محافظان ایشان تعریف می‌کرد که در دیدار ایشان با جوانان جمعیت به قدری زیاد بود که تعدادی از افراد بیرون مانده بودند.

ضلع سوم هم مکتب است؛ آن‌چیزی که به ما قدرت بخشیده مکتب اسلام بر اساس قرآن و عترت است و هرجایی که با گرفتاری‌هایی مواجه بودیم این سه ضلع همراه نبودند.

تیمرمن کارشناس سازمان CIA آمریکا در سال ۷۹ طرح براندازی جمهوری اسلامی را به رئیس‌جمهور وقت آمریکا ارائه داد و بخشی از این طرح این بود:

رژیم آینده ایران اسلامی اما شامل افرادی خواهد بود که در انقلاب ۱۹۷۹(انقلاب اسلامی) نقش داشته‌اند و در این راستا دشمنان قصد دارند انسان‌هایی را به عرصه بیاورند که سابقه انقلابی دارند همان‌گونه که در برابر امیرالمومنین(ع) کفار را قرار ندادند.

امروز دشمنان تلاش دارند با نسل جوانی که انقلاب را به درستی نشاخته امت و امامت و مکتب را مورد حمله قرار دهد.

فارس: به نقش جوانان در جریان اخیر اشاره کردید؛ به نظر شما تأثیرپذیری جوانان از طرف مقابل به چه علت و با چه ابزاری است؟ 

نصری: شاهدیم که انتقال ارزش‌ها به نسل جدید به خوبی اتفاق نیفتاده و به همین علت دو نسل حرف یکدیگر را نمی‌فهمند و نکته بعد اینکه با نسل «نت» مواجهیم یعنی نسلی که تمام هویت او فضای مجازی است و خانواده و نهادهای رسمی وظیفه خود را به خوبی انجام ندادند، این نسل در قالب فضای مجازی تربیت شده و برخی اوقات نسبت به مسائل کشور و جامعه خود احساس مسؤولیت ندارد.

**واقعیت میدان، متفاوت از فضای مجازی است

در این روزها، گاهی اوقات حوادث رقم خورده به قدری بزرگ نشان داده می‌شود که فکر می‌کنیم تمام جامعه‌اند؛ هر چند مردم اعتراضاتی دارند اما تمام آن‌ها مقابل اسلام و انقلاب نیستند و در این راستا گاهی واقعیت میدان در فضای مجازی متفاوت نشان داده می‌شود.

دشمن با فریب‌کاری و استفاده از تکنیک‌های رسانه‌ای در تلاش برای وارونه جلوه دادن حق و باطل است و در این راستا آغاز و مدیریت اغتشاشات را با محور فضای مجازی پیش‌ برد؛ رهبر انقلاب بارها بر مدیریت فضای مجازی و نقش نیروهای انقلابی تاکید فراوانی داشتند اما به این سخنان توجهی نداشتیم و به همین علت برخی افراد ایران مجازی بدون موفقیت را باور کرده‌اند و در نهایت باعث ایجاد یأس و ناامیدی شده است.

**تلاش دشمن برای تبدیل «مبارزه با نظام» به «مبارزه در نظام» 

فارس: دشمنان آشوب‌هایی را برای ایران از قبل پیش‌بینی کرده بودند، اما فوت خانمی بهانه‌ای جدید به‌دست آن‌ها داد؛ طبق شواهد اتفاق افتادن آشوب در ایران امری مشخص اما شاید بهانه آن نامشخص بود، به نظر شما این برنامه‌ریزی برای آشوب از کجا نشأت می‌گیرد؟

نصری: پس از پایان دفاع مقدس غربی‌ها این مورد را مطرح کردند که مبارزه «با نظام» را به مبارزه «در نظام» تبدیل کنند و در بحث تحریم‌ها شاهد بودیم قصد داشتند با فشار بیرونی اذهان مردم را درگیر کنند و با موارد درونی انسجام جامعه را از بین ببرند و محور این حرکت جوانان هستند. 

فارس: حاج قاسم در یکی سخنان خود بیان می‌کرد که «میزان فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد، در خود فرصت‌ها نیست» و در این روزها در کشور با بحرانی متفاوت مواجه بودیم؛ به نظر شما چگونه می‌توان این بحران را به فرصت تبدیل کرد؟ 

نصری: نکته مهم این است که چگونه تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و این مورد سه محور دارد؛ اول اینکه نقاط ضعف خود را بشناسیم و در این راستا در حوادث اخیر نقاط ضعف‌مان در سه مورد مشخص شد اول اینکه با افرادی مواجهیم که کار بصیرتی و آگاهی‌بخشی برای آنان صورت نگرفته است، نقطه ضعف دیگرمان در موضوع فضای مجازی است، گاهی اوقات خودی‌ها در گروه‌ها قرار داریم اما قدرت پاسخ به دیگران را نداشتیم و در این راستا جامعه نیازمند سواد رسانه‌ای است.

**از نظر عدم استفاده از ظرفیت‌های کشور، در رتبه اول قرار داریم

نقطه ضعف سوم‌مان مدیریت و اداره کشور است؛ اگر ظرفیت و تجارب نداشتیم می‌گفتیم نمی‌توانیم اما طبق گفته رهبر انقلاب ظرفیت و تجارب زیادی داریم و در این راستا در بیانیه گام دوم انقلاب بیان کرده‌اند کشور ما اولین کشور از نظر عدم استفاده از ظرفیت‌ها هستیم.

محور دوم شناخت نقاط قوت و انتقال آن‌ها به نسل جوان است که در ادامه با شناخت نقاط قوت امیدواری ایجاد خواهد شد و دشمن نمی‌تواند جوانان ما را تبدیل به ابزاری برای تحقق اهداف خود کند، همچنین محور سوم نیز دشمن‌شناسی یعنی شناخت دشمن داخلی و خارجی است. 

 برخی می‌گویند رابطه و مذاکره با آمریکا مشکلات را حل می‌کند در صورتی‌که اگر به حوادث اخیر دقت کنند شاهدند که همین آمریکا تمام ابزار و رسانه‌های خود را برای این اتفاقات به‌خط کرد.

در خصوص دشمنان داخلی نیز در اغتشاشات اخیر شاهد صدور پیام‌هایی از سران فتنه بودیم در حالی که با آتش زدن قرآن هیچ عکس‌العملی نشان ندادند.

فارس: اغتشاشات اخیر از نظر داخلی و خارجی پیامدهای متعددی داشته و خواهد داشت، پیامد این اغتشاشات در عرصه بین‌الملل بفرماییدـ

نصری: دشمنان به‌دنبال‌ آن هستند که وجهه کشور ما را در عرصه بین‌الملل مخدوش کنند همچنین در این راستا برای قدرت چانه‌زنی در عرصه‌بین‌الملل نیازمند اتحاد کشور هستیم و این اغتشاشات بر این مورد تأثیرگذار خواهد بود.

اگر این حوادث مدیران را به خود مشغول کند از مسائل اصلی غافل می‌شوند و کار خود را به خوبی انجام نخواهند داد.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/ع/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول