اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

افزایش امید مبارزه با دخانیات با ورود دادستانی/ اقداماتی که با ضد تبلیغ سریالهای خانگی دود می‌شود

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: دادستان به عنوان حافظ امور عامه تکالیفی را برعهده دارد و می‌تواند به موضوع مبارزه با دخانیات ورود کند تا اجرای قوانین را از دستگاهها مطالبه کند و با متخطیان این حوزه برخورد کند.

افزایش امید مبارزه با دخانیات با ورود دادستانی/ اقداماتی که با ضد تبلیغ سریالهای خانگی دود می‌شود

گروه جامعه خبرگزاری فارس: یک نخ سیگار، یک پک قلیان در جمع های دوستان سرمنشأ اعتیاد تعداد زیادی از جوانان و زنان و مردان شده، جوانانی که آینده خود را به گونه ای دیگر تصور می کردند اما این روزها تبدیل غم بزرگ خانواده و معضل کشور شده اند. 

یک فرد معتاد نه جایی برای خواب دارد و نه کسی که مخارج او را تأمین کند.برای او دیگر توانی برای کار کردن نمانده و با سرقت های خرد خرج روزش را تامین می کند. بسیاری از آن ها دیگر رویی برای بازگشت به خانه ندارند و تمام این لحظات تلخ تنهاییشان برمی گردد به نگفتن "نه" در مقابل اولین نخ سیگار و پک قلیان.

در دهه های اخیر دیگر مصرف قلیان دختران و پسران جوان اشکالی ندارد و اغلب مردم بر این باورند که مصرف آن ضرر چندانی ندارد زیا دود آن از آب می گذرد، غافل از اینکه ضرر مصرف هر پک قلیان چندین برابر یک نخ سیگار است. 

بر اساس تحقیقات انجام شده، توتون های معطری که اخیرا در بین جوانان محبوبیت زیادی پیدا کرده است، دارای مواد مخدر و شراب است و مصرف کنندگان نیز از این موضوع بی خبر هستند. 

شاید باور این موضوع سخت باشد اما بنا بر گفته های محمدرضا مسجدی، دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات دستگاه ها و نهادهای زیادی از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، صدا و سیما در افزایش مصرف دخانیات موثر هستند. 

خبر بد این حوزه این است که بهترین زمین های کشاورزی ما زیر کشت توتون و تنباکو رفته اند و پیشرفت صنعت دخانیات در کشور حیرت برانگیز است، صنعتی که با مشارکت سرمایه گذاران خارجی (که حتی یک بار به ایران سفر نکرده اند) در حال رشد است. 

این افسار گریختگی دخانیات در ایران همزمان با اقدامات خوب کشورهای همسایه مان که حتی انتشار تصاویر مصرف سیگار را در سریال های خود را ممنوع اعلام کرده اند.

محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه بین 20 الی 22 درصد مردان و 4 درصد بانوان در کشور سیگار مصرف می‌کنند، اظهار کرد: آمار در خصوص مصرف قلیان در کشور وضعیت بدتری دارد به خصوص اینکه مصرف قلیان در بین دختران جوان شیوع بیشتری پیدا کرده است. 

وی ادامه داد: از طرفی نیز سن استعمال دخانیات در کشور به صورت مداوم کاهش پیدا می‌کند.  در حال حاضر متأسفانه سن مصرف دخانیات بین 12 الی 14 سالگی (اوایل دبیرستان) رسیده است. مصرف دخانیات در کشور در دوران دبیرستان و دانشگاه و استعمال قلیان یک هشدار جدی در سطح کشور است.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات خاطرنشان کرد: مصرف قلیان اتفاقات و حوادث دیگری را در پی دارد از همین رو باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود. اگر جوانان ما به بهانه تفریح و گذراندن وقت فراغت خود قلیان می‌کشند باید به این خواسته و خلأ آنها پاسخ مناسبی دهیم و جایگزین سالمی را برای قلیان به آنها معرفی کنیم.

جای خالی ورزش رایگان در کشور

مسجدی با بیان اینکه سالمترین جایگزین قلیان در ایام فراغت جوانان ورزش است گفت: سالمترین ورزش نیز ورزش رایگان است. اکنون هزینه‌های زیادی در مراکز و مؤسسات فرهنگی و همچنین در ستاد مبارزه با مواد مخدر و... در حال انجام است. ما باید بررسی کنیم که طی چهار دهه اخیر این مراکز چه دستاورد و نتایجی به دست آمده است. اگر این بررسی صورت گیرد متوجه خواهیم شد نتایج به دست آمده خیلی مطلوب نیست و در خصوص این نتایج نارضایتیهایی وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه باید در این خصوص تجدیدنظر صورت گیرد گفت: باید برای جوانان به ویژه دختران امکانات ورزشی سالم و رایگان در کل کشور فراهم کنیم و گرایش آنها را به سمت سلامتی ارتقا دهیم.

تمام تفریح ما قلیان است

وی با بیان اینکه یکی از مادران جوانان به من گفت که دختر من قلیان می‌کشد گفت: از دختر این خانم راهکار خواستم او به من گفت ما تفریحی نداریم. با جمع دوستان خود نفری یک مبلغ کمی هزینه می‌کنیم و در یک رستوران قلیان می‌کشیم و کنار دوستان خود اوقات فراغت خوبی می‌گذرانیم. به او گفتم که آیا می‌دانی در توتون‌های خوشبوی ما مواد مخدر و شراب وجود دارد؟ و اگر تنها 10 درصد جوانان ما به ویژه دختران به دام این مواد مخدر بیفتند چه سرنوشت نامطلوبی در انتظار آنها است او در پاسخ به من گفت ما تفریح دیگری نداریم.

مسجدی با تأکید بر اینکه در مسائلی همانند دخانیات باید تمامی ابعاد جامعه شناسی، اقتصادی، فرهنگی و... نگاه شود گفت: تمامی مسئولان برای مبارزه با دخانیات باید دست به دست هم دهند. در کشوری همانند نیوزلند به دنبال این هستند که در سال 2030 به کشور بدون دخانیات تبدیل شوند و در حال حاضر در حال تلاش برای دستیابی به این هدف هستند اما در مقابل این تلاشها نیز مافیای تجارت و صنعت در حال تلاش هستند که این مافیا در ایران نیز وجود دارد.

بهترین زمین های کشاورزی زیر کشت توتون و تنباکو

وی افزود: به بهانه اینکه توتون و تنباکوی مورد نیاز در کشور را تأمین کنیم بهترین زمین‌های کشاورزی توسط شرکت دخانیات ایران کشت آن جابجا می‌شود. آنها به کشاورزان مبالغ تشویقی را می‌پردازند که این امر محقق شود. در بند ششم برنامه توسعه به کشت محصولات استراتژیک تأکید شده است. محصولات استراتژیک ما گندم، جو، نهادهای دامی، روغن است و یا توتون و تنباکو؟

پیشرف حیرت برانگیز صنعت دخانیات در ایران

وی با تأکید بر اینکه در این خصوص وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت دارد گفت: از طرفی در صنعت نیز به بهانه اینکه نیاز داخل کشور تأمین شود واحدهای تولیدی و کارخانه‌های تولید دخانیات از 6 واحدبه 37 واحد و کارخانه افزایش پیدا کرده است. در کدامیک از شاخه‌های صنعت ما شاهد این پیشرفت هستیم. صنعت دخانیات با دیگر صنایع در کشور قابل مقایسه نیست.  البته در این دولت تمام تلاش برای احیا و راه‌اندازی مجدد صنایع در حال انجام است اما صنعت دخانیات در ایران با دیگر صنایع قابل مقایسه نیست.

عمل برعکس به قانون!

وی خاطرنشان کرد: تولید و مصرف دخانیات در تمام دنیا حد و حدودی تعریف شده است اما در ایران شاهد این حد و حدود نیستیم. البته در این حوزه قوانین و آئین نامه‌های خوبی تهیه شده است که در عمل به صورت برعکس انجام می‌شود به طور مثال در آئین نامه‌ای تأکید شده است وزارت کشاورزی برای کشت توتون و تنباکو اقدام کند اما در عمل شاهد این هستیم که بهترین زمینهای کشاورزی ما اکنون مزرعه توتون و تنباکو شده است. عدم اجرا به قوانین یکی از مشکلات جدی ما در کشور است و در موضوع مبارزه با دخانیات شاهد عدم هماهنگی در امور مهم کشور هستیم. صنعت، جهاد کشاورزی، شرکت دخانیات هر کدام به صورت مستقل عمل می‌کنند.

تبلیغ گسترده مصرف دخانیات در سریال های خانگی

وی با بیان اینکه هرگونه تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم دخانیات ممنوع است بیان کرد: در صحنه‌هایی در تلویزیون، سینما و به ویژه سریالهای خانگی شاهد مصرف سیگار و قلیان هستیم که در این سریالها هنرپیشه‌های محبوب ایفای نقش می‌کنند ما برای آنها پیغام فرستادیم که عزیزان شما بدون اجازه با سیگار و قلیان به خانه ما می‌آیید فکر نمی‌کنید آینده جوانان ما را به کدام سمت سوق می‌دهید. آیا در این حوزه احساس مسئولیت نمی‌کنید.

وی با تأکید بر اینکه ترویج مصرف سیگار و قلیان ممنوع است تصریح کرد: وزرت ارشاد، صدا و سیما و سازمانهای ناظر بر آنها عملا در مقابله با این تبلیغ گسترده کاری نمی‌کنند.

وی افزود: رئیس جمهور ترکیه مسئول مبارزه با دخانیات آن کشور است و در این خصوص دستورات ویژه‌ای صادر کرده است اکنون در سریالهای ترکیه دیگر شاهد مصرف دخانیات نیستیم و همچنین در بازنشر سریالهای گذشته خود نیز صحنه‌های مصرف دخانیات شطرنجی می‌شود و این یک کار فرهنگی مهم، ارام و تدریجی است که منجر به آگاهسازی مردم و مشارکت آنها می‌شود.

اثر اقدامات ما با سریال های خانگی از بین می رود

مسجدی با بیان اینکه طرحها و کارهای ویژه‌ای برای مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است گفت: اکنون طرح پاد در ورامین شش سال است اجرا می‌شود. این طرح برای نوجوانان از اول دبستان تا کلاس نهم برنامه ریزی شده است ما به این دانش آموزان آموزش می‌دهیم و تاکنون به نتایج مثبتی دست پیدا کرده‌ایم اما همین نوجوانان وقتی به منزل می‌روند و برنامه‌های تلویزیونی را می‌بینند که به راحتی مصرف دخانیات در آن به نمایش گذاشته می‌شود کار ما ارزش خود را از دست می‌دهد و اثر آن صحنه‌ها صد برابر بیشتر است.

مالیات دخانیات باید 3هزار میلیارد می بود نه یک مبلغ ناچیز

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات بااشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه در مجلس گفت: در برنامه ششم شاهد کاهش مالیات دخانیات بودیم. اکنون مالیات دخانیات باید حدود 3 هزار میلیارد تومان باشد اما متأسفانه در حال حاضر به مبلغ ناچیزی رسیده است.

وی ادامه داد: به موضوع دخانیات به عنوان یک مسئله مهم نگاه نمی‌شود و اکنون ما به عملکرد خود نمره 10 از 20 را هم نمی‌دهیم و شاهد موفقیتی نیستیم. 

 

مسجدی با اشاره به خطر افزایش مصرف قلیان در یک دهه اخیر گفت: براساس قانون ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات ضمن اعلام مخالفت با عقد قرارداد شرکت دخانیات با تولیدکنندگان خارجی و هرگونه اقدام مغایر با مفاد و اهداف قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مقرر کرد شرکت دخانیات ایران هر شش ماه گزارش جامعی از میزان تولید داخل و مشترک و واردات رسمی محصولات دخانی تهیه و به ستاد ارسال کند. همچنین مقرر شد قبل از هرگونه عقد قرارداد با تولیدکنندگن خارجی و افزایش تولید داخل مراتب بایدبه ستاد کشوری تولید دخانیات ارائه شود و در صورت تصویب در ستاد قابلیت اجرا خواهد داشت. این قانون در سال 87 به تصویب رسیده است.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در ادامه بیان کرد: در حال حاضر 36 شرکت و کارخانه تولید کننده دخانیات داریم که اغلب با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی هستند که اصلا به ایران نمی‌آیند و تنها از این شرکتها سود برداشت می‌کنند.

وی افزود: قانون و آئین نامه‌های خوبی در حوزه مبارزه با مواد مخدر داریم که به آنها عمل نمی‌شود. ما بالاترین رقم جوانان معتاد در کشور را داریم. وجود یک جوان معتاد در خانواده همانند زلزله است و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. 

دخانیات سرمنشا اعتیاد

مسجدی بیان کرد: دخانیات به عنون سرمنشأ اعتیاد باید مورد توجه قرار گیرد. تمامی هزینه‌های جانی و مادی که در ستاد مبارزه با مواد مخدر صورت می‌گیرد تاکنون موفق نبوده و ما نتوانستیم میزان اعتیاد را کم کنیم. البته اقدامات خوبی صورت گرفته اما باید در این حوزه یک نگاه جامع وجود داشته باشد.

ورود دادستانی به موضوع دخانیات، چشمه امید ما

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در پایان اظهارات خود گفت: امیدواریم با کمک دادستانی بتوانیم قدم مؤثری در این حوزه برداریم. دادستان به عنوان حافظ امور عامه تکالیفی را برعهده دارد و می‌تواند به این موضوع ورود کند تا اجرای قوانین را از دستگاهها مطالبه کند وبا متخطئیان این حوزه برخورد کند. امیدواریم با ورود دادستانی یک فتح باب جدیدی را شاهد باشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول