اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

الهیان: فوت خانم امینی باعث اجرای نارس برنامه دشمن شد/ پیشنهاد تشکیل قرارگاه رسانه‌ای در کمیسیون امنیت مطرح هست

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: فوت خانم مهسا امینی باعث شد دشمنان به صورت زودرس و نارس طرح خود علیه جمهوری اسلامی ایران را کلید بزنند و در عمل طراحی‌های شیطانی‌ای که علیه ما صورت گرفته بود کشف شود.

الهیان: فوت خانم امینی باعث اجرای نارس برنامه دشمن شد/ پیشنهاد تشکیل قرارگاه رسانه‌ای در کمیسیون امنیت مطرح هست

گروه سیاسی خبرگزاری فارس؛ علی عباسی مزار: در روزها و هفته‌های اخیر شاهد آشوب و اغتشاش در شهرهای مختلف کشور بودیم که این آشوب‌ها و اغتشاشات با حمایت‌های گسترده مالی رسانه‌ای و... دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران همراه بود. بررسی‌ها از برنامه‌ریزی گسترده دشمن برای ایجاد آشوب در ایران حکایت داشت که فوت خانم مهسا امینی جرقه این کار را زد.

زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به این آشوب‌ها گفت: طرح دشمن برای ایجاد آشوب در ایران دارای گستردگی و همچنین پیچیدگی بسیاری بود و آنها قبل از ایجاد آشوب در ایران تجمعات سازمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یافته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را در مقابل سفارتخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کشورمان در کشورهای مختلف کلید زده بودند و حتی افرادی از اتباع کشورهای میزبان را به این تجمعات کشانده بودند.

وی افزود: فوت خانم مهسا امینی موجب اجرای زودهنگام طرح آنان برای ایجاد آشوب در ایران شد و در واقع طرح آنها برای ایجاد اغتشاش در کشور ما زودرس و نارس بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: جریان نفاق علاوه بر ظرفیت رسانه و فضای مجازی از ظرفیت بازی‌های رایانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نیز برای ایجاد آشوب و هماهنگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در این باره استفاده کرده بود که این خود گستردگی و پیچیدگی برنامه‌های آنها برای ایجاد ناآرامی در ایران را نشان می‌دهد.

متن کامل مصاحبه زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با خبرگزاری فارس در زیر آمده است.

فوت خانم امینی باعث اجرای زودرس و نارس نقشه دشمن علیه ایران شد

فارس‌: تحلیل شما از اتفاقات و وقایع اخیر کشور در بحث اغتشاشات و آشوب‌ها چیست و ریشه و علل این حوادث را شما در چه مسائل و موضوعاتی می‌دانید؟

الهیان: حوادث و اتفاقات اخیر در کشور ابعاد و زوایای مختلفی داشت که برخی از این ابعاد و زوایا آشکار شده است. به نظر من یک طرح کلان برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران طراحی شده بود که بعضی از ابعاد آن هنوز هم کامل مکشوف نشده است و می‌توان گفت که یک جنگ ترکیبی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران طراحی شد که البته یک شب و دو شبه هم این طراحی انجام نشده و از مدت‌ها قبل این طراحی شکل گرفته است.

تعدد سرویس‌های جاسوسی کشورهای مختلف که به موضوع آشوب‌های اخیر در کشور ما وارد شده‌اند نشان‌دهنده این مسئله است که طراحی برای این آشوب‌ها از قبل و با برنامه بوده و این طراحی در سطح بسیار گسترده انجام شده است. در آشوب‌های اخیر مثل همیشه کشورهای اروپایی، آمریکا، رژیم صهیونیستی و حتی تعدادی از کشورهای دیگری مثل عربستان سعودی در ایجاد این آشوب‌ها دخیل بودند و همگان دیدند که شبکه ایران اینترنشنال که از حمایت‌های مالی عربستان برخوردار است چگونه بر علیه نظام جمهوری اسلامی وارد میدان شد.

بعضی از حرکت‌های زودرس که در عرصه بین‌الملل اتفاق افتاد حاکی از این بود که اقدامات برای ایجاد آشوب در کشور ما یک حرکت از قبل طراحی‌شده، به عنوان مثال حملات گسترده و فراگیر در بسیاری از کشورها به سفارتخانه‌ها را شاهد بودیم، در بعضی از تجمعات که در مقابل سفارت‌خانه‌های ما در کشورهای مختلف انجام می‌شد و نیز تعداد زیادی از افراد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این تجمعات با خود همراه می‌کردند اتباع کشور میزبان هم توسط معاندان نظام به صحنه آورده می‌شدند.

تشکیلات نفاق با دلارهایی که به تصویب کنگره آمریکا میرسد ساز و کاری را در کشورهای مختلف برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران طراحی کرده و حتی بابت شرکت بعضی از مقامات در کنگره‌های این جریان، پول‌های کلان را پرداخت می‌کند تا مقام مسئول را برای سخنرانی در کنگره دعوت کند. یک نمونه آن کنگره‌ای بود که در آلبانی قرار بود برگزار شود.

طراحی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران و با هدف سرنگونی نظام ابعاد گسترده بین‌المللی هم داشته که این طراحی‌ها و سرعت عمل آنها نشان‌دهنده گستردگی کار آنهاست. در داخل کشور هم یک سازماندهی و ساماندهی بین عناصری که در آشوب‌ها و اعتراضات حضور داشتند شکل گرفته که این هماهنگی‌ها از قبل انجام شده بود و ابعاد مختلف کار را از قبل مد نظر قرار داده بودند.

 

طبق گفته وزیر کشور، فردی هر ۱۵ دقیقه ۳۰ میلیون به حسابش واریز شود و تعدد کارت‌های بانکی این افراد و مبالغ کلانی که این لیدرهای آشوب‌ها و اغتشاشات برای به هم ریختن یک محل یا یک منطقه پرداخت می‌کردند نشان از سازماندهی صورت گرفته برای اجرای طرح کلان آنها بر علیه جمهوری اسلامی ایران دارد.

حتی در ساعات مختلف شبانه روز برنامه ریزی‌های متنوع و متعددی برای آن ساعت خاص داشتند. یکی از مسئولان امنیتی می‌گفت وقتی اغتشاشات کف خیابان فروکش می‌کرد و یک آرامشی حاکم می‌شد، می‌دیدیم که اطراف سفارتخانه‌ کشور‌های مختلف محل اغتشاش و آشوب شده تا بتوانند امنیت سفارت خانه‌ها را به هم بزنند.

جنبه رسانه‌ای و جنگ شناختی که ایجاد شده بود جنبه دیگر کار بود که بسیار اثرگذار‌تر از آشوب‌های کف خیابان تاثیرات خودش را بر ذهن‌ها گذاشت به این معنا که یک شبهه و ابهامی توسط جریان رسانه‌ای معاند ایجاد شد و رسانه‌های دشمن به صحنه آمدند و همه حیثیت خودشان را به صورت ۲۴ ساعته وارد عرصه کردند تا اذهان را از واقعیت اصلی که اتفاق افتاده منحرف سازند.

ما می‌دانیم که ۲۵۰ شبکه خارجی علیه ما کار می‌کنند، ۱۵۰ شبکه فارسی زبان بر علیه ما مشغول فعالیت است، و در مقابل ما شبکه خارجی نداریم که تمام قد از نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت کند. این جنگ رسانه‌ای یک جنگ نابرابر بود و هست؛ چرا که رسانه‌های معاند از جانب کمپانی‌های صهیونیستی و سرمایه‌داران کلان حمایت می‌شوند اما ما با بودجه و امکانات محدود در این عرصه حاضر هستیم.

رسانه‌هایی مثل من و تو، اینترنشنال و شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی با استفاده از هوش مصنوعی و ربات‌ها به اخبار دروغ خود ضریب می‌دادند و در کنار ۱۰ خبر راست، نود خبر دروغ به ذهن جوانان ارائه می‌کردند و به فضای سایبر و فضای مجازی و فضای رسانه‌ای هم اکتفا نکردند، بلکه یک ذهن‌سازی از مدتی قبل در قالب مختلف در ذهن نوجوانان و جوانان ما سعی داشتند که شکل دهند. در این مسیر حتی بازی‌های رایانه‌ای را هم مدنظر قرار داده بودند و قرار‌هایی که برای حضور خیابانی می‌گذاشتند، در همین بازی‌های رایانه‌ای اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر در بحث بازی‌های رایانه‌ای استریمر‌ها هم به عرصه آمدند تا به کاربر‌های بازی‌های رایانه‌ای این را القا کنند که که شما جنگ در فضای بازی‌ها را یاد گرفته‌اید، الان می‌توانید جنگ خیابانی را در عمل پیاده کنید.

اینها همه مواردی است که ما بعضاً از آن غافل هستیم که باید به آن بیشتر بپردازیم. ابعاد این طراحی بسیار گسترده و پیچیده است و برای شناخت قطعات این پازل طرح کلانی که بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران طراحی شده، راه پیموده شود.

فوت خانم مهسا امینی باعث شد که اینها به صورت زودرس و نارس طرح خود علیه جمهوری اسلامی ایران را کلید بزنند و این ماجرا باعث شد این طراحی‌های شیطانی که علیه ما صورت می‌گیرد کشف شود.

فارس‌: در آشوب‌ها و اتفاقات اخیر ما شاهد شبهه افکنی توسط عده‌ای از خواص و تحریک جوانان به آشوب از سوی آنان بودیم آیا این افراد نباید پاسخگوی عملکرد خود باشند و هزینه این کارهای خود را بپردازند.

الهیان: افرادی که به تهییج جوانان و مردم در آشوب‌های اخیر پرداختند و آنها را تشویق کردند تا بدون طی کردن روال قانونی در کف خیابان به آشوب و اغتشاش بپردازند و آنها را به تخریب اموال عمومی و ایجاد هرج و مرج ترغیب کردند و به صحنه کشاندند،که بعضی از سلبریتی‌ها افراد موثر در سطح اجتماع و افرادی که در فضای مجازی دنبال‌کننده زیادی دارند جزو این افراد هستند.

 

این افراد که با اظهارات و اقدامات‌شان به تحریک جوانان و مردم برای ایجاد آشوب و اغتشاش پرداختند باید هزینه این قبیل اقدامات خود را بپردازند؛ چراکه این تهییج‌ها و تشویق مردم به حضور در خیابان و آسیب زدن به جان و مال مردم تبعاتی به دنبال داشت که جبران این خسارت‌ها و هزینه‌ها در کوتاه مدت میسر نیست.

نتیجه این اقدامات و این تحریک‌ها و تهییج‌ها مستقیماً آسیب به جان و مال مردم بوده و نباید دستگاه قضا به راحتی از این خطای جدی این افراد موثر بگذرد و باید این اقدامات آنها مورد رسیدگی قرار گیرد و خسارت شرایطی که بر اثر تهییج و تشویق آنان به مردم تحمیل شده از این افراد گرفته شود.

طبق اطلاعاتی که داریم سازمان صدا و سیما با چهره‌هایی که در این سازمان مشغول هستند و به تحریک و تهییج مردم برای آشوب خیابانی پرداخته‌اند برخورد داشته و حتی در سازمان صدا و سیما اعلام شده که این قبیل افراد باید مواضع غلط خود را تصحیح کنند و هم اینکه خساراتی از آنها دریافت شود.

وعده جبلی و وزیر فرهنگ برای برخورد با تحریک کننده های اغتشاش

ما هم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و هم با حضور نمایندگان خانم مجلس نشستی را با رئیس سازمان صدا و سیما داشتیم که در این دو جلسه با رئیس رسانه ملی بر برخورد با عوامل جوانان و مردم برای ایجاد آشوب تاکید شد و رئیس سازمان صدا و سیما نیز در پاسخ خود عنوان کرده که سازمان صدا و سیما در قرارداد‌هایی هم که با بعضی از شخصیت‌های مطرح امضا می‌کند این نکات را از این به بعد لحاظ خواهد کرد که این افراد باید در چهارچوب قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی گام بردارند؛ چرا که نمی‌شود این افراد هم از مزایای حضور در رسانه ملی استفاده کنند و چهره شوند و هم قوانین کشور را زیر پا بگذارند که این زیر پا گذاشتن قانون توسط آنها منجر به آسیب به جان و مال مردم شود.

با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم که صحبت داشتیم طبق گزارشی که آقای وزیر ارائه کرد در وزارت ارشاد نیز کمیته‌ای تشکیل شده و در قالب این کمیته تذکرات لازم به افراد شاخص که در تحریک و تهییج مردم در آشوب‌ها پرداخته‌اند داده می‌شود.

نکته‌ای که تا به حال مغفول بود این بود که دستگاه قضا به این موضوع ورود نداشت صرف تذکر در یک کارگروه در وزارت ارشاد برای جبران این تقصیرها کفایت نمی‌کند، بلکه ورود دستگاه قضا را می‌طلبد که البته در صحبت‌هایی که رئیس قوه قضاییه داشتند، برای این شخصیت‌های موثر هم پرونده‌هایی تشکیل شده تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

در بین دستگیرشدگان در اغتشاشات خیابانی نوجوانانی بودند که وقتی از آن‌ها سوال می‌شد چرا شما به خیابان آمدید و اقدام به تخریب کردید می‌گویند که فلان شخصیت که در فضای مجازی معروف است ما را به این حضور تشویق و تحریک و هدایت کرد که امیدواریم قوه قضاییه برخورد قاطع را با هدف پیشگیری از تکرار وقوع هم چنین وضعیتی با این شخصیت‌ها داشته باشد.

در کشوری مثل آلمان انتشار اطلاعات دروغ ۵۰۰ میلیون یورو جریمه دارد و ترکیه هم اخیراً قانونی برای مجازات اشاعه و انتشار دروغ تصویب کرده و در کشور ما هم با ورود قوه قضاییه امیدواریم که رویکرد به نحوی باشد که از اتفاقات مشابه جلوگیری کند.

فارس‌: آیا ما برای مقابله با دروغ پراکنی‌ها در فضای مجازی قانون داریم؟

الهیان: اینکه به‌طور خاص به مصادیق اشاره داشته باشد خیر، اما مجازات‌هایی برای تشویش اذهان عمومی در قانون پیش‌بینی شده و اقدامات یک سری از اشخاص در فضای مجازی مصداق تشویش اذهان عمومی است.

فارس‌: به نظر شما آیا قوانین موجود برای مقابله با جرایم صورت گرفته در تحریک افراد از طریق فضای مجازی بازدارنده است یا خیر.

الهیان: به نظر من قوانین موجود برای مقابله با جرایم صورت گرفته در تحریک افراد از طریق فضای مجازی بازدارندگی لازم را ندارد به عنوان مثال تحمل چند ماه حبس و پرداخت مبلغ اندکی به عنوان جریمه برای جبران این مسئله کفایت نمی‌کند؛ چرا که شرایطی که امروز در آن قرار داریم و بر اثر تحریکات از طریق فضای مجازی این وضعیت ایجاد شده شرایط متفاوتی را رقم زده است و مصادیق این شرایط متفاوت است، فقط یک تشویش اذهان عمومی نیست و ابعاد گسترده‌تری دارد و اثرات آن مخرب‌تر از یک تشویش اذهان عمومی است و بعضاً به مرز به خطر انداختن امنیت کشور و نظام می‌رسد.

 

فارس: به نظر شما آیا اقدامی جدی باید انجام می‌شد که از آن غفلت شده است؟

در بحث اتفاقات اخیر نکته‌ای که مهم است و ما باید تدبیری برای آن اتخاذ کنیم این است که بعضاً یک نوع تفاوت دیدگاه و تعارض شناختی بین دستگاه‌های مسئول وجود دارد؛ به عنوان مثال در مورد نحوه اطلاع‌رسانی تاخیر ۴۸ ساعتی که در انتشار فیلم بازداشت خانم مهسا امینی وجود داشت، قطعاً باعث شد که سایر القائات و دروغ‌های رسانه‌های بیگانه در اذهان عمومی ما بنشیند. راهکار برای حل این موضوع این است که یک قرارگاه رسانه و فضای مجازی باید در سطوح عالی وجود داشته باشد که همه دستگاه‌های مسئول و ذیربط هماهنگی‌ها را در آن قرارگاه داشته باشند و تأخیر در اطلاع‌رسانی به مردم اتفاق نیافتد، چیزی که در فتنه ۸۸ هم متاسفانه شاهد بودیم.

نکته مهم دیگر در باره دانشگاه‌هاست؛ در برخی تجمعات محدود هتاکی‌هایی صورت گرفت که خلاف ‌شأن محیط علمی است که قاعدتا این بی‌احترامی به مسئولین کشور و مسئولین دانشگاه‌ها به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و اساساً در ‌شان یک محیط علمی نیست و روند این معدود دانشجویان به مسیر علمی که قرار است سایر دانشجویان طی کنند لطمه میزند.

خواسته ما از وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها که با وزیر علوم مطرح کردیم این است که به‌طور قاطع با دانشجویانی که‌ شان محیط علمی را زیر پا می‌گذارند برخورد شود و تذکرات لازم داده شود و اجازه ندهند که معدود دانشجویانی که هنجارشکنی می‌کنند و نه شأن استاد را لحاظ می‌کنند و نه شان محیط علمی را نگاه می‌دارند، به آنها اجازه پیشبرد روند غلط‌شان داده نشود و قطعاً بدون انضباط و بدون نظم و بدون ضوابط یک محیط علمی و آکادمیک قطعاً پیشبرد اهداف علمی کشور به هیچ وجه میسر نیست.

البته در کنار این موضوع، خواهش ما از روسای دانشگاه‌ها و مسئولین فرهنگی دانشگاه‌ها این است که شرایطی را فراهم کنند دانشجویان بتوانند نقد و اعتراض خود را بیان کنند و در قالب تریبون آزاد مطالب خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح کنند. از سال‌ها قبل مقام معظم رهبری کرسی‌های آزاد‌اندیشی را مورد تاکید قرار دادند، اما متاسفانه برنامه ریزی جامعی برای این منظور انجام نشده و خواهش ما این است که این تریبون آزاد برگزار شود و خود روسای دانشگاه‌ها شنونده نقد‌ها باشند و گفت و گو داشته باشند.

بعضی از دانشجویان عزیز ما تحت تأثیر فضای رسانه‌ای و دروغ‌پردازی‌هایی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد قرار گرفته‌اند که با یک گفت و گوی مستمر باید این شبهات زدوده شود.

بحث جهاد تبیین که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشته‌اند در اینجا ضرورت خود را نشان می‌دهد که به هر حال آن جوان و نوجوان و دانشجویی که تحت تاثیر هیجانات و القائات فضای مجازی و فضای رسانه‌ای دشمن قرار گرفته با گفت‌وگوی منطقی و مستدل بتواند به یک تحلیل صحیح از شرایط و اوضاع دست پیدا کند. عملکرد و رفتار او هم یک رفتار عقلایی و منطقی شود ضمن اینکه قطعا اعتراضات دانشجویی و آرمان‌خواه دانشجویی امر ممدوحی است و این مسئله ناشی از مسئولیت پذیری آن دانشجو است، اما وقتی این اعتراضات به سمت هتاکی و بی‌احترامی می‌رود به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و هیچ عقل سلیمی آن را نمی‌پذیرد و نشان‌دهنده این است که این هیجانات متاسفانه ناشی از القائاتی است که توسط رسانه‌های بیگانه و فضای مجازی ولنگاری که متاسفانه الان داریم اتفاق می‌افتد و باید به این دانشجویان کمک کرد تا بتوانند تحلیل صحیح از شرایط داشته باشند.

امروز جریان رسانه‌ای غرب و وابسته به غرب تلاش دارد تا با مستمسک قرار دادن فوت خانم مهسا امینی به فضاسازی علیه کشورمان در حوزه حقوق بشر بپردازد و کشوری مثل عربستان که در مسیر سیاست‌های آمریکا حرکت می کند در قالب شبکه ایران اینترنشنال به فضاسازی گسترده علیه کشور ما در حوزه حقوق بشر پرداخته است.

این فضاسازی کشور عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران در قالب شبکه ایران اینترنشنال در حالی است که چندی پیش شنیدیم که ۶۰ فعال اجتماعی در عربستان با شمشیر گردن زده شدند که بین این فعالان اجتماعی خانم‌هایی هم به چشم می خوردند که عربستان گردن این خانم ها را هم با شمشیر قطع کرد. فیلم گردن زدن یک خانم فعال اجتماعی در عربستان که وضعیت رقت بار را به همراه دارد در فضای مجازی منتشر شد.

عربستان با این پرونده سنگین حقوق‌بشری و قتل جمال خاشقچی که یک کار غیر انسانی و وحشیانه بود امروز مدعی حقوق بشر و حقوق زنان علیه ما شده که اینها طنزهای تاریخی است.

پایان پیام/ ت 40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول