اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

فارس من| اغتشاگران سلاح غیرمجاز را از کجا تهیه می‌کنند؟

​کشف سلاح، نارنجک و مهمات از اغتشاشگرانی که با تیراندازی، انفجار،آتش سوزی و کشته‌سازی در پی موج‌سواری و التهاب آفرینی در جامعه هستند، لزوم برخورد قاطع با قاچاق سلاح و مهمات را بیش از پیش آشکار می سازد.

فارس من| اغتشاگران سلاح غیرمجاز را از کجا تهیه می‌کنند؟

گروه انتظامی خبرگزاری فارس_ مریم عرب انصاری: «با آرامش می‌گوید من سلاح نداشتم؛ اما در بین جمعیت افرادی که به سمت کلانتری ۱۶ زاهدان سنگ پرتاب می کردند، یک خودروی پژو آمد و متوقف شد؛ صندوق را باز کرد؛ کلت و کلاش بود ... من هم برداشتم»!

این اعتراف یکی از اغتشاشگران حادثه زاهدان است؛ اعترافی که نشان از دسترس بودن سهل و آسان سلاح در بین اغتشاشگران و آشوبگران دارد.

این مورد تنها نمونه وجود سلاح در ناآرامی‌های اخیر نیست؛ انتشار تصاویری مبنی بر مسلح بودن اغتشاشگران در ناآرامی‌های اخیر در دانشگاه‌ها و خیابان‌ها و معابر، اعلام خبر و توییت‌هایی مبنی بر وفور وجود سلاح در بین آشوبگران از سوی معاندان، منافقین و ضد انقلاب های خارج نشین و کشف اسلحه‌های آمریکایی، نارنجک و دوش پرتاب از جمله مواردی است که این روزها بر نگرانی حاصل از قاچاق سهل و آسان سلاح و مهمات می افزاید.

درست است که قاچاق سلاح و مهمات پدیده ناشناخته‌ای نبوده و موضوعی است که همیشه در دستور کار بوده و هرساله تعدادی ا‌‌ز ماموران د‌ر مقابله و برخورد با آن به شهادت رسیده‌اند اما آنچه این روزها اهمیت موضوع برخورد با قاچاق سلاح و مهمات را بیش از پیش نمایان می سازد وجود ناآرامی‌ها، تحرکات سازماندهی‌شده، عملیات‌های ترکیبی و ا‌‌ز همه مهم‌تر تلاش دشمن برای کشته‌سازی‌ها و التهاب آفرینی هر چه بیشتر در جامعه است؛ آن هم با تیراندازی، شلیک گلوله، انفجار، آتش سوزی ، تخریب و در نهایت کشته و مصدوم کردن مردم و نیروهای امنیتی و انتظامی که متاسفانه در این خصوص با مواردی ا‌‌ز شهادت و مصدومیت افراد مواجه بوده ایم.

 اگرچه پلیس و نیروهای امنیتی با اشراف اطلاعاتی و انجام عملیات ‌های متعدد طرح ویژه برخورد با قاچاقچیان سلاح را در دستور کار داشته و دارند و انتشار اخباری همچون «انهدام دو باند قاچاق سلاح و مهمات د‌ر مرزهای غربی، کشف محموله‌های سلاح‌های شورشیان د‌ر لرستان، کشف 80 قبضه سلاح جنگی و شکاری د‌ر آذربایجان غربی، کشف161 قبضه سلاح د‌ر هنگ مرزی ارومیه و ‌37 قبضه سلاح جنگی د‌ر اغتشاشات اخیر د‌ر کرمانشاه و کشف 39 سلاح کمری د‌ر قصرشیرین و شهادت ماموران پلیس در راه حفظ نظم و امنیت و د‌ر مواجهه قاچاقچیان موید این مطلب است.

در این بین حتی اخباری مبنی بر تلاش تروریستها به رسیدن سلاح های نیمه سنگین از جمله سلاح های دوش پرتاب برای اخلال در امنیت کشور به گوش می رسید که خوشبختانه با تلاشهای نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، توطئه آنها ناکام ماند.

وجود مرزهای گسترده در غرب و شرق کشور در جوار همسایه هایی که گروه های تروریستی در آنها به راحتی رفت و آمد می کنند یکی از معضلات اساسی برای قوای انتظامی کشور است که علاوه بر دشوار بودن کنترل قاچاقچیان بارها باعث شهادت یا اسارت مرزبانهای کشور شده است.

اهمیت این مقوله به قدری است که رهبر معظم انقلاب د‌ر دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی در سال ۱۳۹۸، جلوگیری از خرید و فروش سلاح را یکی از وظایف مهم نیروی انتظامی برشمردند و افزودند: «در برخی کشورها مانند آمریکا، خرید و فروش سلاح به‌علت منافع مافیای کمپانی‌های اسلحه‌سازی آزاد است و برای مردم آن مشکل‌ساز است، اما در کشور ما که چنین مشکلی وجود ندارد و خرید و فروش سلاح ممنوع است، باید جلوی آن گرفته شود.»

در همین روزها که اغتشاشگران امنیت جامعه را دستخوش بازی کرده اند به طور متوسط هر پنج روز یک نفر از مدافعان امنیت به شهادت رسیده اند، این موضوع منهای حادثه شاهچراغ است که  در آن 15 نفر از شهروندان به شهادت رسیدند.

الکترونیکی شدن کنترل مرزهای کشور( که سالها به دلیل عدم تامین بودجه کامل نشده) مقوله ای است که در کنار سایر ابزاهای فعلی کنترلی از جمله پهپادی و اپتیکی می تواند نقش مهمی در کاهش انواع قاچاق به ویژه تجارتهای سیاه از جمله مواد مخدر و ورود سلاح به کشور شود.

 همچنین برای حفظ امنیت جامعه، تشدید برخوردهای قضایی در رابطه با فروشندگان و حاملان و به کارگیرندگان سلاح غیر مجاز لازم است به نحوی که عبرت آموز و بازدارنده باشد.

پایان پیام/ ت 10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول