اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

میشل عون دولت لبنان را مستعفی اعلام کرد

رئیس‌جمهور لبنان در آخرین روز کاری خود، حکم قبول استعفای دولت این کشور را امضا کرد و این دولت را مستعفی اعلام کرد.

میشل عون دولت لبنان را مستعفی اعلام کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میشل عون» امروز ( یکشنبه، ۳۰ اکتبر) در آخرین روز کاری خود در پست ریاست‌جمهوری لبنان، استعفای دولت پیشبرد امور به نخست‌وزیری «نجیب میقاتی» را پذیرفت و حکم استعفای آن را امضا کرد. 

المیادین نوشت که قرار است عون خبر استعفای دولت را به طور رسمی در سخنرانی که تا لحظاتی دیگر از کاخ ریاست‌جمهوری پخش خواهد شد، اعلام کند. 

امروز، آخرین روز کاری میشل عون در پست ریاست‌جمهوری لبنان است و وی پس از شش سال، امروز کاخ ریاست‌جمهوری را ترک خواهد کرد. این در حالی است که پارلمان این کشور با وجود برگزاری چهار جلسه، تاکنون در انتخاب رئیس‌جمهور جدید ناکام مانده است.

عون روز گذشته، در گفت‌وگو با رویترز در خصوص ایجاد هرج و مرج قانونی در کشور به دلیل عدم انتخاب رئیس جمهور جدید هشدار داد و گفت که هنوز به اقدام سیاسی نامعلومی در ساعات پایانی دوره ریاست جمهوری اش برای حل بحران قانونی فکر می‌کند، اما تصمیم نهایی وجود ندارد.

لحظاتی پس از انتشار این خبر، رئیس‌جمهور لبنان در حیاط بیرون کاخ بعبدا پیش از رفتن به محل اقامتش در «الرابیه» در جمع طرفدارانش که در مراسم تودیع حضور داشتند،گفت: «صبح امروز، بر اساس اختیاراتی که قانون اساسی به من داده، نامه‌ای به پارلمان نوشتم و حکم استعفای دولت را نیز امضا کردم».

 

 

وی افزود: «امروز، روز پایان ماموریت است نه پایان عدالت. این وداع نیست که یک دیدار بزرگ است..شما در سختی‌ها، شادی‌ها و غم‌ها همراه ما هستید..امروز پایان یک مرحله است، اما ما با مرحله جدیدی روبرو هستیم که نیازمند مبارزه و کار قوی است.کشور از جیب شما ربوده شده و برای ریشه کنی فساد نیازمند کار، تلاش و اتخاذ موضع‌ هستیم. کشور ما با همه نهادهایش فرسوده و بی ارزش شده، زیرا تحت استعمار یک نظام حاکم است...تحقیقات قضایی قبل از تحقیقات جنایی به جرایم مالی رسید و به دادستانی رسید اما به دادگاه نرسید».

وی افزود: رئیس شورای عالی قضایی نمی‌خواهد یک قاضی برای رسیدگی به امور افراد بی‌گناهدستگیر شده در پرونده انفجار بندر بیروت تعیین کند.

عون در ادامه به موضوع ترسیم مرزهای آبی لبنان پرداخت و گفت: «ترسیم مرزها به ما این امکان را می‌دهد که ثروت‌های ملی خود از نفت و گاز را استخراج کنیم که یک سرمایه کافی برای نجات کشور به ما می‌دهد».

۲۴ اکتبر جاری، چهارمین نشست پارلمان لبنان به منظور انتخاب رئیس‌جمهور به ریاست «نبیه بری» با حضور ۱۱۰ نماینده برگزارشد؛ اما برای چهارمین بار هیچ از نامزدهای پیشنهادی برای تصدی پست ریاست‌جمهوری نتوانست دو سوم آراء را کسب کند و بار دیگر پارلمان لبنان در انتخاب رئیس‌جمهور ناکام ماند.

نخستین نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور در هفتم مهر  برگزار شد، اما هیچ نامزدی نتوانست دوسوم آراء را کسب کند.دومین جلسه قرار بود ۱۳ اکتبربرگزار شود اما تنها ۷۱ نماینده در پارلمان حاضر شدند و این جلسه به حد نصاب نرسید. جلسه سوم ۲۰ اکتبر ( ۲۸ مهر) با حضور ۱۱۰ نماینده از ۱۲۸ نماینده برگزار شد. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول