اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

جزییات جدیدی از واگذاری مأموریت‌های دولت به مردم

دستیار ویژه رییس جمهور در امر مردمی سازی دولت با اشاره به وظایف دستیاران مردمی سازی دولت گفت: وظیفه دستیاران این است که مأموریت‌های سازمان‌هایی که قابلیت واگذاری به مردم را دارد را احصاء و برای واگذاری آن بخش ها به مردم چاره اندیشی کنند.

جزییات جدیدی از واگذاری مأموریت‌های دولت به مردم

سید احمد عبودتیان، دستیار ویژه رییس جمهور در امر مردمی سازی دولت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه رفاه اجتماعی خبرگزاری فارس با مهم توصیف کردن مردمی سازی دولت، اظهار کرد: این مسأله آنقدر مهم است که اگر این اتفاق را رقم نزنیم اساساً به عهد انقلاب اسلامی وفا نکرده ایم کما اینکه الگوی شکل گیری انقلاب اسلامی الگوی مردمی بوده است، امام (ره) بدون پشتیبانی و حمایت دولت‌های دیگر و بدون جنگ مسلحانه و کودتا، یک انقلابی را تنها با خواست و اراده مردم به پیروزی رساندند.

دستیار ویژه رییس جمهور در امر مردمی سازی دولت درباره  پیروزی مردم ایران در جنگ تحمیلی نیز گفت: دفاع مقدس نیز با همین اراده، عزم و حضور مردم و جوانان و کمک ها و پشتیبانی ها، انقلاب را اداره کردند.

وی با اینکه ما نتوانستیم در برخی جاها الگوی مردمی سازی را عملی کنیم، تأکید کرد: آنجایی که از این مسأله غافل بوده ایم با مشکلات جدی روبرو بوده ایم.

دستیار ویژه رییس جمهور در امر مردمی سازی دولت با تمجید از عملکرد گروه های مردمی در مواجهه با پاندمی کرونا، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتکا به نیروهای مردمی در مواجهه با کرونا توانست در برخی اقلام مورد نیاز آن زمان مانند ماسک و الکل خودکفا شود، در این بازه زمانی نیز شاهد حضور گروه های مردمی و جهادی در بیمارستانها و غسالخانه ها برای درمان و تدفین بیماران مبتلا به کرونا نیز بودیم.

وی یاد آور شد: مسأله مواسات و کمک‌های مؤمنانه مردم در ایام کرونا نیز یکی از آن فعالیتهای گروه های جهادی بود که در آن ایام شاهد بودیم.

عبودتیان خاطرنشان کرد: یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب آن است که مردم در تصمیم گیری و تصمیم سازی و اجرا و نظارت دولت به میدان بیایند که دستورالعمل آن در بیانیه ای در دیدار با دانشجویان در سال 1398 تشریح شد.

وی حضور مردم در کنار دولت را امری مهم دانست و عنوان کرد: در مسأله آموزش تا جایی که مردم در صحنه هستند تعلیم و تربیت صورت می گیرد اما وقتی تصدی گری در دل تشکیلات قرار می‌گیرد و متصدی آموزش و پرورش می شود ما آنجا عقب مانده ایم،‌در دانشگاه ها و حوزه های اقتصادی نیز همین طور است.

دستیار ویژه رییس جمهور در امر مردمی سازی دولت ادامه داد: امروز اولویت اصلی ما حوزه اقتصاد است تا مردم در بخش های مختلف حضور یابند، از مصرف کالای ایرانی تا حوزه تولید و جهش تولید، باید بتوانیم گروه‌های مختلف مردم را تسهیل گری کنیم تا به میدان بیایند.

عبودتیان با اشاره به وظیفه دولت در امر مردمی سازی دولت، تصریح کرد: ما در دولت وظیفه داریم تا گفتمان سازی کنیم، در این راستا باید در تمام نهادها و دستگاه های اجرایی رویکرد مردم سازی شکل بگیرد، رئیس جمهور نیز تأکید کردند که دستیاران مردمی سازی در کنار فرمانداران، استانداران، وزرای کشور و رؤسای سازمان‌ها قرار بگیرند.

وی به تشریح وظایف دستیاران مردمی سازی دولت پرداخت و گفت: وظیفه این دستیاران این است که مسئولیت‌ها و مأموریت‌های سازمان‌ها و دستگاه‌ها را که قابلیت واگذاری به مردم را دارد را احصاء و برای واگذاری آن بخش ها به مردم چاره اندیشی کنند.برای این اقدام نخست باید مردم پذیرش داشته باشند و بدانند که خودشان مسئولند، از طرفی دیگر نیز حلقه های میانی ناظر متشکل از جوانان تشکیل شود و مسئولان نیز با آگاهی از ظرفیت‌ها، میدان را باز نگه دارند و عرصه را باز کنند.

عبودتیان بیان کرد: دستیاران مردمی سازی دولت باید نسبت به شناسایی قوانینی که مانع واگذاری بخش‌های دولتی به مردم هستند را شناسایی و با همکاری مجلس برای اصلاح آن تلاش کنند تا زمینه حضور مردم در اجرا، اقدام، نظارت و تصمیم گیری بازتر شود.

دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت به آمار گروه های مردمی فعال شناسایی شده اشاره کرد و گفت: گروه‌هایی که در این چندساله توانسته ایم شناسایی کنیم قریب به ۱۰۰ هزار گروه مردمی هستند اما این که چه میزان از آنها می توانند در حوزه های تخصصی ایفای نقش کنند این محل تردید است.به طور کلی معادل یک میلیون معادل نفر در گروه های مردمی ساز در حال فعالیت هستند.

پایام پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول