اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

بیش از 4هزار پلمب برای حفظ سلامت جامعه

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به احیای حقوق عامه گفت: در همین راستا سال گذشته 8 هزار و 390 مورد پلمب و یا توقیف صورت گرفته که قریب به 44 درصد آن به منظور حفظ سلامت و بهداشت عمومی بود.

بیش از 4هزار پلمب برای حفظ سلامت جامعه

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، "حقوق عامه" کلیدواژه ای است که اخیرا از مسئولان قضائی زیاد به گوش می رسد و خبر از احیای حقوق عامه در ابعاد مختلف داده می شود. احیای حقوق عامه بر عهده دادستان کل کشور و دادستان های سراسر کشور به عنوان مدعی العموم است. 

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در تشریح اقدامات صورت گرفته برای احیای حقوق عامه در کشور اظهار کرد: براساس آمار کمی دادسراهای سراسری کشور در سال 1400 مجموعا در حوزه حقوق عامه 62 هزار و 729 فقره پرونده  در دادسرا و 59 هزار و 690 فقره پرونده در محاکم مطرح شده که تعداد 51 هزار و 746 فقره پرونده منتهی به صدور حکم شده است و 43 هزار و 129 نفر محکوم شده‌اند.

وی ادامه داد: در راستای اجرای احکام صادر شده پیرامون حقوق عامه 3 هزار و 593 نفر محکوم به حبس شدند که 43 درصد از این افراد از متصرفین اراضی ملی و منابع طبیعی بوده‌اند. همچنین 8 هزار و 390 مورد پلمب و یا توقیف صورت گرفته که قریب به 44 درصد توقیف یا پلمب صورت گرفته به منظور حفظ سلامت و بهداشت عمومی بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد:‌در مجموع 44 هزار و 110 مورد قلع و قمع بنا و مستحدثات وجود داشته که نزدیک به 81 درصد آن به دلیل تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی بوده است.

ستایشی تصریح کرد: در اجرای قضایی 38 هزار و 229 هزار هکتار اراضی به بیت‌المال برگشته و 2459 هکتار از سواحل رفع تصرف شده است. درنهایت به منظور اقدامات پیشگیرانه 7 هزار و 787 جلسه و 41 هزار و 258 مورد مکاتبه از سوی دادستان‌های سراسر کشور در قالب تذکر به دستگاه‌های اجرایی و ارائه راهکار و پیشنهاد انجام شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار قضائی خبرگزاری فارس گفت: بالاترین اقدامات پیشگیرانه مربوط به حوزه تغییر کاربری اراضی زراعی و یا باغ‌ها و امور مرتبط با شهرداری‌ها بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه در تشریح برخی از موارد نظارت بر اجرای قوانین و مقررات مرتبط با حقوق عامه در دستگاه‌های اجرایی و پیشگیری‌های لازم به منظور صیانت از حقوق عامه، پرداخت و گفت: نظارت بر حسن اجرای تبصره 2 ماده 24 قانون اصلاح قانون مدنی معادن در زمینه نحوه صدور مجوزهای بهره‌برداری از معادن در حوزه‌های اکتشافی دارای مواد پرتوزا و تذکر به وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص مجوزهای صادره، نظارت بر حسن اجرای قوانین مرتبط با استاندارد در تولید کالا و خدمات و پیگیری تخلفات مرتبط با تولید و یا توزیع کالای غیراستاندارد در کمیسیون ستاد و کمیسیون‌های استانی موضوع ماده 42 قانون تقویت و حوزه نظام استاندارد از جمله این نظارت‌ها بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین نظارت بر حسن اجرای قوانین مرتبط با شیلات در خصوص نحوه صید ماهیان در خلیج فارس و دریای عمان یکی دیگر از نظارت‌های صورت گرفته است که در همین راستا شعب تخصصی رسیدگی به تخلفات صیادی در استان‌های ساحلی ایجاد شده است.

ستایشی گفت: نظارت بر احسن اجرای پروژه‌های ملی از جمله پروژه آبرسانی از سرشاخه‌های هلیل‌رود، سد مارون 2 کهگیلویه و بویراحمد، سد تالوار استان همدان و... از دیگر نظارت‌های صورت گرفته دادستانی است. همچنین دادستانی کل کشور برای احیای حقوق عامه به بررسی فرونشست زمین و اقدامات دستگاه‌های اجرایی براساس مصوبه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی پرداخته است.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه گفت: بررسی پروژه سدسازی در کشور ترکیه و پیگیری موضوع از سوی اداره توافق‌های بین‌الملل معاونت حقوقی ریاست جمهوری، آسیب‌شناسی مشکلات تقنینی و اجرایی، تغییر کاربری مجاز اراضی زراعی و باغ‌ها و انعکاس آن به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ریاست جمهوری ، پیگیری آلودگی‌های زیست‌محیطی ایجاد شده توسط شناورهای ناشی از تخلیه سوخت و همچنین پیگیری موضوع مجتمع پتروشیمی میانکاله مازندران از حیث حقوق عامه از دیگر نظارت‌های دادستانی کل کشور بر اجرای قوانین و مقررات مرتبط با حقوق عامه است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول