اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نشست سه‌جانبه پوتین، علی‌اف و پاشینیان دوشنبه در سوچی

کاخ کرملین خبر داد که رؤسای جمهور روسیه و جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان روز دوشنبه در شهر سوچی با یکدیگر نشست سه‌جانبه برگزار می‌کنند.

نشست سه‌جانبه پوتین، علی‌اف و پاشینیان دوشنبه در سوچی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کاخ کرملین روسیه روز جمعه خبر داد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان روز ۳۱ اکتبر (دوشنبه ۹ آبان) در شهر سوچی با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

کرملین اضافه کرد: «در این دیدار درباره اجرای توافقنامه سه جانیه میان سران سه کشور در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۲۰ و ۱۱ژانویه و ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ بحث می‌شود و درباره گام‌های دیگر در خصوص تقویت ثبات و امنیت در منطقه قفقاز صحبت خواهد شد».

بر اساس گزارش‌ها، موضوع رشد روابط تجاری، اقتصادی و حمل و نقل میان این سه کشور نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

کرملین اضافه کرد که برگزاری مذاکرات جداگانه میان پوتین، پاشینیان و علی‌اف نیز برنامه‌ریزی شده است. این نشست به ابتکار طرف روسی برگزار خواهد شد.

تنش‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در هفته‌های اخیر در میانه اتهامات پی‌درپی درباره نقض آتش‌بس مرزی که مه ۲۰۲۱ آغاز شد، تشدید شده است. این تنش‌ها بین ۱۲ تا ۱۴ سپتامبر (۲۱ تا ۲۳ شهریور) قبل از دستیابی به آتش‌بس متزلزل با میانجیگری روسیه شدت یافت. هر یک از طرفین دیگری را مقصر تشدید تنش‌ها می‌داند.

جنگ در منطقه قره‌باغ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۵۰۰ کشته از نظامیان دو طرف در پی داشت که با توافقنامه‌ای تحت نظارت روسیه به طور نسبی پایان یافت و ارمنستان از ادعای خود برای تملک اراضی که از دهها سال پیش در اختیار خود داشت، عقب‌نشینی کرد و روسیه نیز ۲۰۰۰ نیروی برای نظارت بر روند آتش‌بس به منطقه فرستاد.

تلاش‌های برای صلح نهایی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حالی است که دو کشور پس از پایان جنگ در پی تقویت بنیه نظامی خود برآمده‌اند. در این راستا رسانه‌ها روز سه شنبه از افزایش بودجه نظامی جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۳ خبر داده و نوشتند که تقویت توان نظامی جمهوری آذربایجان و تامین امنیت ملی اولویت اصلی هزینه‌های بودجه دولتی است و در بودجه دولتی سال ۲۰۲۳،  ۳.۱ میلیارد دلار که ۱۷.۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ است به این اهداف اختصاص یافته است.

ارمنستان نیز در حال بازسازی نیروهای مسلح خود برآمده و در این خصوص یک شرکت دفاعی هند اعلام کرده که از ارمنستان برای راکت‌های «پیناکا»  سفارش دریافت کرده است.

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول