اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

حسنی‌آهنگر: باید مرزهای علم و دانش را ارتقا دهیم‌/ نصیری‌قیداری: مانند پول توجیبی به علوم کاربردی نیاز داریم

رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: سابقه تمدنی ما در سده های سوم چهارم و پنجم هجری، قرار گرفتن بر بام علمی دنیا را نشان می‌دهد و ما باید بتوانیم با این سابقه درخشان، مرزهای علم و دانش را ارتقا دهیم‌.

حسنی‌آهنگر: باید مرزهای علم و دانش را ارتقا دهیم‌/ نصیری‌قیداری: مانند پول توجیبی  به علوم کاربردی نیاز داریم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، نشست تخصصی شورای سیاست‌گذاری همایش ملی ارتقاء و تحول علوم پایه و بنیادی با حضور محمدرضا حسنی‌آهنگر، ریاست دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سعدالله نصیری قیداری ریاست دانشگاه شهید بهشتی و دبیر ستاد ملی سال بین‌المللی علوم پایه و دیگر اساتید این حوزه و روسای سایر دانشگاه های کشور در این دانشگاه، برگزار شد.

حسنی‌آهنگر در این نشست گفت: ما در دانشگاه جامع امام حسین(ع) به دنبال تحول علمی و تعالی معنوی برای رسیدن به دانشگاه تراز اسلامی هستیم و این موضوع، یکی از زیر شاخه های اصلی این تحول در علوم پایه به عنوان پیشران سایر علوم به شمار می رود و از طرفی  سال ۲۰۲۲ از سوی سازمان جهانی یونسکو به عنوان سال بین المللی علوم پایه برای پیشرفت پایدار نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه در این راستا، سعی کرده ایم تا با همه دانشگاه‌های دارنده علوم پایه در کشور ارتباط بگیریم، افزود: با توجه به اینکه کشورمان به دنبال کسب مرجعیت علمی است باید توجه کنیم که یکی از زمینه های تاثیرگذار در کسب مرجعیت علمی حوزه‌های علوم پایه هستند. و ما از همه اساتید خواسته ایم در تدوین نقشه راه برای تحول علوم پایه در حوزه های مختلف به ما کمک کنند.

وی ادامه داد: این رشته ها عملاً رشته هایی هستند که تحقیق و پژوهش در آن‌ها، منجر به کشف حقایقِ کشف نشده، می‌شود و ان‌شاءالله شاهد ثبت جهش های جدید علمی به نام ایران و ایرانی در جهان باشیم و امیدواریم در حوزه های فنی و مهندسی، فناوری های جدیدی را برای  استفاده عموم کشورها، تقدیم جامعه بشری کنیم.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فرآورده‌های این همایش چه زمانی محقق می شوند، بیان کرد: فعالیت در حوزه علوم پایه را به سه بخش تقسیم کرده ایم. اول اینکه بتوانیم شاهد تحول بنیادین در علوم پایه، مبتنی بر آیات قرآن مجید و احادیث اهل بیت،علیهم السلام_ باشیم که علم اصلی مطمئنا از آن‌ها استخراج می شود.

وی ادامه داد: سابقه تمدنی ما در سده های سوم چهارم و پنجم هجری، قرار گرفتن بر بام علمی دنیا را نشان می دهد و ما باید بتوانیم  با این سابقه درخشان، مرزهای علم و دانش را ارتقاء دهیم‌ که دومین قسمت از فعالیت در حوزه علوم پایه به شمار می رود.

حسنی آهنگر با اشاره به سومین فعالیت در حوزه علوم پایه گفت: حوزه های علمی کنونی، در علوم پایه بسیار کاربردی است و ما سعی کرده ایم نسبت به آن‌ها غفلت نکنیم و موفقیت در حوزه های مختلف علمی مانند لیزر، پرتو درمانی، مهندسی پزشکی، ساخت واکسن فخرا و  واکسن نورا و همچنین سایر دستاوردهای علمی و پژوهشی، نتیجه فعالیت هایی بوده که در حوزه زیست شناسی و علوم پایه در دانشگاه جامع امام حسین_علیه السلام_ انجام شده است.

وی افزود: مطمئناً مرزشکنی علمی نیازمند یک دوره ی میان مدت است که به نتیجه می رسد و تحقیق و پژوهش های بنیادین، به علت زمان‌بر بودن، باید در مدت زمان بیشتری انجام شود تا نتیجه ی مطلوب، حاصل شود.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نشست های تخصصی در حوزه علوم پایه، چه مشکلاتی  از کشور را می تواند حل کند، تصریح کرد: در نشست های تخصصی علمی، یک هم‌گرایی و هم افزایی میان دانشگاه‌های مختلف برای حل و احصاء نظام مسائل کشور ایجاد شده و با یافته های اساتید در دانشگاه های مختلف آشنا می شویم.

وی ادامه‌ داد: ما در این نشست‌ها، با نظام مسائل کشور در حوزه علوم پایه آشنا شده و برای حل این مشکلات با یکدیگر هم‌فکری می کنیم. در واقع، می توان گفت که این نشست‌ها به احصاء نظام مسا‌ئل در علوم پایه، شتاب می دهد‌. چرا که برای انجام کارهای تشکیلاتی به نشست های علمی مشترکی، نیاز هست.

حسنی‌آهنگر با بیان اینکه برای انجام هر کار بزرگ هم دلی و هم‌زبانی در حوزه ی آن علوم یکی از کارهای ضروری است که باید انجام شود، خاطرنشان کرد: برگزاری این نشست های تخصصی و همایش ملی ارتقاء و تحول در علوم پایه که ۳۰ آذرماه امسال برگزار می شود قطعاً می تواند تا حد بسیاری به این موضوع کمک کند.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) در پایان گفت:  ما پرچم تحول در علوم پایه را به لطف خدا و همت دانشگاهیان کشور برافراشته ایم و‌ از خبرگان حوزه ی علوم پایه می خواهیم به ما در پیداکردن روش‌های میان‌بر که خود این میان بر ها، نوعی دانش است و کسی در دنیا آن را به ما نمی دهد، کمک کنند.

* علوم کاربردی مانند پول توجیبی است که ما امروز به آن نیاز داریم

در ادامه این نشست، سعدالله نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی و دبیر ستاد ملی سال بین‌المللی علوم پایه گفت: این نشست، نشست بسیار وزینی است به عنوان پیش جلسه یک همایش که قرار است ۳۰ آذر ماه برگزار شود.

وی افزود: در اینجا راجع به سال جهانی علوم پایه برای پیشرفت پایدار گزارشی ارائه کردم که از تیرماه سال گذشته آغاز شده و براساس شیوه‌نامه‌ای که در ستاد ملی تصویب شده برای آن ستاد ملی، کمیته اجرایی و ستادهای استانی فعال شده است. تصمیمات بسیار خوبی در حدود ۲۰ جلسه کمیته اجرایی گرفته شده که عمده این ها در ستاد ملی نیز به تصویب نهایی رسیده است.

دبیر ستاد ملی سال بین‌المللی علوم پایه با اشاره نامگذاری سال جهانی علوم پایه از سمت یونسکو اظهار کرد: ما برای علوم پایه باید از این سال جهانی به اندازه کافی استفاده کنیم. البته این حرف من به این معنا نیست که ما منتظر بودیم سال جهانی علوم پایه از سمت یونسکو اعلام شود و سپس اقدام کنیم. بلکه حرکت های بسیار خوبی در دهه های گذشته مانند راه اندازی دوره های تحصیلات تکمیلی، اجرای پروژه های کلان در حوزه علوم پایه مانند رصدخانه ملی ایران و شتابگر ملی و همچنین تربیت نیروی انسانی در مقاطع بالاتر تحصیلات تکمیلی جزو فعالیت های انجام شده در چهار دهه گذشته است.

وی ادامه داد: علوم پایه بنابر فرمایش مقام معظم رهبری یک ذخیره برای آینده است. علوم کاربردی مانند پول توجیبی است که ما امروز به آن نیاز داریم. در واقع، علوم پایه علم امروز و فردا است که پیشران همه علوم و فناوری و نوآوری است. این همایش از این نظر اهمیت بسیاری دارد و امیدواریم با تلاش‌هایی که تاکنون انجام شده و از این پس انجام خواهیم داد بتوانیم اهمیت علوم پایه را در کشور جا بیندازیم تا جوانان عزیز دانش آموزان اهمیت علوم پایه را متوجه شوند.

 رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه تشویق ها و ترغیب های را در ستاد ملی علوم پایه برای جذب جوانان به این رشته ها تصویب کرده‌ایم، تصریح کرد: قرار است به داوطلبانی که جزو ۱۰۰ نفر رتبه های برتر باشند و وارد رشته های علوم پایه شوند حمایت های خوبی از نظر تحصیل در دوران تحصیلات خود بورسیه شده و حتی استخدام آینده آن‌ها نیز تضمین شود. تشویق دانشگاه‌ها برای پسا دکترا و بورسیه کردن جوانان در مقاطع مختلف تحصیلی در حوزه علوم پایه جزو تصمیماتی است که تاکنون گرفته شده و باید از این نوع تصمیمات در مجلس و دولت محترم بیشتر گرفته شود.

وی افزود: علوم پایه در بیشتر نقاط دنیا توسط دولت ها حمایت می شود. ایده های زودبازده که تجاری سازی و تبدیل  به محصول آن‌ها در یک قدمی ایده قرار دارد توسط بخش خصوصی و سرمایه گذاران حمایت می شود. اما، چون علوم پایه به آینده نگاه دارد باید توسط دولت حمایت شود. در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری هم به این نکته توجه شده است و امیدوارم در برنامه هفتم توسعه عنایت ویژه‌ای به علوم پایه شود تا پس از چند سال شاهد نباشیم که موتور پیشرفت جامعه خاموش شده است.

نصیری قیداری گفت: ما، در افتتاحیه سال جهانی علوم پایه در ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ با حضور برخی وزرا و نمایندگان نهادهای مختلف در سطح بسیار فاخر برگزار شد. حتی در سطح جهان نیز توسط پیشنهاد دهنده مصوبه سال جهانی علوم پایه در یونسکو نیز مورد تقدیر قرار گرفت. جایگاه‌مان در علوم پایه در تمدن گذشته بسیار درخشان بوده و افراد بزرگی را در حوزه علوم پایه به بشریت معرفی کرده است.

وی ادامه داد: ابوریحان بیرونی یکی از این بزرگان است که ۱۳ شهریور به یُمنِ سال جهانی علوم پایه و‌ به عنوان زادروز این دانشمند برجسته علوم پایه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز ملی علوم پایه در تقویم کشور ثبت شد. این کارها فعالیتهای است که در سطح ملی تاثیر گذار بوده و جوانان ما را به علوم پایه ترغیب می کند.

دبیر ستاد ملی سال بین‌المللی علوم پایه با بیان اینکه جوانان ما به علوم پایه علاقه مند هستند اما به دلیل مسائل معیشتی و اقتصادی به رشته های دیگری گرایش پیدا می کنند، خاطرنشان کرد: افراد متعددی را می‌شناسم که در المپیادهای ریاضی مقام آورده اند اما به رشته هایی رفتند که آینده شغلی آن ها بهتر است. جالب اینجا است که این افراد می گویند پس از اتمام کار خودمان دوباره به سراغ ریاضی، فیزیک و شیمی می رویم. یعنی همچنان به این رشته ها علاقه مند هستند و باید به گونه ای شود که این افراد از نظر آینده شغلی تامین شوند آن موقع خواهیم دید که فردی که در المپیاد ریاضی مقام آورده حتماً این رشته را ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: این مسیری است که اگر می خواهیم در آینده برنده جایزه نوبل از ایران داشته باشیم، این افراد باهوش و المپیادی ها هستند که باید در رشته مورد علاقه خودشان تحصیل کنند. اگر فردی که در المپیاد ریاضی صاحب مدال جهانی می‌شود حمایت شود آن گاه خواهیم دید که می‌تواند جایزه نوبل را هم برنده شود. اما، شاهد هستیم به رشته دیگری که به آن علاقه ندارد، رفته و نتیجه هم نمی گیرد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: این برای کشور ما یک کاستی است که تاکنون یک برنده جایزه نوبل نداشته‌ایم. در حالی که یک دانشگاه گوتینگن در آلمان فقط ۴۲ برنده جایزه نوبل دارد. باید دولت به این نکات توجه کرده و افراد باهوش و با حمایت از افراد نابغه علاقه‌مند به علوم پایه موجب می‌شود تا این افراد در رشته های علوم پایه تحصیل کنند آن موقع خواهیم دید که آینده درخشانی خواهند داشت.

وی افزود: به هر حال هر توجهی به یک حوزه دانشی باعث می شود که جوانان خواهان ادامه تحصیل در این حوزه دانشی و طرفداران آن حوزه به آینده خود دلگرم شوند. اینکه چنین برنامه هایی در کنار آن تشویق ها، ترغیب ها و تصمیمات موثر گرفته شود که به ویژه تضمین شغلی آینده جوانانی که به این رشته ها وارد می شوند، حتماً به این کمک خواهند کرد که افراد نخبه در کشور بمانند.

دبیر ستاد ملی سال بین‌المللی علوم پایه در پایان تاکید کرد: مطمئن باشید نخبگان کشورمان کشورشان را به هر نقطه از دنیا ترجیح می‌دهند. منتها به دلیل اینکه حمایت های کمی می بینند و یا از نظر شغلی و معیشتی با مشکل مواجه می شوند از کشور می روند. البته اخیراً هم در دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری ایشان به خوبی اشاره کردند که مهاجرت نخبگان عیبی ندارد اما پس از فرا گرفتن علوم مورد نیاز به کشور بازگشته و به کشورمان خدمت کنند. این جمله، جمله بسیار زیبایی است. اما در کنار آن مسئولان کشور باید تمهیدات لازم را برای نگهداشت این نخبگان فراهم کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول