اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بررسی چگونگی گسترش همکاری‌های دریایی بین ترکمنستان و کره جنوبی

در دیدار مقامات ارشد ترکمنستان و کره جنوبی توسعه همکاری‌های آتی بین بنادر بین‌المللی ترکمن باشی و «بوسان» مورد برررسی قرار گرفت.

بررسی چگونگی گسترش همکاری‌های دریایی بین ترکمنستان و کره جنوبی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «رشید مرداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان در سخنرانی خود در نشست همکاری «آسیای مرکزی+ کره جنوبی» خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی، امروز همبستگی کشورهای آسیای مرکزی و کره جنوبی حفظ صلح و ثبات جهانی در بلندمدت است.

مرداف تاکید کرد: در این شرایط، نقش همکاری‌های سیاسی و دیپلماتیک بین کشورهای ما، ایجاد یک تبادل منظم در مورد موضوعات مورد علاقه دوجانبه در حال افزایش است.

وزیر امور خارجه ترکمنستان چشم‌انداز بزرگی را برای فعالیت‌های مشترک در اجرای پروژه‌ها در صنایع پیشرفته از جمله در بخش مخابرات و شیرین‌سازی آب ذکر کرد.

در چارچوب این نشست سفر، وزیر امور خارجه ترکمنستان با «پاک هیونگ جون» شهردار بوسان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این گفت‌وگو، وزیر امور خارجه ترکمنستان با توجه به سفر اخیر رئیس مجلس خلق مصلحتی ترکمنستان خاطرنشان کرد: امکان توسعه همکاری‌های آتی بین بنادر بین‌المللی ترکمن باشی و بوسان برای تبادل تجربیات متقابل بین متخصصان دو کشور در حوزه مدیریت بنادر وجود دارد.

در این دیدار همچنین این ایده مطرح شد که امکان امضای توافقنامه برقراری روابط خواهرخواندگی بین شهرهای ترکمن باشی و بوسان در آینده مورد بررسی قرار گیرد که به نوبه خود کمک قابل توجهی به تقویت دوجانبه خواهد بود.

همچنین در چارچوب این سفر وزیر امور خارجه ترکمنستان با «پاک جین» وزیر امور خارجه کره جنوبی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزرای خارجه در این گفت‌وگو با خرسندی به پویایی مثبت در توسعه مشارکت ترکمنستان و کره جنوبی در قالب‌های دوجانبه و چندجانبه اشاره کردند.

 در این راستا، طرفین از فعالیت‌های مجمع همکاری آسیای مرکزی+ کره جنوبی که در سال‌های اخیر خود را به عنوان یکی از موثرترین سازوکارها برای توسعه موفقیت آمیز تعامل همه جانبه بین کشورهای منطقه آسیای مرکزی معرفی کرده است، ابراز خرسندی کردند.

وزیر امور خارجه ترکمنستان گفت: ترکمنستان با احساس قدردانی و مسئولیت بالا، ریاست مجمع را بر عهده می‌گیرد و از امروز مقدمات شانزدهمین نشست مجمع کره جنوبی و آسیای مرکزی در سال 2023 را در عشق آباد آغاز می‌کند.

در این دیدار خاطرنشان شد که جایگاه ویژه‌ای در توسعه روابط دوجانبه ترکمنستان و کره جنوبی به همکاری‌های بین پارلمانی داده شده است.

مرداف گفت: ترکمنستان برای توسعه همکاری‌های بین پارلمانی بین دو کشور اهمیت زیادی قائل است.

طرفین با اشاره به موضوعات دستور کار دوجانبه و چندجانبه، به توسعه رو به رشد همکاری‌های ترکمنستان و کره جنوبی اشاره کردند که در آن کشورها تعهد خود را به گسترش همکاری تجاری و اقتصادی و تعمیق بیشتر روابط فرهنگی و بشردوستانه نشان می‌دهند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول