اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

جزئیات دامنه ‌قیمتی خودروهای وارداتی/ برنامه‌ریزی‌ تولید 300 هزار خودرو اقتصادی‌ با نرخ‌ 200 میلیون تومان

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم امسال 300 هزار خودرو اقتصادی در کشور تولید ‌شود و در بخش واردات حداکثر 90 هزار خودرو وارد خواهد شد.

جزئیات دامنه ‌قیمتی خودروهای وارداتی/ برنامه‌ریزی‌ تولید 300 هزار خودرو اقتصادی‌ با نرخ‌ 200 میلیون تومان

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، منوچهر منطقی امروز در نشست خبری در محل‌ وزارت صمت اظهار داشت: خودروهای اقتصادی که بنا بر تعریف در دنیا بین 6 تا 8 هزار دلار است و عمدتا منظور ما هر خودروی اقتصادی 6 هزار دلار که با نرخ پایه ارز حدود 200 میلیون تومان می‌شود، امسال قرار است 300 هزار دستگاه خودروی اقتصادی در کشور تولید شود.

وی همچنین در مورد واردات خودرو گفت:‌ خودروهای وارداتی بین 10 تا 20 هزار دلار خواهد بود که حداکثر 90 هزار خودروی خارجی در این دامنه قیمتی وارد خواهد شد.

به گفته معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت تولید خودروهای اقتصادی در دو خودروسازی بزرگ کشور انجام خواهد شد.

منطقی همچنین از عرضه خودرو در بورس کالا خبر داد و گفت: چون در بورس کالا قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، معمولا خودروهای اقتصادی در بورس کالا عرضه نمی‌شوند.

به گفته منطقی واردات خودرو از بهمن‌ماه تصویب شد و در سوم شهریور برای اجرا ابلاغ شد.

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت همچنین در مورد تعرفه 25 درصدی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیان کرد: بخشی از این تعرفه برای تولید خودروهای اقتصادی اختصاص می‌یابد، همچنین صرف انتقال فناوری و خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی خواهد شد و خودروهای وارداتی به شرط داشتن شبکه خدمات پس از فروش انجام خواهد شد.

* 85 درصد تولید واگن مترو در داخل انجام می‌شود‌

‌منطقی اظهار داشت: در تولید واگن مترو از خودروسازی هم جلوتر هستیم به گونه‌ای که 85 درصد تولید واگن مترو در داخل انجام می‌شود. 

* بازار روسیه فرصت مناسبی پیش‌روی خودروسازان ایرانی فراهم کرده است

وی ادامه داد: بازار روسیه فرصت مناسبی پیش‌روی خودروسازان ایرانی فراهم کرده است که دو برنامه محوری در این زمینه دنبال می‌شود. یکی تولید خودروهای کامل تجاری و سواری و دیگری، تولید مشترک با روسیه در تندر 90 دنبال می‌شود. همچنین بازار کشورهای مشترک‌المنافع، آسیای میانه به گونه‌ای است که اگر بتوان در یکی از این بازارها حضور پیدا کنیم، بدون تعرفه می‌توانیم به کشورهای دیگر صادرات داشته باشیم.

وی همچنین بلاروس را هم فرصتی برای صادرات مجدد خودروهای ایرانی عنوان کرد و گفت: کشور آذربایجان هم چنین ویژگی‌ دارد و تا آخر سال آمار دقیقی از صادرات خودرو به این کشورها ارائه خواهیم کرد. 

منطقی همچنین یادآور شد: در خودروسازی سواری و تجاری و همچنین صنایع ریلی برنامه جامعی داریم.

به گفته وی، از 10 شرکت واردکننده خودرو، 2 شرکت خودروسازان بزرگ هستند و 10 شرکت از شرکت‌های خصوصی که برخی از آنها تولیدکننده هم هستند. 

معاون خودرو و حمل و نقل وزارت صنعت در پاسخ به این پرسش که یک دستاورد مهمی در صنعت خودرو ذکر کنید، گفت: کشور ما 50 سال در تولید خودرو کار کرده است، 10 سال آن قبل از انقلاب بود و بعد از انقلاب تا سال 69 درگیر جنگ تحمیلی و توقف تولید بودیم، از سال 74 خودروسازی دوباره شروع به کار کرد. قبل از آن پیکانی تولید می‌شد که بعد از جنگ یادمان رفته بود چگونه بود، از سال 74 به بعد روی فرایندها کار شد، در یک بخشی درست رفتیم و در بخش‌هایی درجا زدیم. 

منطقی همچنین در مورد فضای عمومی اقتصاد گفت: قدرت خرید مردم بسیار مهم است و این تنها به خودرو منحصر نمی‌شود. عامه مردم خیلی از کالاها را نمی‌توانند خریداری کنند، زیرا از درآمد سرانه 7 هزار دلار به 2500 دلار رسیدیم و این مسئله موجب کاهش قدرت خرید از جمله خودرو شده است.

منطقی اضافه کرد: در صنعت خودرو فراز و فرودهایی داشتیم، اما مسیر جدیدی شروع کردیم که می‌توانیم هر ماه گزارش بدهیم و افکار عمومی و رسانه‌ها ما را ارزیابی کنند.

وی در مورد اینکه چرا تغییرات صنعت خودرو ملموس نیست و مردم حس نمی‌کنند، گفت: هنوز در آغاز راه هستیم و تا آخر سال تغییرات در خودرو حس می‌شود. در یک دوره بسیار کوتاهی که در دنیا سابقه نداشته است، تولید خودرو به یک‌میلیون دستگاه در سال رسید که ظرف یکی دو سال انجام شد. در یک زمانی تولید در تعامل با برندهای داخلی و خارجی به نسبت 50 - 50 انجام شد، اما کم‌کم نقش برند داخلی افزایش یافت، به گونه‌ای که وقتی در خودرو 206 صندوقدار که به صورت مشترک با پژو تولید می‌شد، در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی کردیم باعث تعجب دنیا شد. 

منطقی همچنین از به کارگیری صنعت رباتیک در خودروسازی یاد کرد و گفت: برخی از این موارد 10 سال قبل پایه‌گذاری شد که الان به بهره‌برداری می‌رسد. 

* منطقی‌: همه واردکننده‌های خودرو دلال نیستند‌

معاون صنایع و حمل و نقل وزیر صنعت در واکنش به گفته یکی از خبرنگاران که واردکنندگان خودرو را واسطه و دلال عنوان کرد، گفت: کلمات را خراب نکنید. همه واردکننده‌ها دلال نیستند. گاهی واردکنندگان تبدیل به خودروساز می‌شوند. در حال حاضر  در اجزاء خودرو تحریم هستیم، اما اگر خودرو کامل وارد کنیم مشمول تحریم نیست و واردکنندگان خودشان می‌دانند چگونه ارز مورد نظر را تأمین کنند و انتقال دهند.

وی با بیان اینکه 70 درصد تولید خودرو در بخش خصوصی است،‌ ادامه داد: کیفیت خودرو مدنظر است و اگر قطعات باکیفیت به صورت CKD وارد شود، خودروی داخلی نمره منفی کمتری می‌گیرد، بنابراین باید سه کار پایه‌ای انجام دهیم، یکی قطعات باکیفیت تأمین کنیم و زیرساخت لازم را فراهم کنیم. سامانه جامع ایجاد شده است که نشان می‌دهد خودرو در کجا موجود است. همچنین آزمون‌های عابر پیاده و تصادف خودرو در داخل کشور انجام می‌شود. در مجموعه سایپا آزمون تصادف توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی انجام می‌شود.

منطقی همچنین با بیان اینکه ایران‌خودرو در مورد عرضه خودرو در بورس کالا مقاومت نمی‌کند اظهار داشت: این یک فرایند است که انجام می‌شود و حذف قرعه‌کشی حتماً انجام خواهد شد. می‌خواهیم مسیر عرضه خودرو از طریق بورس کالا باشد.

معاون وزیر صنعت در مورد تعرفه 25 درصدی برای واردات خودروهای اقتصادی، گفت: این خودروها به قیمت کمتر از 10 هزار دلار و با مصرف کمتر از 5 لیتر خواهد بود و تعرفه‌های 25 درصد و 40 درصد در یک صندوقی جمع می‌شود که صرف نوسازی خودروها می‌شود.

منطقی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که سهام دولت در دو خودروساز چگونه واگذار می‌شود؟ گفت: اصل واگذاری سهام به معنای رها کردن سهام نیست، بلکه باید این واگذاری منجر به ارتقای خودروسازی شود. از طرفی عمده سهام خودروسازان وثیقه وام‌های بانکی است که باید از وثیقه آزاد شود تا بتواند واگذار شود.

منطقی همچنین ادامه داد: تولید خودروهای تجاری در سال آینده از مرز 50 هزار دستگاه عبور می‌کند. باید به 100 هزار هم برسد. همچنین تولید خودروهای تجاری کامیون و اتوبوس هم دنبال می‌شود. باید نیازهای بخش حمل و نقل به سرعت فراهم شود. 

منطقی همچنین با بیان اینکه شهرداری تأمین مالی خوبی برای تهیه اتوبوس انجام داده است، گفت: باید ناوگان اتوبوسرانی نوسازی شود. عمدتا از محل تولید داخل و بخشی هم از طریق واردات انجام می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول