اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

پاپایای خوسفی در جام جهانی قطر

«پاپایا» میوه‌ای استوایی است که یکی از جوانان خلاق و کوشا خراسان جنوبی توانسته با کشت آن در محیط گلخانه‌ای زمینه صادرات این تره‌بار را به کشورهای حوزه خلیج فارس فراهم کند و راهی جام جهانی قطر شود.

پاپایای خوسفی در جام جهانی قطر

به گزارش خبرگزاری فارس از خوسف، «پاپایا» میوه‌ای استوایی است که یکی از جوانان خلاق و کوشا خراسان جنوبی توانسته با کشت آن در محیط گلخانه‌ای زمینه صادرات این تره‌بار را به کشورهای حوزه خلیج فارس فراهم کند.

منوچهر شایسته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار داشت: «پاپایا» میوه‌ مقرون به صرفه برای مناطق کم آب است و که علاوه بر قیمت بالا ارزش افزوده قابل توجهی نسبت به سایر محصولات گلخانه‌ای دارد و از تمامی قیمت‌های آن از جمله دم برگ، برگ، ساقه و پوست میوه استفاده می‌شود.

وی افزود: از دم کرده برگ، دم برگ و ریشه میوه «پاپایا» بعنوان دارو‌های گیاهی، مواد آرایشی استفاده می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: رد لیدی و رد رویال دو رقمی از میوه«پاپایا» است که در گلخانه‌های استان قابل کشت می‌باشد.

شایسته یادآور شد: هر بوته از میوه «پاپایا» به طور متوسط ۷۰ میوه می‌دهد و زمانی که میوه از رنگ سبز به زرد تغییر رنگ دهد زمان برداشت فرامی رسد.

وی خاطرنشان کرد: مزه میوه «پاپایا» متمایل به میوه‌های آناناس، انبه و موز است.

«اصغری» جوان کوشا و خلاق‌ خوسفی‌ است که به عنوان اولین تولیدکننده گیاه پاپایا در خراسان جنوبی ۲ گلخانه را با مساحت ۱۰ هزار مترمربع در مجتمع گلخانه ای محمدیه زیرکشت برده است.

وی می‌گوید: با توجه به قیمت بالاتر این محصول در بین میوه‌ها، کشور‌های حاشیه خلیج فارس بیشتر از ایران مشتری این میوه هستند که با پیش رو بودن مسابقات جام جهانی قطر پای پاپایای خوسفی هم به جام جهانی باز خواهد شد.

این بهره بردار خوش‌آتیه‌ بخش کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار می‌دارد: تاکنون چند سفارش برای قطر ثبت شده که امیدواریم در این ایام صادرات قابل توجهی را به این کشور داشته باشیم.

«اصغری» یادآور می‌شود: پیش از این خیار و گوجه می‌کاشتم که بدلیل نیروی کار زیاد و هزینه بالای این محصولات کشاورزی از تولید آن صرف‌ نظر و به سمت کشت میوه‌های استوایی روی‌ آوردم.

وی متذکر شد: «پاپایا» میوه‌ای است که در مدت سه ماه به ثمر می‌نشیند و از دیگر مزیت‌های کشت آن می‌توان به ارزش اقتصادی بالا، هزینه نیروی انسانی کمتر هم اشاره کرد.

انتهای‌پیام/69014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول