به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، در این نشست که به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد، صفر نصرالهزاده رئیس دانشگاه تبریز ضمن تاکید بر ضرورت تبدیل علم به فناوری، تعامل و همکاری دانشگاهها و پارک علم و فناوری را جهت تکمیل زیستبوم فناورانه و پیشبرد اهداف وزارت علوم خواستار شد.
تشریح برنامههای وزارت علوم برای جبران عقبماندگیهای بخش فناوری
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز طی سخنانی در این نشست، گفت: علیرغم اینکه پایاننامهها و رسالههای خوبی در موضوع تبدیل دانش به محصول تجاری در دانشگاهها نوشته شده است، اما بهدلیل عدم حمایت قانونی لازم از اساتید فناور و مجوزهای کسبوکار و آشنا نبودن فناوران و نوآوران با نظام بازار، متاسفانه تنها حدود ۱۰ درصد از اساتید در طرحهای فناورانه مشارکت دارند که در نتیجهی این امر، فرآیند صحیح تولید محصول در شرکتهای فناوری و ارائه آن بهعنوان یک محصول به بازار طی نمیشود.
علی خیرالدین در تشریح برخی از برنامههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای جبران عقبماندگیهای موجود در بخش فناوری خاطرنشان کرد: اجرای طرح "دستیار فناوری" ویژه دانشجویان، پرداخت حقوق به دانشجویان حاضر در شرکتهای دانشبنیان و پارکهای علم و فناوری، تکمیل زیستبوم فناوری کشور با ایجاد پردیسهای علم و فناوری با مشارکت دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری و اعطاء گرنت پژوهشی و ۱۰ پایهی تشویقی به اعضای هیات علمی برای انجام فعالیتهای فناورانه مانند تاسیس شرکتهای دانشبنیان و حل مشکلات جامعه، از مهمترین برنامههای این معاونت محسوب میشود که تحقق این برنامهها تنها با تلاش و برنامهریزی بیشتر دانشگاهها امکانپذیر خواهد بود.
همکاری و تعامل هرچه بیشتر دانشگاهها با پارک و علم و فناوری استان
وی همچنین با تاکید بر ضرورت همکاری هرچه بیشتر دانشگاهها با پارک علم و فناوری آذربایجانشرقی افزود: با توجه به ظرفیتهای متعدد استان در بخش کشاورزی، صنعت، معدن و ...، ایجاد پردیس فناوری با مشارکت دانشگاهها، پارک علم و فناوری استان و ادارهکل مربوط به هر حوزه، جزو برنامههای اساسی ماست و همچنانکه پردیس کشاورزی آذربایجانشرقی با مشارکت دانشگاه تبریز، پارک علم و فناوری و سازمان جهاد کشاورزی استان در آیندهای نزدیک افتتاح و شروع بهکار خواهد کرد، سایر دانشگاهها نیز میتوانند در طرحهایی از این قبیل مشارکت داشته باشند.
براساس این گزارش، در ادامه این جلسه رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان ضمن ارائه گزارش عملکرد و فعالیتهای فناورانهی مراکز رشد مستقر در هر دانشگاه، به بیان برخی از مشکلات دانشگاهها از جمله عدم توجه به دانشگاههای مهارت محور و اشتغالآفرین بهدلیل ماهیت فعالیت عملی اساتید و نداشتن برون داد مقاله، ضرورت تمرکز بیشتر به دانشگاههای شهرستانها با در نظر گرفتن آمایش سرزمینی و ظرفیتهای موجود در آنها، رفع موانع قانونی ایجاد پردیس توسط مراکز رشد و توجه بیشتر به مشکلات مالی مراکز رشد، ضرورت تسهیل فرآیند کسب مجوز تولید انبوه محصولات، توجه به امور معیشتی پژوهشگران، درخواست مجوز تبدیل دانشگاههای فنیوحرفهای به پارک علم و فناوری، پرداختند.
انتهای پیام/60017/س