اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

از کلاه پهلوی تا بُن زغال/ ترور مردان به جرم داشتن ریش

«رقیه رستمیان» بانوی انقلابی و جهادگر ساروی به روایت دوران قبل از انقلاب می‌پردازد و می‌گوید؛ اعلام کردند فرح می‌خواهد از حلبی‌آباد بازدید کند خوشحال بودیم که به این مردم بی‌پناه و مستضعف کمک چشمگیری می‌شود. بعد از بازدید موقع برگشت فرح را دیدم که کلاهی بر سر داشت و کت و دامن پوشیده بود؛ پرسیدم کمک او به مردم این منطقه چه بود؟ گفتند: به همه ساکنان بُن زغال داد تا یک کیسه زغال بخرند و در زمستان گرم شوند!

از کلاه پهلوی تا بُن زغال/ ترور مردان به جرم داشتن ریش

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس فرهنگی|نقش بانوان از صدر اسلام تاکنون در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اثرگذار بوده و همچنان مدیریت بخش مهمی از فعالیت‌های جامعه در اختیار بانوان است.

نقش بی‌بدیل زنان در شکل‌گیری انقلاب اسلامی غیرقابل انکار است. در دوران دفاع مقدس بانوان مازندرانی هم پشتیبان لشکر ۲۵ کربلایی بودند که یک لحظه خاکریزهای شلمچه، هفت‌تپه، سوسنگرد و سایر مرز‌های خاکی و آبی کشور را از گزند دشمن خالی نمی‌گذاشتند.

«رقیه رستمیان» بانوی انقلابی و جهادگر ساروی نیز از جمله زنانی بود که در اوج جوانی در کنار سایر بانوان مازندرانی تلاش کرد تا در پیروزی انقلاب اسلامی نقش آفرین باشد.

فرمانده پایگاه مقاومت «زهرای مرضیه»، فرمانده گردان «الزهرا»، جانشین لشکر «حضرت زینب»(س) از فعالیت‌های بانو رستمیان از سال ۱۳۵۷ تاکنون بوده است.

رستمیان که در حال حاضر در یک کارگاه خیاطی به اشتغال خانگی مشغول و با استقرار سه چرخ خیاطی بانی خیر شد تا چرخ زندگی سه خانواده در یک کارگاه کوچک به حرکت در ‌آید تمام وقتش را برای آگاه‌سازی و حفظ جایگاه زن در جامعه اسلامی معطوف کرده است.

 

او به عنوان نماینده زنانی که ۴۳ سال برای رشد و بالندگی انقلاب اسلامی زحمت کشیدند در این گفت‌وگو روایتگر دو دوره نقش زن در قبل و بعد از انقلاب شد.

رستمیان متولد ۱۳۳۶ دوران نوجوانی و جوانی را در تهران گذراند و مادر شدن را در استان مازندران تجربه کرد. حتی بعد از اخذ مدرک ششم ابتدایی در تهران، دوره راهنمایی را در مدرسه شبانه ساری خواند. بحبوحه انقلاب بود که در کنار همسر بودن و مادر شدن توانست دانش‌آموزی باشد که جهادگری را همزمان پیشه کند.

* افتخارم کار افتخاری برای کشورم است

او می‌گوید: فرصت زیادی برای اشتغال دولتی فراهم بود اما در کنار خیاطی ترجیح دادم به صورت افتخاری برای کشوری که در جنگ نابرابر قرار گرفته بود  کار کنم.

این بانوی جهادگر که خانه خود را به یک کارگاه دوزندگی، کارخانه کنسرو ترشی، مربا و انباری از وسایل حمایتی و معیشتی برای پشتیبانی از جنگ اختصاص داده بود، در ادامه می‌افزاید: از جبهه‌ جنگ موکت‌ مساجد و خوابگاه‌ها را می‌آوردند و می‌شستیم؛ همزمان لباس رزمندگان را دوخته و منتقل می‌کردیم. در سال ۱۳۶۹ جزء ۳۰ پایگاه مقاومت فعال کشوری انتخاب شدیم.

رستمیان که در حال حاضر در حد دایر‌ه‌المعارف جنگ و جهادگری اطلاعات زیادی از دوران پیروزی انقلاب اسلامی دارد از تلخی و شیرینی، همدلی و نوعدوستی مردمی می‌گوید که در اوج سختی و تحریم‌ها از کمک کردن به همدیگری دریغ نمی‌کردن، او اظهار می‌کند: ماه مبارک رمضان در تابستان واقع شده بود و ۱۸ ساعت روزه دار بودیم خداوند توان مضاعفی می‌داد از ظهر تا ۸ شب برش کاری لباس رزمندگان را شروع می‌کردم در مدت سه ماه ۲ هزار و ۵۰۰ دست لباس رزم دوخته و تحویل می‌دادیم در آن زمان ۸ دوزنده داشتیم و سه نفر برش‌کار بودیم تا با کار شبانه روزی به تعهد بود برسیم.

*کمبودها باعث نشد در مقابل دشمن کم بیاوریم

رستمیان با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس کمبودها باعث نشد در مقابل دشمن کم بیاوریم،ادامه می‌دهد: دوران دفاع مقدس مردان و زنان انقلابی بدون چشمداشت جهاد کردند تا استقلال کشور حفظ و دخالت بیگانگان از کشور حذف شود.

این بانوی انقلابی با یادآوری فعالیت زنان در دوران دفاع مقدس می‌گوید: گردهمایی از بانوان جهادگر و بسیجی در تهران برگزار شد من هم دعوت شدم؛ خانم بسیار مسنی تعریف می‌کرد: ۸ سال جنگ تحمیلی با تنوری که در خانه داشتم شبانه روز نان لواش درست می‌کردم و بسته‌بندی شده به جبهه می‌فرستادم چون این نان‌ها ماندگاری بیشتری داشتند و خشک آن هم قابل مصرف بود.

رستمیان که حال بانوی ۶۵ ساله است و عنفوان جوانی را در دوران دفاع مقدس گذراند هنوز دست از فعالیت جهادگرانه‌اش نکشید و در دوران شیوع کرونا(سال‌های۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰)هم به دوخت ماسک سه لایه و پارچه‌ای در دانشکده قدسیه اقدام کرد که توسط بسیجیان توزیع می‌شد. همچنین فراهم کردن بسته‌های معیشتی از دیگر اقدامات این بانوی بسیجی بود که در کنار دوستان پا به کارش از خانواده‌هایی حمایت می‌کرد که ویروس کرونا باعث شد تا کسب و کارشان تعطیل شود.

رستمیان که رشد یافته خانواده مذهبی است به اعتراضات اخیری که در کشور رخ داد اشاره کرد و معتقد است؛ دشمن امروز جمهوری اسلامی همچون معاویه در دوران حضرت علی(ع) دست به تبلیغاتی زد تا امیرالمومنین (ع) را در جامعه بد جلوه دهند. وقتی امیرالمومنین (ع) در هنگام نماز در مسجد کوفه به شهادت رسید مردم می‌گفتند مگر علی نماز می‌خواند؟!

رسانه‌ای برای آگاه‌سازی آنان وجود نداشت

مردم جاهل آن موقع تحت تاثیر تبلیغ معاویه و همراهانش بودند چون رسانه‌ای برای آگاه‌سازی آنان وجود نداشت.

در عصر الکترونیک و دیجیتال ۱۲۰ شبکه فارسی زبان در حال تحریک کردن مردم علیه جمهوری اسلامی هستند. آنان با تبلیغات سوء سبب شدند تا امروز جوانان ما ناآگاهانه با دشمن همراه شوند. در این دوران نیاز است در دشمن‌شناسی معاویه زمانه را بشناسیم و به آگاه سازی جوانان بپردازیم.

فرزندان ما نیاز به آگاهی دارند

رستمیان ضمن گله‌مندی مبنی بر اینکه عملا سال کار فرهنگی و آگاه‌سازی در کشور تعطیل شد، می‌گوید: باید معلمان ما هم هدایتگر باشند تا دانش‌آموزان را به درستی هدایت کنند. دورانی که دشمن با ایجاد شبهات مختلف دینی در حال اغفال نوجوانان و جوانان ما است؛ فرزندان ما نیاز به آگاهی دارند.

رستمیان یکی از ابزاری‌های تبلیغی دشمن برای ضربه زدن به اسلام را تحریک کردن احساسات مردم عنوان می‌کند و می‌افزاید: آمریکا و رژیم اشغالگر قدس که دشمنان قسم خورده نظام اسلامی هستند با توطئه‌های متعدد اقدام به براندازی انقلاب کردند این بار در اغتشاشات اخیر زن را استفاده ابزاری کرده تا احساسات مردم را تحریک کند؛ با عنوان آزادی زنان را به جان اسلام انداخت. زنانی که حجاب را مانع آزادی می‌دانند در بند هستند؛ زنان با حجاب و عفیف در بطن جامعه به فعالیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌پردازند و از هر نگاه نامحرم مصونیت دارند؛ حجاب آزادی است.

این بانوی انقلابی که بعد از گذراندن مقاطع مختلف تحصیلی آموختن دروس حوزوی را در کلاس‌های علامه حسن‌زاده آملی ادامه داد به عنوان مشاور در برخی از دستگاه‌های دعوت شد او از تجربیاتش در مواجه از بانوانی که دچار مشکل خانوادگی و یا دخترانی که مورد غفلت قرار گرفتند، می‌گوید: قدر انقلاب اسلامی را بدانیم.

رستمیان با تاکید براینکه با جمهوری اسلامی مردم عزتمند شده و دارای جایگاه هستند، به خاطراتش در روزهای آغازین انقلاب اشاره می‌کند و می‌گوید: در تهران خانه ما در محله ولیعصر جاده ساوه بود. در مجاورت ما حلبی‌آباد بود که خانه‌ها به صورت قنات در زیر زمین احداث شده بود و سقف آن را با حلب می‌پوشاندند. اعلام کردند فرح می‌خواهد از حلبی‌آباد بازدید کند خوشحال بودیم که به این مردم بی‌پناه و مستضعف کمک چشمگیری می‌شود. بعد از بازدید موقع برگشت فرح را دیدم که کلاهی بر سر داشت و کت و دامن پوشیده بود؛ پرسیدم کمک او به مردم این منطقه چه بود؟ گفتند: به همه ساکنان بن زغال داد تا یک کیسه زغال بخرند و در زمستان گرم شوند!

بعد از انقلاب شاهد هستیم دورترین نقاط کشور حتی در بالا دست‌ها شاهد انتقال آب، برق و گاز و حتی اینترنت هستیم. باید قدر انقلاب را بدانیم.

او می‌افزاید: در این فکر هستم پسر محمدرضا پهلوی که مدعی است می‌خواهد ایران را آباد کند لابد از تاریخ دوران شاهنشاهی پدرش بی‌خبر است و از دوران اسفبار طاغوت بی‌خبر است.

اختلاف طبقاتی در دوران شاه به اندازه‌ای بود که فقط ساکنان بالاشهر تهران از نعمت برق و بسیاری از مزایای رفاه اجتماعی برخوردار بودند. راننده رئیس ساواک وقت تیمسار نصیری زن سومش را عقد کرد و در محله ما خانه‌ای آجری ساخت این در حالی بود که همه خانه‌های محله ولیعصر خشتی بودند. به خاطر همین راننده جاده ساوه را آسفالت کردند. آنان از عدالت چیزی نمی‌دانستند رفاه را برای خودشان می‌خواستند.

*تحریم‌ها سبب انزوای ایران اسلامی نشد

رستمیان معتقد است کمبودها و تحریم‌ها ایران اسلامی را به انزوا نبرد و در همه عرصه‌های علمی، پزشکی و تسلیحات نظامی سرآمد منطقه است، می‌افزاید: با شیوع ویروس کرونا کشورهای ابرقدرت تلفات زیادی داده و دیرتر از ایران این شیوع مهار شد در حالی که علم پزشکی ما با ساخت واکسن و همکاری مردم شاهد مهار کرونا هستیم.

همچنین در تحریم‌های شکننده‌ای که مدعیان قدرت علیه جمهوری اسلامی انجام دادند شاهد ساخت مدرن‌ترین تسلیحات نظامی هستیم.

این بانوی مجاهده به جهاد تبیین که مورد تاکید مقام معظم رهبری است اشاره کرد و یادآور شد: اگر دستاوردهای جمهوری اسلامی به نسل نو جامعه منتقل شود، مردم طعم شیرین خدمات انقلاب را حس کنن، مومنین و متدینین در بطن جامعه قرار گیرند و مومن واقعی باشند و با نگاه نوعدوستی دست مستضعفان را بگیرند فاصله طبقاتی از بین رفته و مردم با ایجاد شبهات دینی دشمن از اسلام و دین فاصله نمی‌گیرند. لازم است قشر مذهبی جامعه دلسوز انقلاب و همدرد مردم باشند.

رستمیان می‌گوید: دورانی که مدرسه می‌رفتیم همه بی‌حجاب بودند اما خانواده ما به خاطر ریشه مذهبی رعایت حجاب کامل را اولویت قرار می‌دادند. حجاب مانع نشد تا از درس و مدرسه دور بمانیم.

او می‌افزاید: مازندران به خاطر خوش‌نشین بودن مورد تهدید در انتقال فرهنگ قرار گرفت در این بین زنان و دختران بیشتر از همه تحت تاثیر سایر فرهنگ‌ها قرار گرفتند. لازم است برای حفظ ارزش‌های اسلامی به آموزش مستمر و آگاه سازی جوانان پرداخته شود. این ممکن نخواهد شد جز اینکه آموزش و پرورش ما انقلابی شود.

رستمیان به ادعاهای برخی نابخردان مانند مریم رجوی و تیم جنایتکارش در اغتشاشات اخیر اشاره کرد و یادآور شد: منافقان در اوایل انقلاب هر مردی که ریش داشت و عکس امام راحل را در مغازه‌اش نصب می‌کرد او را به فجیع‌ترین شکل ترور و می‌کشتند، حال همین افراد(منافقان) مدعی آبادی و آزادی ایران شدند. آنان ۱۷ هزار نفر را در ایران ترور کردند. دختران زیادی را با ترفندهای مختلف به گروه و حزب خود جذب می‌کردند در کنار خواهر و برادر گفتن‌هایشان از آنان استفاده جنسی می‌کردند. حال مریم رجوی بی‌حیاتر از آن شده که برای نجات زنان ما پیشگام شده است. رجوی‌ها در هیچ جای دنیا بدون پول آمریکا و اسرائیل پشتوانه‌ای ندارند. آنان برای دنیاپرستی جنایت‌های متعددی کردند تا بقا داشته باشند.

این بانوی مجاهده می‌افزاید: منافقان و سایر گروهک‌های سیاسی مانند پژاک، کوموله و دموکرات باید در خواب حکومت در ایران باشند. هیچ توطئه‌ای نمی‌تواند به انقلاب اسلامی خدشه وارد کند. دشمن شیعه هراس است چون در قائله‌های متعدد از اسلام ناب محمدی شکست خورد.

رستمیان در بخش پایانی سخنانش متذکر شد: انقلاب اسلامی حاصل خون ۳۰۰ هزار شهید است باید با آگاهی دادن به نسل جدید جامعه از خون شهدا صیانت شود.

انتهای پیام/۸۶۰۰۶/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول