اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

پیشرفت ایران به سمت کشورهای خشک جهان/ 40 میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تاثیر ریزگردها

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۴۰ میلیون هکتار اراضی کشور تحت تاثیر ریزگردهاست گفت: طبق بررسی های انجام گرفته از سال ۲۰۲۵ کشور ایران به سمت بحران خشکیدگی می رود که در صورت تداوم این روند در ۲۰۴۰ جز ۱۷ کشور خشک جهان می شود.

پیشرفت ایران به سمت کشورهای خشک جهان/ 40 میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تاثیر ریزگردها

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، امروز نوبخت معاون وزیر جهاد کشاورزی و‌ رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: منابع طبیعی از حساسیت زیادی برخوردار بوده و همواره مورد تاکید رهبری است و در دولت کنونی میزان فعالیت های منابع طبیعی نسبت به گذشته در حال گسترش است چرا که منابع طبیعی حافظ اصلی امنیت زیستی قلمداد می شود که سلامت امنیت ملی و غذایی در گرو امنیت منابع طبیعی است.

وی با اشاره به این که مشارکت مردم در طرح های منابع طبیعی در استان ایلام و ارتقا سطح فرهنگی آن ها در حفاظت از طبیعت افزایش یافته افزود: برای پاسداشت طبیعت باید از ظرفیت ائمه جمعه، انجمن های مردم نهاد و رسانه ها استفاده شود چرا که ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری به تنهایی قادر به نگهداری عرصه های طبیعی نیستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی در سطح جهان از جمله ایران، طبق بررسی های انجام گرفته از سال ۲۰۲۵ کشور ایران به سمت بحران خشکیدگی می رود که در صورت تداوم این روند در ۲۰۴۰ جز ۱۷ کشور خشک جهان می شود و تا سال ۲۰۳۰ فرصت داریم تا از این بحران زیست محیطی جلوگیری کنیم.

نوبخت گفت: نهضت تولید یک میلیارد نهال در طول چهار سال و کاشت این نهال ها در عرصه های مختلف شهری و طبیعی در دست اقدام است که برای این منظور ظرفیت عرصه ها و نهالستان های کشور باید بررسی شود. 

وی افزود: ۳۴ تا ۴۰ میلیون هکتار اراضی کشور تحت تاثیر ریزگردهاست بیان کرد.

این مقام مسئول در خصوص برنامه های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: اجرای ۹۰ میلیون هکتار طرح های آبخیز داری در مدت ۱۰ سال با اولویت مناطق مستعد سیلاب و تقویت کمی و کیفی پوشش گیاهی در سطح ۵۰ میلیون هکتار است. 

نوبخت با اشاره به این که به دلیل ظرفیت های بالای استان در حوزه منابع طبیعی این استان در اعتبارات سال ۱۴۰۲ به طور ویژه دیده خواهد شد تصریح کرد: ایلام در زمینه طرح های مختلف منابع طبیعی از جمله تولید و کاشت نهال در کشور پیشرو و الگوی عملیاتی برای سایر استان ها است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که استان ایلام از سوددهی چوب سهمی قابل توجه در کشور داشته باشد بیان کرد: ارتقا کمی و کیفی پوشش گیاهی در استان ایلام در دستور کار قرار گرفته است‌. 

نوبخت گفت: در این سفر به استان ایلام توانمندی ها و ظرفیت های استان در بخش مختلف شناسایی خواهد شد و اعتبارات لازم برای بخش های مختلف استان اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: در حوزه دهلران، چهار هزار و ۵۰۰ هکتار مهیا درخت کاری به منظور زراعت چوب و صادرات است.

این مقام مسئول در پایان با قدردانی از تلاش استاندار برای توجه ویژه به منابع طبیعی گفت: در این سفر توانمندی ها و پتانسیل های استان دیده می شود و اعتبارات خوبی اختصاص خواهد یافت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول